Stog vid fräsen som vanligt. Helt plötsligt dyker denna ruta upp i samband med att fräsen stoppar allt och tystnar. Å det jobbiga är att jag verkligen inte kommer vidare. De enda knappar som tar mig någonstans är HELP och END. Med HELP-knappen kommer jag vidare till en nästan helt tom bild där den endast frågar efter en kod. En kåd som ej verkar vara samma som min kod för åtkomst till maskinparametrar. Går hur som helst ej komma vidare utan rätt kod. Vilken nu det är.
Sen andra knappen med någon funktion är då END. Men trycker man på den så startar hela NC-datorn om och jag kommer in till samma fel igen. Så förstår verkligen inte hur jag tar mig ur detta. Helknepigt. SÅ nu frågar jag er experter om någon någonsin fått upp denna rutan och vart man skall börja jaga felet.
"X encoder amplitud(signalstyrka) för låg" får jag det till. Något med stegmotordrivaren?
Läskig problemruta. TNC 410. Hjälp.
Läskig problemruta. TNC 410. Hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Läskig problemruta. TNC 410. Hjälp.
När liknande sak hände på en maskin på jobbet (TNC 370) så räckte det med att "power cycla" hela maskinen. Alltså stänga av strömmen, vänta en stund så kondensatorerna laddar ur sig, slå på strömmen. Jag kan inte minnas om det var exakt den där felbeskrivningen, men det kändes "illa". Sen hände det ett par gånger till. Troligtvis ett värmeinducerat glapp i en av servodrivarna, för när vi fixade bättre kylning upphörde problemet.
Och kolla alla kablage och kontakter som har med encodern/resolvern/skalan för X-axeln att göra. Ta isär, gör rent, sätt ihop.
Mät matningen till encodern/resolvern/skalan, är den korrekt?
Skifta runt kablaget så att X-axeln drivs av servoförstärkaren för Y och tvärtom, på så vis kan du isolera felet till antingen styrsystemet eller motorn/encoder/resolver/skalan - vilket det nu är.
(Inte är det väl stegmotorer?)
Mät matningen till encodern/resolvern/skalan, är den korrekt?
Skifta runt kablaget så att X-axeln drivs av servoförstärkaren för Y och tvärtom, på så vis kan du isolera felet till antingen styrsystemet eller motorn/encoder/resolver/skalan - vilket det nu är.
(Inte är det väl stegmotorer?)
Mätskalan i X
Från TNC Service manual
Error cause:
· Encoder not connected
· Cable damaged
· Glass scale contaminated or defective
· Scanning head defective
· Position encoder input of the logic unit defective
Tänkbart kan vara fukt i kablaget.
Byt plats på kablarna för X o Y skalan. När du startar maskinen så när du får fram dialogen "strömavbrott" så slår du in kodnummer 95148 (gå inte vidare o nolla meddelandet strömavbrott) och byter plats på värdena i MP 110.0 o 110.1. Flyttar sig felet till Y axeln så sitter felet i controllern och är det fortfarande X så är det i skalan eller kabeln till skalan.
Har du inte skalor utan nyttjar motorns pulsgivare så tror jag det är MP 112.0 o 112.1 som gäller istället. Men det gäller bara TNC LE 410 PA/MA
Inte ovanligt att kablarna blir skadade av spån, skärvätska osv eller att man får skit/fukt i läshuvudet. Beror lite på hur det sitter monterat och hur utsatta grejorna är.
Från TNC Service manual
Error cause:
· Encoder not connected
· Cable damaged
· Glass scale contaminated or defective
· Scanning head defective
· Position encoder input of the logic unit defective
Tänkbart kan vara fukt i kablaget.
Byt plats på kablarna för X o Y skalan. När du startar maskinen så när du får fram dialogen "strömavbrott" så slår du in kodnummer 95148 (gå inte vidare o nolla meddelandet strömavbrott) och byter plats på värdena i MP 110.0 o 110.1. Flyttar sig felet till Y axeln så sitter felet i controllern och är det fortfarande X så är det i skalan eller kabeln till skalan.
Har du inte skalor utan nyttjar motorns pulsgivare så tror jag det är MP 112.0 o 112.1 som gäller istället. Men det gäller bara TNC LE 410 PA/MA
Inte ovanligt att kablarna blir skadade av spån, skärvätska osv eller att man får skit/fukt i läshuvudet. Beror lite på hur det sitter monterat och hur utsatta grejorna är.
Jag far kolla pa allt ni beskriver. Mycket tacksam for hjalpen jag far fran er. Sa skall kolla runt lite och aterkomma om jag lost det eller ej.
Har ej svenskt t+bord pa denna dator.
Har ej svenskt t+bord pa denna dator.