MatsN skrev:Nya spindellager kanske? Vad har du för låsning? Deras snabbfäste för Iso30? Vibbar den bara du kör i tomma luften?
Yes, iso30 snabb fäste.
Ja motorn vibrerar även om jag tar bort remmen så det beror inte på dessa lager.
Tror iof att det är läge för nya lager men om jag fattade rätt så har min spindel motor varit inne på service då den gått lite varm "Om man inte kopplar faserna rätt så går spindelmotorns kylfläkten åt fel håll och ger då så där med kylning" och iom detta så ballanserades den om och dom sa då att axeln är för klen på dessa motorer.
Tror själv att dom inte gjorde så bra jobb. Men det var innan jag köpte den och jag har en 1 till 5 växel som jag använder när jag kör småfräsar så det gör inte så mycket.
Idag har jag även en Brother TC-229N och den används 95-99% av tiden.
Det jag har lagat på min är dioder på ingångarna till styrsystemet som fått för sig att leda lite så signalerna inte kommer in som dom skall.
Annars har jag hört att sladdarna kan gå av vid leden där systemet är upp hängt.
Samt reläer som oxiderar och kondingar som torkar.
Mät så du har spänning till encodern och om du har ett oscilloscope så titta så du inte har 50,100Hz rippel på spänningen.
Var bor du?, Är du i närheten av Göteborg så kan vi hjälpa dig att felsöka encodern.