Aluminium-smältar-ugn

Berätta om dina pågående projekt.
J10

Aluminium-smältar-ugn

Inlägg av J10 »

På aluminiumsmältartemat så tänkte jag härmed presentera min skapelse för detta ändamål.
En aluminium-kastrull av lite större mått, en sockerkaksform som förlängare och eldfast tegel från k-rauta och så några liter vermikulit och glasfiber.
Glasfibret dög inte som isolering runt stenarna utan smälte med tiden så jag fyller på med vermikulit emellanåt i tomrummet som blir. Som tätning runt och på locket däremot verkar det fungera hjälpligt.
Och så har jag lindat några varv med 1.5mm rostfri najtråd från biltema, det blir ganska lagom med ca 60V och 2kW. Den tunnare typ 0.7mm blev ca 110V lagom på men den var svårlagad ifall man brände av tråden så jag kör med den tjockare istället.

Uppvärmningstiden från kall till en degel full är ca 1.5h, om man utgår från halvt skrot och fyller på några gånger alteftersom att det smälter. Ca 1h om man har en stor tacka att utgå ifrån.
Om ugnen är ordentligt varm och man stoppar i kallt skrot så tar det kanske 30-40min att fylla degeln.
Det går att fylla upp ca 9dl smält alu i degeln. Lite större degel skulle kunna få plats så man kan få i kanske 12dl.

Hittils har jag bara provat lite lostfoam i både dåligt blandad ler-sand och direkt i biltemas finaste blästersand med varierat resultat. Mest har jag gjort svarv-ämnen i konservburkar av olika slag.

Några uppgraderingar som jag skulle vilja ha gjort men inte kommer att orka engagera mig i är att utgå från en färghink istället och få plats med mer isolering, tunnare stenar eller med bättre isoleringsförmåga och mindre massa och någon tråd bättre anpassad för 230V-drift. Alternativt switcha ner 230 till ca 60V istället för nuvarande vridtrafo och stor 230->60V trafo.
Annars är nästa steg induktionsvärme.

Skapelsen står i Umeå Hackerspaces lokaler (http://umeahackerspace.se/) för beskådan om någon känner sig manad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: Aluminium-smältar-ugn

Inlägg av X-IL »

Vad använder du för degel?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur kommer det sig att man bygger på el slingor och inte Gasol? Har själv planer på att bygga ugn för smältning och värmebehandling men jag lutar mot Gasol samt kunna ha mindre kolbädd. Är rent ut sagt lite byxis för att haka el i detta sammanhang.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Gasol (och oljebrännare) har (enligt en annan tråd) den stora nackdelen att du får en massa varma rökgaser som måste ta vägen nånstans. Med andra ord blir rummet väldigt varmt.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Detta är inte innomhus aktivitet oavsett uppvärmnings metod!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hurså?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vi i 'korpen' har inte så väl ventilerade utrymmen, det är inga nyttiga gaser som bildas så därav utomhus aktivitet.
J10

Inlägg av J10 »

X-IL: En kompis har svetsat på en botten på ett järnrör bara, ca 3mm gods och kanske 5mm i botten. Jag hade en ganska likadan innan också och den gick det hål på, antagligen pga magnesium. Eller så är det annat material i den nya, jag vet inte.
Och innan det körde jag med konservburkar, det fungerar hjälpligt. Dom håller en gång max och 1/4 så går det hål och allt rinner ut och så får man köra jätteförsiktigt så den inte blir för mjuk.

tecno: För att el är smidigt och billigt för mig. Gasol/kol är inte smidigt för mig. Sen är elementet isolerat från elnätet som det funkar nu så riskerna är ganska små.
Har man bra ventilation med punkt-utsug (lite mer än vanlig villa-ventilation) så går det absolut att göra inomhus. Pular man i smutsiga/lackade/oljiga delar så är det klart att svartröken står som en pelare upp men när man väl smält allt och gjort tackor som man smälter senare så blir det knappt något alls vid smältningen. Lost foam är en annan historia.
GFEF

Inlägg av GFEF »

tecno
> Är rent ut sagt lite byxis för att haka el i detta sammanhang.

Det viktiga är :

> Alternativt switcha ner 230 till ca 60V istället för nuvarande vridtrafo och stor 230->60V trafo.

60V från egen transformator enda möjligehet att få ström är från inkoppling till utgående polskruvar 230->60V trafo.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Min fundering var mest om det var specifika gaser som bildades. Men det är väl kanske lämpligt med ett dragskåp av något slag för uppgiften.
svanted

Inlägg av svanted »

mina erfarenheter är att det är när man smälter och gör tackor som det kan ryka lite om det är smutsig eller lackerad råaluminium...
vid omsmältning av tackorna ryker det väldigt lite, det kommer bara lite ånga från ungnsbetongen och från formen när man häller i det..
lost foam däremot, har jag bara provat en gång och det rökte som f-n, det ska man göra utomhus eller med rökutsug...
så den motoden har jag övergett...
det gäller en elugn...

koleldning är livsfarligt inomhus, och som sagts, med gasol blir det bastu i ett vanligt garage...

smutsig/lackerad aluminium kan man lägga på grillen utomhus ett tag tills det rykt klart sen är det rykfritt när man lägger det i degeln...
jag har som regel att never ever grejja i ugnen utan att stänga av strömmen innan....
har en jfb....
men det kan iaf bli kortis av lite stänk....
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Skulle det gå att använda tråden från ett par infravärmare (brukar väl ligga på 1kW, 230V)?
Sådana brukar ju säljas för typ 99kr/st.

Jag har tillgång till två ugnar (en gasol och en el) men ej kommit till skott ännu.
Vilken temperatur ska man ha på ugnen när man ska gjuta aluminium?

Aldrig tänkt på det tidigare men jag skulle hunna värmebehandla olika metaller om jag skulle behöva. :humm:
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Som lagom galen umebo måste jag besöka hackerspacet igen. Jag har bara varit där en gång för drygt ett år sedan.
Högkvalitativt aluminium (gamla HDD-chassin) får jag tag i med jämna mellanrum. :)
J10

Inlägg av J10 »

Infravärmare kan jag inte kommentera men jag har provat med element direkt ur en brödrost och egen kanthaltråd. Då lindade jag min egen tråd på plattorna ur brödrosten och dom blev väldigt spröda efter ett tag. Höll formen men tålde inte att vidröras.
Egentligen vad som helst som är styvt nog att inte sjunka ihop helt vid 1000 grader och som klarar nog med effekt funkar nog. Helst ska det ju vara någorlunda fördelat runt degeln också. Jag hade typ 3 varv ett tag med tjock tråd och typ 20V 1kW. Det funkade det med.

Som det är nu så klarar den ett kortslutet varv utan vidare och går det hål i degeln så rinner allt ut längst nere. Då får man hålla koll på när det börjar stelna så man kan pilla isär det medan det är någorlunda mjukt. Annars sitter man där med en stor kaka som inte går att få upp utan att riva elementet och inte går att pula ner i ny degel igen.
För att pula i mer skrot brukar jag inte stänga av elen för att inte missa någon effekt men när man ska ta ur/sätta i degeln stänger jag alltid av. Stor risk för kortslutning. Det är inte den roligaste sysslan att stå och pilla ner tråd i ett hål med glasfiber runtom.
Jag har gjort av med en 25m rulle redan och påbörjat en ny. Den här gången går det bättre, har inte spillt och inte gjort några tabbar än och det ser bra ut.

Som jag förstått det så ska idealisk gjut-temperatur för aluminium vara bara strax över smält-temp. Hög nog att inte stelna på vägen till formen men inte högre.
När jag gjöt svarvämnen i burkar så sjönk det ihop olika mycket i mitten och jag trodde att det berodde på olika temp vid upphällningen. Vissa var tokvarma och andra knappt smälta men nu har jag kommit fram till att det är legeringen som spelar mest roll. Tex smälta alu-kastruller sjunker ihop galet mycket medan gjutbitar som tex motordelar osv inte sjunker ihop just något.
Ska man bara smälta mer och mer så gör det ju inget om det lyser orange, går bara snabbare att smälta nya bitarna då.
Temperaturen stiger ganska brant just när det smälter. Jag har funderat på någon slags resistansmätning som kan detektera den här branta förändringen och minska effekten automatiskt så man slipper ha temperaturmätare i ugnen.
Rostfria tråden ändrar resistans en hel del med temperatur.

Att bara hälla upp i lerblandad fuktig sand luktar ju inte godis det heller även om det inte ryker så våldsamt.

MarcusUmeå: Det har hänt en del på ett år. Hårddiskchassin är alltid välkommet, kalas att svarva/fräsa i efter gjutning. Ryker dock en hel del från lacken.
svanted

Inlägg av svanted »

en ugn är kanske onödig....
fick mig att fundera på hur det skulle funka att linda värmespiralen typ från julas infravärmare direkt på en degel....
och 5 cm isolering utanpå...
gör man den lite konisk så har den direktkontakt och degeln kan lyftas ur...
Skriv svar