Skulle precis till att bygga en led-drivare när jag märkte att det skiljde mycket i storlek mellan 2 av resistorerna, den stora är på 2 ohm, den lilla på 4.7 ohm och båda såldes som 2W.
15mm * ~3.5mm omkrets
10mm * ~3.5mm omkrets
Är skillnaden i storlek något att bry sig om eller betyder det att den lilla resistorn kanske inte är en 2W utan bara 1W?
Mvh hejhopp
Storlek och watt på resistor?
Re: Storlek och watt på resistor?
Det går större ström genom det mindre motståndet vid 2W effekt (I^2 =P/R).
Kan tänkas att den behöver en större anslutningsyta för själva motståndsdelen.
Det krävs också mer material (om det är samma lika) för att uppnå ett lägre motstånd.
Iom att motstånden förmodligen begränsas i storlek av förmågan att utstråla värme så borde de dock inte skilja jättemycket.
Prövat att köra 2W genom bägge?
Se till att de sitter väl kylda förresten.
Kan tänkas att den behöver en större anslutningsyta för själva motståndsdelen.
Det krävs också mer material (om det är samma lika) för att uppnå ett lägre motstånd.
Iom att motstånden förmodligen begränsas i storlek av förmågan att utstråla värme så borde de dock inte skilja jättemycket.
Prövat att köra 2W genom bägge?
Se till att de sitter väl kylda förresten.
-
Mindre material för lägre motstånd, enligt min erfarenhet.
Kan det vara olika typ. Tekniken har gått framåt, äldre typer är större än modernare resistorer.
Mindre material för lägre motstånd, enligt min erfarenhet.
Kan det vara olika typ. Tekniken har gått framåt, äldre typer är större än modernare resistorer.
Storleken är bara en hint om viken effekt motståndet tål.
Ett motstånd kyls på tre olika sätt. Konvektion, utstrålning och ledning.
Ju högre temperatur ett motstånd har desto mer energi kan ledas bort till omgivningen.
Den mekaniska uppbyggnaden och materialvalet avgör vilken temperatur motståndet tål utan att förstöras eller ändra resistans.
Små motstånd kyls huvudsakligen genom ledning i komponentbenen. Solid koppar i benen är bättre än förkopprat järn.
Konvektion och utstrålning är beroende på ytan av motståndet, kan man tillåta högre temperatur kan ytan göras mindre.
Ofta så krävs att man monterar motståndet på det sätt som beskrivs i databladet för att klara angiven effekt.
Ett motstånd kyls på tre olika sätt. Konvektion, utstrålning och ledning.
Ju högre temperatur ett motstånd har desto mer energi kan ledas bort till omgivningen.
Den mekaniska uppbyggnaden och materialvalet avgör vilken temperatur motståndet tål utan att förstöras eller ändra resistans.
Små motstånd kyls huvudsakligen genom ledning i komponentbenen. Solid koppar i benen är bättre än förkopprat järn.
Konvektion och utstrålning är beroende på ytan av motståndet, kan man tillåta högre temperatur kan ytan göras mindre.
Ofta så krävs att man monterar motståndet på det sätt som beskrivs i databladet för att klara angiven effekt.
Jag har testat några olika 2W axiella motstånd - dels ett 16x5mm och ett 10x4mm (ungefärliga mått). Det lilla blir betydligt varmare än det stora (bara hälften så stor yta mot omgivningen), så jag brukar välja det större om jag har den möjligheten. Jag testade även ett 3W motstånd som hade ungefär dimensionerna 12x6 mm , men tennet smälte nästan vid lödpunkterna när jag körde 3W i det lilla motståndet.
Olika är de allt, den lilla resistorn ser ut att hålla tvivelaktig kinakvalite typ medans den stora ser mer välgjord ut.Mindmapper skrev:Kan det vara olika typ. Tekniken har gått framåt, äldre typer är större än modernare resistorer.
Nej men funderar på det om det går att lösa med batteriladdare och glödlampor typ.JustNeed skrev:Prövat att köra 2W genom bägge?
Dilemma det där för jag vill bygga in allt snyggt i en låda :/ om det går men testkörning kommer göras utan låda.Se till att de sitter väl kylda förresten.
När en metalfilmsresistor överbelastas och brinner upp, finns det då risk för kortslutning eller stiger alltid resistansen?
-
Idag finns ingen vanlig resistor som minskar motstånd vid överbelastning.
Förr var kolmassamotstånden beryktade för att de minskade motstånd eller till och med kortslöt av hög värmeutveckling.
Förr var kolmassamotstånden beryktade för att de minskade motstånd eller till och med kortslöt av hög värmeutveckling.