invändig spindel kylning
invändig spindel kylning
hej
jag hade tänkt tillverka en spindel med invändig kylning och kul griper.
men jag vet ej hur dom funkar med invändig kylning. hur gör man så att kylvätskan bara kommer neråt så att säga.
har försökt googla det men hittar inte någon ledtråd. skulle vara glad om någon kan förklara hur det funkar ren praktiskt .
räcker det med en radialtätning?
jag hade tänkt tillverka en spindel med invändig kylning och kul griper.
men jag vet ej hur dom funkar med invändig kylning. hur gör man så att kylvätskan bara kommer neråt så att säga.
har försökt googla det men hittar inte någon ledtråd. skulle vara glad om någon kan förklara hur det funkar ren praktiskt .
räcker det med en radialtätning?
Re: invändig spindel kylning
Att bygga en spindel med gripper, inv. vatten och kanske spindelblåsning, det är ingen enkel match. 

Om det är vad jag tror så har många kylvattentillförsel till
flänsen istället för rakt igenom konan.Det finns Iso betäckning för det.
Edit: Iso beteckning,inga snuskiga tankar här inte.
flänsen istället för rakt igenom konan.Det finns Iso betäckning för det.
Edit: Iso beteckning,inga snuskiga tankar här inte.
Menar han inte en sådan spindel som man kan köra verktyg med invändig kylningskanal i tro? Det låter jäkligt avancerat men för den med goda kunskaper och en bra mskinpark så går ju det mesta, bara att kolla här och på cnc-zone för att se helt otroliga mekaniska skapelser!
jag uttryckte mig kanske lite luddigt.
jag menar verktyg med invändig kylningskanal.inte kylning utav spindeln. hur löser man det på ett bra sätt i spindeln. man vill ju inte att kylvätskan ska tryckas ut i vinkelkontakt lagerna.
jag menar verktyg med invändig kylningskanal.inte kylning utav spindeln. hur löser man det på ett bra sätt i spindeln. man vill ju inte att kylvätskan ska tryckas ut i vinkelkontakt lagerna.
Som "sledneck" skriver, vissa kör ut vattnet i flänsen på verktyget.
Ska du ha spindelblåsning också?
Ska du ha spindelblåsning också?
I toppen av spindeln använder man en svivel eller rotary union som är dimensionerad för det flöde, tryck och varvtal man ska använda. Vätskan går sedan genom dragstången och själva spindelkonan tjänar som tätning "utåt". Hur vätskan över huvud taget skulle kunna nå dina lager förstår jag inte riktigt, de är ju på utsida av spindelaxeln. Titta på den här animationen så kanske det blir tydligare.
När allt fungerar som det ska är det ju ingen risk. Men problemet som ofta uppkommer är ju läckage i sviveln längst uppe och var kylvätskan då tar vägen
vart får man tag på en passande svivel eller rotary union då?
eller kan man göra en sådan själv?
eller kan man göra en sådan själv?
Dom köper du. Deublin är stora på detta http://www.bohlins-maskiner.se
Jag skulle tro att det enklaste är att köpa en komplett spindel från en skrotad maskin.
Vanliga siffror verkar vara 3000-5000lbs, dvs 13-22kN, men det kan säkert vara mer på vissa maskiner.