Eagle: Ändra så att millimeter blir default? *Löst*

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Eagle: Ändra så att millimeter blir default? *Löst*

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kör på med en till Eagle-fråga. :)

I menyn View -> Grid:
Om man trycker "Default" där så ändras ju både rutnätet och "mätsättet" (mm/inch/mil) till "inch".

Går det att ändra så att "mm" är default istället för "inch"?
Jag har letat här och där flera gånger utan att hitta någon inställning för det.

Jag ändrar ganska ofta rutnätets storlek och återgår till standard genom att trycka "Default",
men eftersom jag mäter i millimeter så blir det i längden lite trist att behöva ändra inch till mm också.

I manualen på sidan 23
står det att man ska gå in i Edit -> Design Rules:

"If you prefer to work with millimeters simply add the unit to the values."

Men... det är väl inte riktigt det jag söker? Det är ett 40-tal värden i Design Rules där det står "mil".
Man ska väl inte ändra på alla dem?

Jag hittade en sajt där någon frågade efter samma sak,
men svaret var i princip att han inte ska göra det för det är inte bra blablabla..

På ett annat ställe var tipset att man skulle göra ett "alias" som man kan välja.
Men då kan jag ju lika gärna välja millimeter direkt, så det är ingen lösning.

Någon som vet hur man gör?
(Som vanligt envisas jag med att köra Eagle 4.15 Light, men det är förhoppningsvis likadant i senare versioner. :) )
sneaky

Re: Eagle: Ändra så att millimeter blir default?

Inlägg av sneaky »

Jag hade också rekommenderat ett "alias". Klicka på Grid-ikonen och gör de ändringar du vill göra och tryck Ok. Högerklicka sedan på Grid-ikonen och välj "New" samt skriv ett lämpligt namn. Upprepa för så många variationer du vill ha och sedan kan du högerklicka på ikonen och snabbt välja en av dina favoriter (det är ett klick snabbare än att öppna upp dialogen, klicka default och sedan ok ;) ).

Du kan för övrigt göra detsamma för lagren vilket är väldigt smidigt när man vill byta fram o tillbaka mellan olika uppsättningar av lager.

edit: En högerklick på "Add" är något jag upptäckte för bara ett par dagar sedan (efter X antal års användande tragiskt nog...), där listas de komponenter du senast använt så att du snabbt kommer åt dem igen.

edit2: Totalt orelaterat men du påminde mig om en sak jag alltid velat ändra på och nu fick jag arslet ur vagnen och kollade om det gick. Och det gjorde det! Jag använder i princip bara två olika varianter på hur ledningar böjs när man routar och har irriterat mig enormt på att klicka mig fram till den jag vill ha. Men det var ju busenkelt att avaktivera de andra: "SET WIRE_BEND @ 1 3". Att jag väntat så länge...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Eagle: Ändra så att millimeter blir default?

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul! :)

Det såg inte riktigt likadant ut i den här versionen (hittar ingen "New" när jag högerklickar på Grid-ikonen), men det gick ändå!
Lade även till så att när jag trycker F6 så öppnas Grid med millimeter. Äntligen!
(Men ett tryck på "Default" gör att det ändå blir "inch", så det får man väl låta bli.)

Öhm.. Startade om Eagle och nu öppnas inte längre Grid när man trycker F6.
Däremot ställs det om till millimeter, precis enligt planen. Jaja, bättre än fyra musklick för att öppna och ändra. :)

Det här med att göra likadant med lagren var en mycket bra idé!

Tack för tipsen! Jag fick upp ögonen för en massa smidiga saker man kan justera. :tumupp: :tumupp:
Skriv svar