Kompensera skev CNC i linuxcnc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Wise
Kontakt:

Kompensera skev CNC i linuxcnc

Inlägg av Wise »

Upptäckte att min lillasyster är lite skev på ett nyligen utfört fräsjobb. X och Y är inte 90 grader. Mätte upp genom att punkta upp en 100x100 rektangel och mäta diagonalerna. Fick fram att den är 0,276grader fel. Kankse inte låter så mycket, men det blir ca0,5mm/100mm, vilket är icke acceptabelt.

Som tur är så går det ju att göra allt i linuxcnc :) Eftersom "joints" och "axes" inte är fast kopplade internt i mjukvaran, utan matematiskt länkade, kan man enkelt lägga in en kompensationsfaktor. Fick hjälp av denna sida http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... correction

Modifierade "komponenten" så den kompenserar rätt axel i mitt fall och installerade den. Editerade hal filen och la in mitt uppmätta värde.

VOILA, klockrent i skevheten, fyrkanten är liksidig :) . Nu när jag tex gör en "g0 x100" så rör sig Y ca 0,5mm automagiskt.

Underbart 8)
/Henrik
A2O

Re: Kompensera skev CNC i linuxcnc

Inlägg av A2O »

:tumupp: :lol:
Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Inlägg av papabear »

+1 bra att veta.
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Jäklar.. :bravo:
Thats it, jag ska fasiken lämna Mach i soptunnan och gå över till linus.. gjort mycket bra i mach, men det känns som linus är mycket mer "proffsigt". Men kanske har jag fel? Är det ngt som har dåliga erfarenheter av linuxcnc?

P.-
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Korrigerar den även när man bara joggar axlarna?
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

funkstar <- Ja det kostar ju inget mera än lite tid att testa, så gör det. Tror inte du kommer ångra dig. Iofs har jag aldrig testat Mach3 heller, men skulle inte lita på något som körs under Win.

säter <- Ja, den kompenserar under joggning, men ändrar bara DRO'n. Alltså när jag joggar X så är det bara X-motorn som rör sig, men Ykordinaten i DRO'n ändrar sig så den inte "tappar bort sig". Går säkerligen att ställa om så den kompenseringsförflyttar vid joggning också. Har för lite tid i maskinen än så länge för att veta vad som känns bäst.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag hade velat ha den till att flytta Y också när man joggar X, annars blir det ju omöjligt att spänna in en bit som jag brukar göra i alla fall, dvs att köra en axel fram och tillbaka och jämföra med chucken i båda kanter. Går ju säga till den att ställa om Y rätt när man är framme i ändläget förvisso, men det blir krångel.

Bra tips i alla fall, kan säkert komma till användning! Min fräs skulle säkert kunna behöva en omgång av det här, har aldrig vågat mäta upp den...
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Nu har jag labbar lite mer.

Klas-Kenny <- Du har givetvis rätt. Fick till så det fungerar så efter lite letande i manualerna. Rätt lätt faktiskt. Finns (åtminstone) två sätt att jogga, axes och teleop. I axes mode som är default joggar man bara en motor. I teleop så joggar man i world/cartesian koordinater, vilket vi vill. Med kommandot: "setp halui.mode.teleop 1", försätter man jogmode till teleop och det fungerar som det är tänkt. Rätt lätt att koppla detta till en knapp i gui't sedan också. Dock fick jag problem i teleop med att maskinen inte lydde mina soft limits, så tillslut kunde man jogga in i hard limit och tappa bort sig... Hade sen inte tid att kolla närmare på det med ett trött huvudvärkshuvud, men är rätt säker på att det är en konfigureringsfråga.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Hur blir ytan när du fräser med mjukvarukompensering istället
för att rikta upp maskinen?

Fundera på det ett tag och gå sen lös med verktygen.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Har inte testat fräsa något än med mjukvarukompensering. Men antar jag rätt att du hintar om att den lilla kompenseringen som gör att Y-motorn hackar fram vid Xrörelse gör att snitten blir hackiga/vågiga?

Självklart är det bäst att ha en helt vinkelrät maskin, men finns ju ingen inbyggd justeringsmån i lillasystrarna. Jag kan ju börja borra upp hålen för att få lite justeringsmån, men helst inte. Förstår faktiskt inte varför det ska vara så fel, portalsidorna, portalbotten och förstärkningsbitarna är ju CNC-frästa ursprungligen. Men när jag kollar närmare så är portalsidorna inte riktigt exakt placerade med förstärkningarna och botten, skumt. Kanske ringnyckel och gummiklubba löser grundproblemet, blir lite skruvande i helgen då...

Men i alla fall, skevkompenseringen kan ändå vara bra att ha i bakhuvudet. Fortsätter undersöka det här med gränslägena i teleop mode, skam den som ger sig!
zealotry

Inlägg av zealotry »

Ja ska du fräsa ett rakt spår i x-led och den då och då kompenserar genom att ta nått steg i y-led så blir ju såklart kanten inte perfekt rak i slutändan. Vore kul om du kunde göra lite test före du går på syrran med gummiklubban =)
H.O

Inlägg av H.O »

> Förstår faktiskt inte varför det ska vara så fel, portalsidorna, portalbotten och förstärkningsbitarna är ju CNC-frästa ursprungligen
Att bitar är CNC-frästa betyder ju inte per automatik att de är håller rätt dimension eller är vinkelräta - bitarna från din CNC-fräs var ju inte det ;-)
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

zealotry skrev:Ja ska du fräsa ett rakt spår i x-led och den då och då kompenserar genom att ta nått steg i y-led så blir ju såklart kanten inte perfekt rak i slutändan. Vore kul om du kunde göra lite test före du går på syrran med gummiklubban =)
Det kan jag försöka göra, lämpligt material? Acryl som är ganska hårt kanske, bara det går bra att fota, men det löser jag.

H.O > Hehe, du har ju en poäng där :oops:
zealotry

Inlägg av zealotry »

Material vet jag inte, har inte så mycket praktisk erfarenhet själv. Men lät ju vettigt med nån relativt hård plast. Om det inte går att fota kan du ju alltid beskriva hur det känns när man drar ett finger över ytan, går ju att känna riktigt små ojämnheter..
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är inte rören justerbara på lillsyrran?
Jag kanske minns fel.
Skriv svar