jag skulle behöva hjälp att såga sönder ca15 aluminiumfälgar till mindre delar så att jag kan smälta ner dem. Om någon har en bandsåg med metallsågblad runt göteborg och kan hjälpa till en rimlig slant skulle jag uppskatta det mycket, andra metoder är givetvis intressanta men jag har redan bränt en cirkelsåg
Vedklyv hade någon i ett youtubeklipp testat och has bedömning var att fälgarna var farliga att försöka klyva, den hade flugit iväg efter att ha kromat sig ur som en fjäder.
Alu kan man köra med vanlig HM klinga som finns i sågar av diverse fabrikat.
Kört en hel del alu i min bosch gersåg utan problem.
Vad gäller anspänningar i materialet har jag inte en aning om, men borde inte en slägga kunna få loss en del bitar?
Läste att någon lagt alublock på en vanlig grill för att mjuka upp det så det gick att slå sönder.
"Magnesiumfälgar" består förstås inte av ren magnesium (utom möjligen på extremt gamla racingbilar) utan snarare en lättmetall med mycket magnesium i, på samma sätt är inte "aluminiumfälgar" enbart aluminium.
Har läst allt på deras hemsida men tvivlar nu ännu mera än vad jag gjorde innan.
Jag tror att det är en rejäl begreppsförviring inblandad.
Dom har ju någon sorts pultruderingsmaskin och så vitt jag kan leta så är det en ren härdplast/glasfiberprocess, inget varmt aluminium inblandat alls.