Blindnitmutter på kretskort
Blindnitmutter på kretskort
Är det någon som testat att sätta nitmuttrar på FR4-kort.
Eller finns det något annat smart sätt att få en mutter på kortet.
Eller finns det något annat smart sätt att få en mutter på kortet.
Re: Blindnitmutter på kretskort
Jag har sett denna lösning i nån gammal dimmer eller om det var ett slutsteg och reagerade då på att det var en rätt käck lösning.
Jag vill minnas att det såg ut precis som en vanlig blindnitmutter som satt i en stor fyrkantig pad.
Muttrarna användes för att ansluta lite grövre kablar med ringkabelskor till kortet.
//B1N4RY
Jag vill minnas att det såg ut precis som en vanlig blindnitmutter som satt i en stor fyrkantig pad.
Muttrarna användes för att ansluta lite grövre kablar med ringkabelskor till kortet.
//B1N4RY
Det jag är mest fundersam på är om det finns risk att kortet spricker när man drar niten, då de expanderar lite.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Vilket sammanträffande. Jag skulle just fråga om detta. 
Funderar också på ifall kortet skulle kunna spricka. Kanske inte direkt men efter ett tag.
Jag vet att någon på forumet gjorde ett projekt som hade vanliga muttrar på kretskortet,
men jag har för få ledtrådar för att jag skulle kunna hitta det.
Möjligen att det var något med hög spänning eller ström. (motorstyrning, kondensatorbank eller tesla-grej.)
Det går ju att löda eller limma fast en mutter. Man skruvar ju ändå fast skruven sedan,
men det är inte lika smidigt som en blindnitmutter.

Funderar också på ifall kortet skulle kunna spricka. Kanske inte direkt men efter ett tag.
Jag vet att någon på forumet gjorde ett projekt som hade vanliga muttrar på kretskortet,
men jag har för få ledtrådar för att jag skulle kunna hitta det.
Möjligen att det var något med hög spänning eller ström. (motorstyrning, kondensatorbank eller tesla-grej.)
Det går ju att löda eller limma fast en mutter. Man skruvar ju ändå fast skruven sedan,
men det är inte lika smidigt som en blindnitmutter.
Inte på just kretskort men testat på andra oarmerade plaster som var relativt spröda (vet ej vilken men plexi-liknande).
Mina lärdomar:
Edit: Stavning
Mina lärdomar:
- välj hålstorlek noggrant, lite glapp är önskvärt. Men för mycket och kragen går ner i hålet villket leder till spricka.
Troligen är 0,1 till 0,2 mm över nitens Ø idealiskt. - Dra bara åt niten tills den precis sitter.
- Välj så mjuka alu-nitar som möjligt (Biltemas funkade för mig).
- Det är större risk att spräcka plasten vid borrningen än nitningen.
Edit: Stavning
Har man ett pläterat hål så finns muttrar som löds fast i kretskortet.
/// Marcus
/// Marcus
Och sitter det inte en taggbricka brukar det vara en tendens att det lossnar med tiden pga av deformation.
Jag skall skruva faste en Display på kortet är det tänkt, så av den anledning vore det en fördel om man kan sätta gängan fast på kortet.
- Mizzarrogh
Jimmy, jag tror det var HO eller någon som ville ansluta kondensatorer till ett kraftigt styrkort (var det högspänning kan det kanske ha varit Lardas kondensatorbank?), men han använde genomgående bultar har jag för mig... Skall se om jag hittar det på andra datorn där man kan se stora bildserier... (mycket snygga projekt för övrigt sådet är inte bortkastad tid att ögna igenom om man är intresserad även om det skulle bli en nitlott för just detta sammanhang.
)
Går det skulle jag sätta en bred bricka som mothåll på baksidan och prova på en skräpbit först.

Går det skulle jag sätta en bred bricka som mothåll på baksidan och prova på en skräpbit först.
-
Würth Elektronik har en sorts kontaktdon som egentligen är avsedd för att koppla in grova kablar till kretskort, men den kan fungera som en mutter. Den finns mest i ganska grova gängstorlekar och är avsedd för press-fit vilket kräver speciella pressverktyg, så den kanske inte är så lämplig i det här fallet, men den är värd att nämnas.
http://katalog.we-online.de/en/em/Power ... 6bc1cb9374
AMP har något liknande, som heter Powertap, har jag för mig.
Erni har powertaps för lödning också (i DIL-format)Sikmeister skrev:Würth Elektronik har en sorts kontaktdon som egentligen är avsedd för att koppla in grova kablar till kretskort, men den kan fungera som en mutter. Den finns mest i ganska grova gängstorlekar och är avsedd för press-fit vilket kräver speciella pressverktyg, så den kanske inte är så lämplig i det här fallet, men den är värd att nämnas.
https://www.erni-x-press.com/en/artikel ... older.html
Det går fint att löda dit muttrar på kopparn, borra hål, spänn fast en mutter med skruv igenom hålet, löd runt muttern, ta bort skruven.
Sitter 100% fast utan problem men är kanske inte det bästa valet om det gäller serieproduktion.
Sitter 100% fast utan problem men är kanske inte det bästa valet om det gäller serieproduktion.