Energieffektiv bil
Energieffektiv bil
Det här är verkligen bara en ide.
Jag har spånat på möjligheterna att bygga en energieffektiv bil. Tankarna har främst varit mot elbil eller elhybrid. Användningen skulle vara arbetspendling 5mil i relativt hög fart, 110 och 90km/h. I de hastigheterna är luftmotståndet det absolut främsta problemet. Men om man korsar ett segelflygplan med en Messerschmitt. Om man tänker sig ett extremt strömlinjeformad kaross. Ensitsig eller två på rad, ett bakhjul och två smala framhjul med upphängning inspirerad av F1 bilar. Drivning med en navmotor i bakhjulet. Chassi av stålrör och kaross i glasfiberkomposit, eventuellt med gran som distans, typ kanotbygge.
Tror ni att det skulle bli vettigt om man gjorde så?
Jag har spånat på möjligheterna att bygga en energieffektiv bil. Tankarna har främst varit mot elbil eller elhybrid. Användningen skulle vara arbetspendling 5mil i relativt hög fart, 110 och 90km/h. I de hastigheterna är luftmotståndet det absolut främsta problemet. Men om man korsar ett segelflygplan med en Messerschmitt. Om man tänker sig ett extremt strömlinjeformad kaross. Ensitsig eller två på rad, ett bakhjul och två smala framhjul med upphängning inspirerad av F1 bilar. Drivning med en navmotor i bakhjulet. Chassi av stålrör och kaross i glasfiberkomposit, eventuellt med gran som distans, typ kanotbygge.
Tror ni att det skulle bli vettigt om man gjorde så?
Re: Energieffektiv bil.
Nä, skämt åsido så är det väl samma idé som väldigt många haft innan.
Problemet är väl att det kommer att räknas som en hemmabyggd MC så det blir en hel del regler som behöver följas.
Re: Energieffektiv bil.
Visst är det så, men jag har svårt att se det som ett problem.
Jag hittar förvånansvärt få bilder på likande byggen på nätet.
Jag hittar förvånansvärt få bilder på likande byggen på nätet.
Re: Energieffektiv bil.
Fast det är relativt enkelt att bygga en egen MC, eller bygga om en befintlig.. betydligt värre om du vill ha den registrerad som moped, det är nästan omöjligt.
Våra regler för egenbyggda fordon (bil & MC) är nog bland dom bästa i europa.
Våra regler för egenbyggda fordon (bil & MC) är nog bland dom bästa i europa.
Re: Energieffektiv bil.
Med hastigheter upp till 110km/t blir det svårt att göra något radikalt it över att minska antalet platser för personer.
Hjul, upphäng, bromsar och drivlinan ska tåla ganska mycket och ska därför motsvara en vanlig lite bil, t.ex. storlek Fiat 600.
Motor + energitank fyller en hel del också, är det fossila bränsle behövs växellåda osv. och plötsligt är det rimligt aktuellt att ta en folkis bottenplatta och bygga en kaross som är extra strömljnjeformad.
Vinsten i form av lägre energibehov per km kommer att finnas - men det blir inte signifikant.
Kan man hålla hastigheten nere på t.ex. 50 km/t blir det plötsligt en ganska annan femma, då kan man spara in väldigt mycket på bromsar, drivlina och upphäng, samtidig är luftmotståndet mycket snällare.
Men det är rätt väg att gå! Att byta bensin- eller dieselmotor till el-motor flyttar bara avgasen, mängden energi per km är den samma så någon vinst är det inte. En mindre och mer strömlinjeformad bil med smala hjul kan verkligen spara energi.
Hjul, upphäng, bromsar och drivlinan ska tåla ganska mycket och ska därför motsvara en vanlig lite bil, t.ex. storlek Fiat 600.
Motor + energitank fyller en hel del också, är det fossila bränsle behövs växellåda osv. och plötsligt är det rimligt aktuellt att ta en folkis bottenplatta och bygga en kaross som är extra strömljnjeformad.
Vinsten i form av lägre energibehov per km kommer att finnas - men det blir inte signifikant.
Kan man hålla hastigheten nere på t.ex. 50 km/t blir det plötsligt en ganska annan femma, då kan man spara in väldigt mycket på bromsar, drivlina och upphäng, samtidig är luftmotståndet mycket snällare.
Men det är rätt väg att gå! Att byta bensin- eller dieselmotor till el-motor flyttar bara avgasen, mängden energi per km är den samma så någon vinst är det inte. En mindre och mer strömlinjeformad bil med smala hjul kan verkligen spara energi.
Re: Energieffektiv bil.
Priset på el är än så länge klar lägre än bensin. Men visst skulle en folkvagnsplatta med rätt kaross vara en alternativ lösning. Jag vet inte hur pass bra den här är.
Det är en folkvagnsbaserad kitcar. Men om man inte prioriterar utseendet så går det helt klart att komma längre.
EDIT: Man kan ju sänka folkvagnen också. Det ger ju en del.
EDIT2: La in en bild på forumet så att den inte försvinner när annonsen går ut.
Det är en folkvagnsbaserad kitcar. Men om man inte prioriterar utseendet så går det helt klart att komma längre.
EDIT: Man kan ju sänka folkvagnen också. Det ger ju en del.
EDIT2: La in en bild på forumet så att den inte försvinner när annonsen går ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av danei 2 mars 2013, 09:09:37, redigerad totalt 1 gång.
Re: Energieffektiv bil.
Klickar du länken finns det en film som visar när han kryper ut i alla fall.
Re: Energieffektiv bil.
Kul tråd!
Jag har funderat på bygga en kopia av Volkswagen L1 från 2009, eller kanske en något nedskalad variant.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:VW_L1.JPG
Med cda på 0.2m² krävs mindre än 3kW i 100km/h. Med ännu bättre form och lite mindre yta borde det gå att komma ned i 0.1m².
Jag har funderat på bygga en kopia av Volkswagen L1 från 2009, eller kanske en något nedskalad variant.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:VW_L1.JPG
Med cda på 0.2m² krävs mindre än 3kW i 100km/h. Med ännu bättre form och lite mindre yta borde det gå att komma ned i 0.1m².
Re: Energieffektiv bil.
varför använda en VW-platta ? onödigt tungt och klumpigt.. en rörram borde väl vara betydligt bättre då.
Re: Energieffektiv bil.
Glenn: enkelt, ganska billigt, godkänd. Men du har helt rätt i att en rörram är bättre.
Re: Energieffektiv bil.
Det har ju funnits några olika mc-bilar på marknaden, jag vet inte om det skulle vara enklare om man har papper från en sån att utgå ifrån vid bygge? Om det skulle gå eller va någon förtjänst att byta motor och drivlina och kanske byta hjulen till bättre (kanske större och smalare).
Vet jag har sett en Messerschmitt som stått i ett garage och skrotat när jag var yngre.
Hittade lite info om dem, http://www.vvbk.com/reportage/messersch ... hmitt.html (det står lite mer om man följer länken längst ner på sidan i länken).
Vet jag har sett en Messerschmitt som stått i ett garage och skrotat när jag var yngre.
Hittade lite info om dem, http://www.vvbk.com/reportage/messersch ... hmitt.html (det står lite mer om man följer länken längst ner på sidan i länken).
Re: Energieffektiv bil.
Messerschmitt kostar en väldigt massa pengar i dag. Sätter du på större hjul eller gör den tyngre så duger inte bromsarna längre. Så det är nog ingen bra utgångs punkt. Jag har funderar på att utgå från en fyrhjulig motorcykel, de är billiga men antagligen går det inte att behålla samma papper där heller. Och det är osäkert om delarna duger efter som vikten antagligen blir högre. I Sverige är det ganska lätt både att bygga om fordon och bygga nya på amatörnivå. Dock ej mopeder.
En Opel calibra liger på 0,5m². Visst det är mer än dubbelt så mycket, men det är en färdig fullstor bil som går att få för småpengar. Enklaste modden borde vara att plocka bort två cylindrar. Dom den här snubben.bearing skrev:Kul tråd!
Jag har funderat på bygga en kopia av Volkswagen L1 från 2009, eller kanske en något nedskalad variant.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:VW_L1.JPG
Med cda på 0.2m² krävs mindre än 3kW i 100km/h. Med ännu bättre form och lite mindre yta borde det gå att komma ned i 0.1m².
Re: Energieffektiv bil.
Den här med två kolvar bortopererade borde gå snålt. Enklare kan det inte bli i alla fall. Hur rostfri en opel kan vara ar ju en annan fråga.