Hej
Jag har smygläst en hel del här på forumet och kan säga att trevligare stämning får man leta länge efter.
Till frågan vad säger ni kunniga om denna lilla maskin, kan det vara möjligt att fräsa aluminium typ 2-5 mm?
Jag skulle säga att det är svårt att fräsa i två til fem millimeter tjock aluminium. Det ser ut som en bra och snygg budget-fräs för trä-,
plast- och PCB -fräsning. Det går att gravera ner till 0,1 - 0,2 mm i aluminium. Om man sedan skulle komma till ett djup på 5 mm skulle vibrationer uppstå. Man bör ha understödda axlar och lite mer massa för att kunna fräsa i aluminium, tycker jag.
Min lilla MF70 körde 10mm alu utan problem och jag tror nog att JB's maskin klara det också.
Även om inte ytan blir superclean, så funkar det det handlar om hur fina du vill ha dina ytor?
Jag är nog lite trött i mössan men jag hajjar inte riktigt hur den fungerar. Står den på de två liggande profilerna längst fram och längst bak i bilden medans hela portalen åker fram och tillbaka (eller ut och in beroende på hur man ser på saken)? I så fall, blir det inte ett ruskigt vridmoment på den tunna bottenliggande profilen i portalen?
Jag behöver inte så stor arbetsyta, därför skulle denna passa om den är tillräckligt stabil. Att förstärka vissa profiler är ju inget problem.
Räcker det med det och hur kraftiga motorer skulle i så fall behövas?
Jag har en Modig UBM 30 som jag först hade tänkt konvertera men vill ju enkelt kunna avvända den som borrmaskin vilket en konvertrering skulle begränsa.