Köpa fjäder för powerdrawbar
Köpa fjäder för powerdrawbar
Hej!
Någon som vet var man kan hitta kraftiga fjädrar?
Den skall vara i samma applikation som i denna tråden, har frågat lenny men han verkar inte svara.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 28#p381728
Någon som vet var man kan hitta kraftiga fjädrar?
Den skall vara i samma applikation som i denna tråden, har frågat lenny men han verkar inte svara.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 28#p381728
Re: Köpa fjäder för powerdrawbar
Tools / Momentum har.. annars kolla på "Belleville springs" går o hitta på ebay bland annat. =)
Jag har handlat av Sodemann -> http://www.fjadrar.se det har fungerat bra. De säljer Verktygsfjädrar.
På jobbet brukar vi köpa från Lesjöfors, vet ej om de säljer till privatpersoner.
På jobbet brukar vi köpa från Lesjöfors, vet ej om de säljer till privatpersoner.
Hittade med http://www.fjadrar.se när jag visste vad jag skulle söka efter.
Surt bara att frakten är 150 spänn och fjädern kostar 50kr...
Men men verkar ha det som passar iaf.
Surt bara att frakten är 150 spänn och fjädern kostar 50kr...

Men men verkar ha det som passar iaf.
Du verkar redan ha löst det, men i den allmänna upplysningens anda, kan jag berätta att sievert skruv har tallriksfjäder på lagret i butiken.
.
.
Det är lättare att hitta när man vet facktermerna, tallriksfjäder gav träff på Toolsmomentums hemsida (precis som NeoTech
sa att de hade).
Traska in där igår och beställde 10 st för 5kr st vilket var bra mkt billigare än frakt från danmark...
sa att de hade).
Traska in där igår och beställde 10 st för 5kr st vilket var bra mkt billigare än frakt från danmark...
Räcker verkligen 10st? Brukar ju inte vara så lång fjädringsväg per bricka.
Har för mig att jag läste någon som staplat 6 st i höjd.
Behöver nog bra trycka ut konan några mm för att få loss verktyget ur den.
Annars får jag la beställa 10 till
Behöver nog bra trycka ut konan några mm för att få loss verktyget ur den.
Annars får jag la beställa 10 till

Hej. Swapper
Ursäkta för att jag inte svarade, jag läste det som hastigast och glömde av det.
Jag ser att du redan har fått svar på frågan att det är tallriksfjädrar som gäller, det använder jag också.
Den fjädern du såg på bild, var bara ett test.
Cylindern (tryckdosan) som jag gjorde själv var också ett test, enkelt att göra är som alltid, relativt till vad man kan.
Min utvärdering att ha Mk2 till atc är en besvikelse, den är klen och efter att ha fräst lite så sitter hållaren fast i spindeln=väldigt svår att få loss, krävs väldigt mycket kraft.
Verktygshållarna är ganska lätta att svarva från stål.
Min lösning kanske blir att byta ut hela spindeln till en med R8 kona.
Min fräs har varit ett vilande projekt under en lång tid, men kanske är det dags att komma igång igen.
Jag skall kolla min gamla tråd och uppdatera med lite bilder, dom närmsta dagarna, så att du (och kanske jag med) kanske kan få lite inspiration,(nytändning)
m.v.h Lenny
Ursäkta för att jag inte svarade, jag läste det som hastigast och glömde av det.
Jag ser att du redan har fått svar på frågan att det är tallriksfjädrar som gäller, det använder jag också.
Den fjädern du såg på bild, var bara ett test.
Cylindern (tryckdosan) som jag gjorde själv var också ett test, enkelt att göra är som alltid, relativt till vad man kan.
Min utvärdering att ha Mk2 till atc är en besvikelse, den är klen och efter att ha fräst lite så sitter hållaren fast i spindeln=väldigt svår att få loss, krävs väldigt mycket kraft.
Verktygshållarna är ganska lätta att svarva från stål.
Min lösning kanske blir att byta ut hela spindeln till en med R8 kona.
Min fräs har varit ett vilande projekt under en lång tid, men kanske är det dags att komma igång igen.
Jag skall kolla min gamla tråd och uppdatera med lite bilder, dom närmsta dagarna, så att du (och kanske jag med) kanske kan få lite inspiration,(nytändning)
m.v.h Lenny
lånar tråden lite
hur gör man för att inte på fresta vinkelkontakt lagern när man skall "trycka ut konan"? man behöver ju en ganska kraftig luft cylinder för det. om man inte använder sig av hävstångs principen.
hur gör man för att inte på fresta vinkelkontakt lagern när man skall "trycka ut konan"? man behöver ju en ganska kraftig luft cylinder för det. om man inte använder sig av hävstångs principen.
Ett sätt är att göra mothållet för cylidern i själva spindelaxeln, som ett urtag - tänk ungefär som när du pressar ut något ur en spruta. Eller så låter man helt enkelt lagret ta det....
någon som kan förklara lite närmare gärna med en bild eller en animation. jag är lie trög!
har man lagt 5000 kr på lagren så vill man att de ska hålla.
har man lagt 5000 kr på lagren så vill man att de ska hålla.