El-Hybrid Vs. hydrauldrift
El-Hybrid Vs. hydrauldrift
Har suttit och klurat på en sak en längre tid nu, saken är som rubriken.
Vilket är mest effektivt?
Tänker mig att alla stora fartyg har ju en El-hybriddrift och inte hydraul ner till drivpoddarna.
Elen är ju också lättare att "finköra" än hydraulen.
Men hydrauldrften är kanske mycket starkare? Men mer svårstyrd?
Hoppas ni förstår mina tankar och kanske har något att tillägga till funderingarna!
/Douglas
[Edit: förtydligade rubrik - hcb]
Vilket är mest effektivt?
Tänker mig att alla stora fartyg har ju en El-hybriddrift och inte hydraul ner till drivpoddarna.
Elen är ju också lättare att "finköra" än hydraulen.
Men hydrauldrften är kanske mycket starkare? Men mer svårstyrd?
Hoppas ni förstår mina tankar och kanske har något att tillägga till funderingarna!
/Douglas
[Edit: förtydligade rubrik - hcb]
Re: El-Hybrid Vs. hydrauldrift
Hydraulik är inte direkt känd för att vara effektiv. Är det hög verkningsgrad man vill ha använder man inte hydraulik.
-
Jämför man ett system på xx kw hydraulisk drift jämteemot en elmotor på samma så kommer man se att värmeutveklingen och således förlusterna i hydraul är ganska stora.
Jag kan bara instämma att jag också hört att hydraulik inte är så effektivt. Kollar wikipedia:
"Hydraulsystemets verkningsgrad (ηtotal) definieras som utgånde effekt (Watt) dividerad med ingående effekt och ligger för konventionella hydraulsystem i området max. 0,90-0,75. De flesta typer av hydraulsystem för kontinuerlig överföring av hydrauleffekt kräver någon form av kylare för att inte vätskan ska överhettas (temperaturer över cirka 80-90 °C)."
Alltså runt 75 - 90% om man ska tro artikeln.
Kraftverksgeneratorer från 1912 om jag inte missminner mig från besöket i Älvkarleby har en effektivitet på 97% ?
Fast sen ska blir det väl en förlust till i motor förstås.
MVH: Mikael
"Hydraulsystemets verkningsgrad (ηtotal) definieras som utgånde effekt (Watt) dividerad med ingående effekt och ligger för konventionella hydraulsystem i området max. 0,90-0,75. De flesta typer av hydraulsystem för kontinuerlig överföring av hydrauleffekt kräver någon form av kylare för att inte vätskan ska överhettas (temperaturer över cirka 80-90 °C)."
Alltså runt 75 - 90% om man ska tro artikeln.
Kraftverksgeneratorer från 1912 om jag inte missminner mig från besöket i Älvkarleby har en effektivitet på 97% ?
Fast sen ska blir det väl en förlust till i motor förstås.
MVH: Mikael
Beror på storleken.
Den litteratur som jag har läst om varvtalsstyrning.
Angav för små och medelstor effekter var hydrauldrift billigast och effektivast.
För större effekter var el-drift bättre.
Titta på diesellok endast minst så kallade "lokmotorer" har mekanisk transmission.
På stören hydraulisk transmission.
För stora diesellok endast elektrisk transmission.
Den litteratur som jag har läst om varvtalsstyrning.
Angav för små och medelstor effekter var hydrauldrift billigast och effektivast.
För större effekter var el-drift bättre.
Titta på diesellok endast minst så kallade "lokmotorer" har mekanisk transmission.
Det är bara kryssningsfartyg som har elhybrid-drift med "poddar", stora containerjagare har en stor tvåtakts motor som varvar ca 95 rpm på maxeffekt, ca 100 000 hästar.
Vad man använder har med vilken "comfort" man vill ha ombord, hastighet/vibrationer/manöverbarhet.
Vad man använder har med vilken "comfort" man vill ha ombord, hastighet/vibrationer/manöverbarhet.
Man använder naturligt vus det som är mest effektivt i den applikation man bygger. Men vad som är mest effektivt styrs av många fler faktorer än verkningsgad, så att säga vad som har högst effektivitet är hopplöst.
(Eller uttryckt på annat sätt: västtyska diesellok = hydraulisk transmission, både amerikanska och sovjetiska = elektrisk transmissionGFEF skrev:Titta på diesellok endast minst så kallade "lokmotorer" har mekanisk transmission.

Hur är det med slitage, underhållskostnader och driftsäkerhet?
Mitt intryck är att dieselelektriska lok verkar löna sig att "evighetsunderhålla" om de är vettigt byggda.
Om vi räknar på att vi har en motor på säg 500W? alltså inga jätte effekter i detta fallet.
Det finns ju motorer med väldigt olika verkningsgrad. Så det beror på. Men det går i allmänhet att bygga med en högre verkningsgrad elektriskt.
Har inte största containerfartygen direktdrift, propeller på axel direkt ansluten till vevaxel?
Städje på IDG: Viking Grace - skönhet och switchaggregat, del 1
"Huvuddriften i fartyget är uppdelad på två maskinrum, med varsina två gasmotorer (blå) och tillhörande generatorer (blå) och varmvattenberedare (gröna stående burkar). Kraften från generatorerna tas genom frekvensomriktare (syns inte på bilden) till de elektriska drivmotorerna (grå) som driver propellrarna"
"Huvuddriften i fartyget är uppdelad på två maskinrum, med varsina två gasmotorer (blå) och tillhörande generatorer (blå) och varmvattenberedare (gröna stående burkar). Kraften från generatorerna tas genom frekvensomriktare (syns inte på bilden) till de elektriska drivmotorerna (grå) som driver propellrarna"
Containerfartyg och större tankfartyg har som regel fast propeller som är direkt kopplad till motorn, vid manöver så slår man "fram och back" man kör motorn baklänges vid manövrar, dom är inte direkt smidiga att manövrera utan containerfartygen är gjorda för fart och tankfartygen för ekonomi.