Stora ledsegment

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
ghost_rider

Stora ledsegment

Inlägg av ghost_rider »

Jag tror att frågan har varit uppe tidigare, men jag ska ev. bygga en stor tidtagarklocka för ett sport evenemang.
Jag behöver 6st segment som skall visa timmar,minuter och sekunder och dessa skall vara så pass stora så att man kan tydligt avläsa dessa på långt avstånd (20-30m?) Jag har hittat röda segment som är 8 tum höga på ebay för en tämligen billig slant, dock är dessa bara på 90mcd.
En annan tanke var att själv bygga segmenten mha intensiva 5mm leds, men det är ett hiskeligt jobb.
Förslag?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Stora ledsegment

Inlägg av B1n4ry »

Vita LED-strip som du klipper i lagom delar och sedan limmar på en skiva och på med färgat plexi framför...

Titta t.ex. 5:10 in i denna filmen..
http://www.youtube.com/watch?v=ph9YPwX9LZQ

I filmen kan man för övrigt se en del andra av mina (och andras) kluriga "projekt"...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Frigolit eller dylikt, LED-strips och frostat plexiglas är också ett alternativ :)

http://www.sparkfun.com/tutorials/47
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ghost_rider: med 6 segment lär du inte kunde visa alla siffror från 0-9... Menar du att du behöver 6 siffror med 7-segment tal?

Om det är en 6-sifrig klocka du behöver bygga har jag en del erfarenhet av detta. Jag byggde en med 10 st 0,5cd LED per segment och det fungerade riktigt bra, faktisk så bra att jag fick lägga till en intensitetsreglering.

Det svåra är rent faktisk att få bra kontrast, solen är en bitch att tävla med! lösningen är röda LED + ett rejält rött filter, jag använde röd cellofan i sin tid... Dubbla lager.

Om det är åskådare som ska se klockan kan den vara multiplexad men är det en tävlande o rörelse är multiplexing en dålig idé.

Sifferhöjden behöver vara ung. 180mm eller mer, gärna 240mm. Kan vara 320mm utan problem men sedan räcker det.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jag menar 6 siffror med 7 segment styck, såhär Hr:Min:sec --> 02:51:14
Det är för de tävlande som rör sig tämligen fort, blir det 'guppigt' att titta på en sådan klocka?

Du har inte möjligtvis några bilder eller annan dokumentation att dela med dig?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Klockan jag byggde i sin tid blev byggt åt en Road Race-förare (god vän) som ville se sina varvtider när han körde.

Året var 1985 och tekniken var helt vanlig CMOS räknare (3 st 4518) med en display encoder (4511/4543) och 7 st drivtransistor per siffra. Tidbasen var en kristalloscillator som delades ner, i detta fall till 100-del sekund.

Har för mig att jag gjorde siffrorna 200mm höga och jag vet att varje segment hade 10 st 500mcd röd LED (specialbeställda, svåra att få tag på då). Intensiteten blev reglerat med PWM via drivkretsen på Enable, ganska hög frekvens för att undvika blinkande.

Mätningen var manuell och krävde en lång (~40m) sladd med en knapp, när föraren då passerade den manuella position låstes tiden och visades under en viss tid som ville motsvara åktiden mellan den manuella positionen och skylten + lite till för att vara säker.

Ingen rullande tid visades alltså, det var bara tiden som smälldes ut när det var dags, inget annat.

Nu för tiden hade jag gjort det med en PIC och haft en allvarlig tanke på att ha en automatisk triggning av mätningen. Såklart hade den även samlat ihop varvtiderna för senare tankning osv.

Det är självklart att om avläsaren rör sig ska utläsningen INTE multiplexas! Är det gående kan det trots allt fungera, möjligen om man lunkar också. Men vid hastigheter över detta är det icke-multiplexad utläsning som gäller!
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

ok, intressant
Det är inga superhöga hastigheter det gäller ~25km/h (cykling)
Såg att det fanns färdiga scheman och koder arduino.cc
Om man skall göra segmenten själv, t.ex. http://www.electrokit.com/led-rod-5mm-2 ... lins.41539, med 10 leds i varje segment, kopplar man dessa på samma sätt som färdiga ledsegment ? (dvs varje segment har en anslutning och varje diod ett motstånd)
Gemensam anod, eller katod för eller nackdelar?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag hade absolut byggt segmenten med led-strip i stället, mycket mindre jobb och kostar inte många kronor:
ex. http://www.ebay.com/itm/121012459548
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jag hade tänkt att lösa det hela med denna setup
untitled.png
'
Dock hade jag tänkt att bara ha 10 dioder per segment, men det får testerna utgöra om det räcker.
Tänkte eventuellt göra så att hörnorna delas av varjandra, bilden ovan har seperata hörnor.
Borde gå att fixa med några shift registers istället för multiplexing?

O såhära tänkte jag :)
clock.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Tänkte dra upp denna tråden igen då det fortfarande är aktuellt.
Jag har sett en motståndsuträknare här någonstans på forumet eller i alla fall en länk till en sida där detta fanns?

Någon annan som kan styrka att multiplexing inte är att föredra vid rörlig avläsning? Är det bara shiftregisters som gäller då? eller vad är dess motsvarighet?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=849
Inspiration....

Du skall ju ha så bra ljus som möjligt så det i sig är anledning nog att skippa multiplex.
Min erfarenhet är att det behövs bredd på siffrorna, d.v.s flera dioder i bredd.
Annars försvinner de i solljus

Swech
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag funderade idag (igår) på hur långt du hade hunnit.
Var in och tittade på stora siffror i Kina. Det finns mycket färdigt!
Men jag behöver inte så stora, så jag funderar ändå på skärm av något slag!
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

ah se där.
Finns det någon för/nackdel med att köra med gemensam jord på mina led segment?
Eller det är beroende på vilket chip jag använder mig utav?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag inbillar mig att det är lite enklare att ha switchningen på minussidan.
Man slipper "high-side" switchar och det är enklare att hitta N-chan mosfet's.
Själva styrningen blir också mer oberoende av matningsspänningen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det verkar finnas gott om stora siffror till rätt pris till Mackarnas Prisdisplayer. Från 200mm - 600 mm i fyra färger.
Kan man inte fråga några bolag, eller de som sköter om anläggningarna vad det finns för material, eventuellt surplus!
Får du fatt på mycket vill jag ha sex siffror säger Lasp ;-)
Skriv svar