Kylskåpsvakt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
troll ett

Kylskåpsvakt.

Inlägg av troll ett »

Borde finnas någon krets som känner av ljuset och larmar när kylen inte är stängd ordentligt.
Tanken är att slippa strömbrytare. Finns det att köpa ???
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Kylskåpsvakt.

Inlägg av Micke_s »

Finns fotodioder, det går även att använda vanliga lysdioder. Men problemet blir att det är mörkt på natten och då kommer kylskåpet kunna vara öppet hela natten.

Du skulle kunna använda en magnet och halleffekt istället.

jag byggde ett enkelt larm när jag bodde i korridoren för frysen. 2xAAA mcrobrytare från CD-läsare, attiny45 och en högtalare från hörlurar. 2xAAA fick precis plats mellan kylskåpsdörren ovanför och frysdörren. Jag matade ut 4khz fyrkantsvåg i högtalaren när dörren hade varit uppe i 1 minut.

Edit: finns annars färdiga magnetkontakter för larm. kjell 50501, dunka fast på kylen med dubbelhäftande t.ex.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Normalt sett brukar det sitta ett tungelement i ramen som reagerar på magnetlisten.
Borde inte vara några större problem att montera en liknande utanpåliggande hemmalösning, exempelvis uppe i hörnet.
Electrokit har små smidiga.
troll ett

Inlägg av troll ett »

Micke_s skrev:Finns fotodioder, det går även att använda vanliga lysdioder. Men problemet blir att det är mörkt på natten och då kommer kylskåpet kunna vara öppet hela natten.

Du skulle kunna använda en magnet och halleffekt istället.

jag byggde ett enkelt larm när jag bodde i korridoren för frysen. 2xAAA mcrobrytare från CD-läsare, attiny45 och en högtalare från hörlurar. 2xAAA fick precis plats mellan kylskåpsdörren ovanför och frysdörren. Jag matade ut 4khz fyrkantsvåg i högtalaren när dörren hade varit uppe i 1 minut.

Edit: finns annars färdiga magnetkontakter för larm. kjell 50501, dunka fast på kylen med dubbelhäftande t.ex.
troll ett

Inlägg av troll ett »

Inga problem på natten. Kylen har inbyggd belysning.
Skriv svar