Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JanErik
Inlägg: 3125
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av JanErik »

Var tror ni, har tiden kommit för LM3886 att ge vika för t.ex. TAS5630?

Nu säger ju databladen
LM3886: 0.03% THD+N Typical
TAS5630: 0.03% THD BTL, 0.07% SE @ 1W

Men det finns ju andra faktorer än THD.

Har själv nyligen byggt ett steg med TPA3123d2 och ska snart provlyssna med mina riktiga monitorer... men betvivlar att jag har tillräckligt känsliga öron för att höra skillnad.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14937
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vilka andra faktorer än THD skulle påverka?
Brus?
Fasgång?
Slew-rate?
Kalsongmärke?

Kan du inte kvantifiera det är det meningslöst. Att börja prata om subjektiva bedömningar är rätt för den enskilde, men inget som har relevans för en större grupp av lyssnare eftersom det är kraftigt påverkat av icke-relevanta faktorer.

Det sagt så har klassD vissa problem, bla fick man uppfinna nya mätstandards för att öht kunna mäta på dessa (bla sjukt kraftiga filter som används)

Jag menar att följande fördelning gäller när det gäller påverkan på ljudet

Rumsakustiken 50%
Högtalarna 44%
Förstärkare 3% (max)
Signalkälla 2% (max)
Högtalarkablar 0,9999999%
Signalkablar Omätbart

En joker är komprimeringsalgoritmer som används för musiken. I tabellen ovan är det endast hårdvaran.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av maDa »

Klass-D är helt kanon för lågfrekvens tycker jag. Högre frekvenser kan disskuteras kanske, beroende på chip/design.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av blueint »

Med nog hög pulsfrekvens och rejäla filter borde det fungera bra? ;)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14937
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av rikkitikkitavi »

om filtret ingår i återkopplingsslingan ja. å andra sidan blir det svårare att kompensera.
JanErik
Inlägg: 3125
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av JanErik »

Vad gäller signalkällan tycker jag nog det inverkar mera, hör klart skillnad på moderkortets ljudkretsar och PCM2705.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av blueint »

Förtydligar: PCM2705 - 98 dB SNR Stereo USB2.0 FS DAC with line-out and S/PDIF output.

Moderkortet har en massa strålande EMI, crosstalk och skakigt jordplan. Klart det blir mer brus.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av dar303 »

Vi har ett nytt high end-system på jobbet, Ino Audio r64s + 6x Profundus Y-subar, och där är topparna fortfarande drivna av analoga Emotiva XPA3 (klass AB) men basarna av väldigt fina specialbyggda digitalsteg fån Anaview så man kanske inte är där riktigt än men det börjar definitivt närma sig!
ToPNoTCH
Inlägg: 4904
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av ToPNoTCH »

Möjligt att jag har fel, men sammantaget finns det väl inga ljudmässiga fördelar med Klass D ?.

Det är ju en trevlig teknik på många sätt i övrigt (med massa fördelar konstruktionsmässigt).

Så länge det inte det finns några ljudmässiga fördelar lär den få svårt att hävda sig i High-End sammanhang.

I korpen är det nog en annan sak, då det mot en given budget kan vara lättare att få väljud med Klass D än kompromissad Klass AB.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av blueint »

korpen?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av dar303 »

Du har stora utrymmes, värme och effektivitetsvinster med klass D, speciellt med tanke på bassteg anser jag. Stegen till våra 6 st basar ryms i ett lätt 2HE rack och har ingen fläkt!
Jag skulle inte säga att vi spelar i korpligan...systemet kostar runt en kvarts miljon. :)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av blueint »

Allting är relativt .. ;)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14937
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hur mycket kostade de akustikförbättrande åtgärderna?
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av Anders Olsson »

Jag håller med rikkitikkitavi i stort sett, men det är klart att om man har bra högtalare och bra rum så är det stor skillnad på olika förstärkare.
De flesta användare begränsas dock av just högtalarnas kvalitet och rummets akustik.

Jag tycker man lätt jämför äpplen och päron när man jämför analoga förstärkare med klass D.
Mycket av motivationen att bygga en Klass D-förstärkare är just att man kan få nåt relativt litet/billigt/svalt som låter som en många gånger dyrare analog köpeförstärkare. Ofta blir det billigare än motsvarande analoga byggsats också då verkningsgraden gör att allt runt om kring mindre och därmed billigare.

Själv började jag min Klass D-bana med en Sonic Impact T-Amp

Det första man slås av när man kopplar in en sådan liten fjuttig burk som kostat några hundralappar är att den spelar mycket renare och klarare än vilken gammal analog förstärkare som helst i konsumentklassen. Dock är en T-Amp allt för svag för att det ska bli kul i längden.

Jag hade även en Trends Audio TA-10 som bygger på samma chip ett tag, minns dock inte om jag hörde nån skillnad på den och T-ampen.

Nu har jag kört med ett hemmabygge baserat på en AMP10-Basic några år. Tillsammans med mina Dynaudio 42 och en XTZ 99W10.16 (sub) ger det riktigt hyggligt ljud. Men rummet jag har grejrorna i är tyvärr en stor begränsning.

Jag tycker att alla som anser att Klass D är dåligt på olika sätt utan att ha ägt en Klass D-förstärkare själv ska skaffa sig en. Klass D är en kul upplevelse och de som lyssnat på mina grejor har öst beröm över dom.
Byter jag till nån vanlig gammal 90-tals förstärkare i samma effektklass så undrar man vad som hände mer detaljerna och klippet i musiken.

Det som är komplicerat i sammanhanget är dock som alltid det faktum att vad som låter "bra" och vad som låter "rätt" inte alltid matchar varandra i musikens värld. Jag är övertygad om att skärpan och detaljerna jag hör från Klass D-förstärkaren verkligen är sånt som finns på skivan, men på något sätt kan det bli tröttande i längden med för skarp och exakt återgivning också.
Dessutom är många av poplåtarna idag uppenbart mixade för att låta bra i en halvkass bilstereo eller ett par ipod-lurar och låter rent av illa i en bra anläggning.

Så att säga om Klass D-förstärkare är mogna som ersättare är svårt. Det beror på vad för ljud du eftersträvar och vad för kringkomponenter du har skulle jag säga. Min egen subjektiva uppfattning är att ett Klass D-hemmabygge återger signalen väldigt väl och mycket mer exakt än analoga köpeförstärkare i samma prisklass, men frågan är som sagt hur du vill att det ska låta?

Samtidigt som jag är imponerad av Klass D är jag till och från löjligt sugen på att bygga ett riktigt Klass A rör-monster bara för att det är häftigt och för att det skulle vara kul som omväxling med det där mjuka sköna rör-ljudet.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av dar303 »

rikkitikkitavi skrev:Hur mycket kostade de akustikförbättrande åtgärderna?
Kanske lika mycket, rummet byggdes om akustiskt för att anpassas till högtalarna och alla ytskikt byttes. Det var ej renoverat sedan 1985 och det var dags kan man säga!
Skriv svar