Fel på etsning
Fel på etsning
Kan någon se vilken del av processen som jag misslyckades med?
Belyste i 2x2min med 4x9W på 15-20cm avstånd.
Framkallade i 1,5-2,5min.
Etsade i ca 10min.
Belyste i 2x2min med 4x9W på 15-20cm avstånd.
Framkallade i 1,5-2,5min.
Etsade i ca 10min.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fel på etsning
Rent spontant ser det ut som att du etsat för länge och har för tunna ledare.
Jag belyser i 2½ minut med 4x8W på 10cm, framkallar ungefär lika länge, etsar ungefär lika länge.
För stark blandning av något? Jag kör med dom oranga påsarna för då slipper jag räkna.
Jag belyser i 2½ minut med 4x8W på 10cm, framkallar ungefär lika länge, etsar ungefär lika länge.
För stark blandning av något? Jag kör med dom oranga påsarna för då slipper jag räkna.
- jonnorberg
Prova att belysa kortare stund. Om du överbelyser får du porer i resisten som sedan etsas bort. Man etsar ju ändå tills man är klar.
Jag gjorde ett test där jag belyste små områden i 30sek, 1 min, 1,5 min, 2min osv. Etsade och såg hur det blev. På så sätt ser du dina perfekta tider för din utrustning.
Jag gjorde ett test där jag belyste små områden i 30sek, 1 min, 1,5 min, 2min osv. Etsade och såg hur det blev. På så sätt ser du dina perfekta tider för din utrustning.
Tack för svaren, uppskattas.
Etsningen stod jag och bevakade och tog upp när den var precis klar. Som vanligt blir det ett område som ligger efter, och man väntar på att det ska bli klart där, så man kan ta upp kortet. Sen är det inte så smått som ytmonterat, så jag tycker att den minsta bredden ska gå att göra.
Jag har ljusrören ganska spritt så jag skulle nog vilja öka avståndet i stället för att minska tiden, undras om det går..?
Jag nog vara lite trotsig till det.Rent spontant ser det ut som att du etsat för länge och har för tunna ledare.

Jag framkallar nog på samma tid ungefär, i det här fallet var jag lite dålig på att röra om den första halvan av tiden. Etsar du bara i 2½min? Så snabbt har jag aldrig lyckas med.Jag belyser i 2½ minut med 4x8W på 10cm, framkallar ungefär lika länge, etsar ungefär lika länge.
Samma här, har blandat till hela påsarna på en gång, mera isåfall om blandningarna har blivit inaktiva, men jag tror inte det, Na2S2O8'at är knappt färgat. Skulle vara framkallningen kanske, det är nån kisel-blandning jag inte kan, men den är nästan ny, använd en gång på ett litet kort för ett par veckor sen.För stark blandning av något? Jag kör med dom oranga påsarna för då slipper jag räkna.
ochJag belyser i 2½ minut med 4x8W på 10cm...
Skulle kunna vara svaret, jag belyste ju i fyra minuter, vilket är lite längre än vanligt. Jag har köpt en nagellacks-UVlåda, som har en inbyggd timer på två minuter, den körde jag två gånger med lite mellanrum(för att jag inte såg att den slocknat).Prova att belysa kortare stund.
Jag har ljusrören ganska spritt så jag skulle nog vilja öka avståndet i stället för att minska tiden, undras om det går..?
Borde naturligtvis ha gjord det, får göra det i morgon...Jag gjorde ett test där jag belyste små områden i 30sek, 1 min, 1,5 min, 2min osv. Etsade och såg hur det blev. På så sätt ser du dina perfekta tider för din utrustning.
Specifika tider är på gränsen till helt meningslöst att diskutera och jämföra.
De är helt beroende på de aktuella omständigheterna. D.v.s ljuslåda,
avstånd, kemikalier, koncentrationer, agitation o.s.v o.s.v.
Det enda som fungerar praktiskt är att testa fram en komplett process
som fungerar med just dina prylar och med din hantering. Av bilden att
döma så är det något som har blivit "för mycket". Kan vara exp.tiden,
framkallningstiden (eller koncentrationen) eller etsningsiden (eller
kocentrationen). Det ojämna resultatet kan bara på antingen
ojämn belysning, framkallning eller etsning.
Det enda som fungerar praktiskt är att testa fram en komplett process
som fungerar med just dina prylar och med din hantering. Av bilden att
döma så är det något som har blivit "för mycket". Kan vara exp.tiden,
framkallningstiden (eller koncentrationen) eller etsningsiden (eller
kocentrationen). Det ojämna resultatet kan bara på antingen
Möjligt, det är därför jag vill ha upp lysrören längre ifrån.Ojämn belysning ser det ut som samt överetsning.
Den här gången hade jag inte ställt UV-lådan direkt på kortet, utan ställt upp den på två svarta förpackningar, och ställt dem nära ihop för att hindra ljuset från sidorna.
Så här(efterkonstruktion): Skumt nog är det för mycket tagit på ena kanten(som man ser på första bilden).
-
Tog två till bilder för att visa mer:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Visst är det så, men jag har sett att en del här har utvecklat en helt enorm känsla för att se vad det kan vara.Specifika tider är på gränsen till helt meningslöst att diskutera och jämföra.

Fast det är alla steg i hela processen.Det ojämna resultatet kan bara på antingen
Man kan ganska lätt hitta guider som visar lite snabbt hur man gör, men det skulle nog behövas en guide hur det inte ska se ut, typ "Don't do like this".

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Är den kanten 'original' dvs från fabrik med tapen på? Om så är fallet så kan laminatet vara ljusskadat i kanten pga fel lagring. Då är det bara att flytta in mönstret en bit.Skumt nog är det för mycket tagit på ena kanten
Prova att ta bort de två sido lysrören, de gör inte så mycket nytta då du ska ha ljuset rakt på!
Jag kollade, men det var inte ytterkanten.Är den kanten 'original' dvs från fabrik med tapen på? Om så är fallet så kan laminatet vara ljusskadat i kanten pga fel lagring. Då är det bara att flytta in mönstret en bit.
Glömde säga, laminatet är köpt på Kjell & Co, det har inte legat och blivit gammalt på den lokala butiken, eftersom den storleken var slut första gången jag var där.
Så kan man väl inte göra!!!Prova att ta bort de två sido lysrören, de gör inte så mycket nytta då du ska ha ljuset rakt på!

Det var väl för enkelt för mig att komma på.

> Prova att ta bort de två sido lysrören,
Speciellt om man har tryckt mönsterfilen ej-spegelvänd, d.v.s så att
filmen ligger med mönstret på sidan som är vänd *från* laminatet.
Då uppstår en liten glipa (lika med filmens tjocklek) där ljus
kan komma in, speciellt från "sido-rörer"...
Speciellt om man har tryckt mönsterfilen ej-spegelvänd, d.v.s så att
filmen ligger med mönstret på sidan som är vänd *från* laminatet.
Då uppstår en liten glipa (lika med filmens tjocklek) där ljus
kan komma in, speciellt från "sido-rörer"...
Det mesta är täckt redan, så jag tar en "såhär gör jag" istället...
Gör ett litet men hyfsat avancerat kort. 2×2 cm duger gott.
Testa i lugn och ro avstånd och tider.
Och ändra bara en sak i taget!
Dvs som exempel:
Med framkallningen kan du egentligen bara se till att det blir färdigt.
(Mm, en långsam typ kaffemjölksvisp kanske kunde vara bra här?)
Etsningen kan helt klart ställa till det.
Rätt temperatur och fungerande cirkulation.
Att ställa dem på botten hindrar, i min erfarenhet, god cirkulation.
Det där med att skriva ner resultaten hindrar dig från att "jamendetbordevälfunkasåhär".
Lycka till!

Gör ett litet men hyfsat avancerat kort. 2×2 cm duger gott.
Testa i lugn och ro avstånd och tider.
Och ändra bara en sak i taget!
Dvs som exempel:
Kod: Markera allt
Tid (s): Avstånd (cm): Resultat:
60 3 _________________________
120 3 _________________________
180 3 _________________________
60 3.5 _________________________
120 3.5 _________________________
180 3.5 _________________________
(Mm, en långsam typ kaffemjölksvisp kanske kunde vara bra här?)
Etsningen kan helt klart ställa till det.
Rätt temperatur och fungerande cirkulation.
Att ställa dem på botten hindrar, i min erfarenhet, god cirkulation.
Det där med att skriva ner resultaten hindrar dig från att "jamendetbordevälfunkasåhär".
Lycka till!
Ser allt bra ut när du löst upp UV-lacken så kan det inte vara fel
på belysningen blir min spontana reaktion.
på belysningen blir min spontana reaktion.
Så här efteråt tror jag att jag misslyckades med att lägga kortet så det blev belyst lika mycket på alla ställen.
Jämfört med den andra bilden har jag skippat de svarta lådorna och ställt UV-lådan längre in(från dig på bilden), med de två yttre lysrören borttagna och 2x2 minuter blev resultatet bra.
Jämfört med den andra bilden har jag skippat de svarta lådorna och ställt UV-lådan längre in(från dig på bilden), med de två yttre lysrören borttagna och 2x2 minuter blev resultatet bra.