Post i lådan via laserpekare eller DTMF?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Post i lådan via laserpekare eller DTMF?

Inlägg av DW »

Jag tillhör de som har "lagom" med projekt, så varför inte påbörja ännu ett som blir liggande tills det är dags att flytta in på servicehus.
Dessutom har jag kommit upp i den åldern då man inte vet om man skall hämta posten eller inte.
Går man inte så får man dålig kondis och går man är det risk för hjärtinfarkt inget av dessa är bra när man bor på vischan!
Hellre dör jag nära kylskåpet än på grusvägen i kylan :lol:
De tömmer postlådan innan 11:00 står det men inte när de lämnar brev till oss. Oftast kommer breven mellan 16--17 -tiden.

Vete faan hur det funkar men som det är idag så går det åt en man som bara går fram o tillbaka hela dagen för att kolla posten 8)

Ni som nu har "the postman whas here alarm" verkar ju nöjda men jag har drygt 100m till lådan så jag är osäker på om sändarna funkar på detta avstånd.
Iof har jag en kortvågsradio för banden mellan 11--160m (1.8-28mhz för de födda efter 1995) som går att köra jordenrunt eko på... men att släpa ut den och
köra 100w är kanske owerkill som smågrabbarna säger. (jordenrunt eko=man kan höra sin egen signal någon sekund efter om konditionerna är bra)

Min tanke är så här:
Vad sägs om att sätta en laserpekare som skall pulsera och riktas mot mitt hus.
Pulsen vore ju mest praktiskt o köpa i form av någon timerkrets . Någon som vet om billig timer som kan ställas på 1-10ggr/sek -typ byggsats.
-ja, ja vi har småbarn i bullerbyn men man får sätta lasern på rätt höjd eller kanske belysa ett prisma som ger bred ljusbild.

En del är helt humor befriade på EF har jag förstått men ni övriga som insett ironin i detta inlägg, hjälp mej till en bättre vardag med era tipps!
Senast redigerad av DW 21 januari 2013, 18:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Post i lådan visas med laserpekare?

Inlägg av ochkl0620 »

En NE555, en trimpot ett par motstånd och elyter skulle kunna vara nåt? Jag kan vara ute o cykla, klockan är mycket ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

DW:
Du har helt rätt inställning, så det här måste jag bara svara på. :)

Alternativ 1:
Kombinationen "Ålder" och "bo mitt ute i centrala ingenstans" ger en naturlig lösning:
Sätt dig vid fönstret kring förmiddagen och rapportera om allt som händer.
Förr eller senare (troligen det senare) så lär du se brevbäraren. :)

Alternativ 2:
Sätt en lapp på brevlådan med texten
"Till brevbäraren: Du råkade tappa en hundring vid min låda igår.
Tyvärr hann jag inte ikapp dig. Knacka på om du vill ha den.
Ta med dig posten. Kaffet är klart."

(Tyvärr fungerar väl bara den varianten en gång, om det inte är en väldigt snål och/eller glömsk brevbärare.)

Alternativ 3:
Skaffa en större låda och töm den en gång i veckan.
Då lär det vara post varje gång du går dit! :)

Alternativ 4: (Håll i dig nu.)
Montera ett smalt genomskinligt rör någonstans i hemmet som befinner sig på samma höjd som lådan.
Trä i en slang i botten av röret.
Andra änden av slangen ska gå till botten av postlådan. Täta sedan lådan invändigt.
Häll i färgat vatten i lådan, till ungefär en tredjedel är fylld.
Ställ i någon bytta i lådan. Byttan bör vara så stora att den precis går i.

Nu kan du sitta inne och titta på röret. När du får post så åker vattennivån upp. :)
(Om du vill få det hela lite mer elektroniskt så går det att sätta en tryckgivare i toppen av röret.)

Ok, ska vi gå över till lite mer eletroniska lösningar? Vad sägs om en seriös variant som omväxling?

En ljusbarriär i lådan:
IR-lysdiod i baksidan av lådan (den som sitter mot stolpen).
Fototransistor i samma höjd, fast på framsidan av låddan (den sidan som namn/nummer står på).
Det hela bör moduleras så att inte t.ex solljus eller nyårsmällare ger falsktriggningar.
Resultatet till en liten radiosändare (typ 433MHz) eller liknande, beroende på avstånd till mottagaren.

Jag har testat detta för att fotografera möss och jag tror att lösningen även är kompatibel med räkningar,
vilket förstås kan ses som en bieffekt.

Ah, apropå bin:
Ordna en bikupa i brevlådan. Du lär höra när du får post.
Som bonusfunktion så kommer breven att lukta honung,
vilket kan neutralisera den sura effekt som räkningar kan ha.

Annars kommer jag nog inte på något speciellt, men jag kan fundera lite.

:)

edit:
ochkl0620: :lol:
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Jag var tydligen ute o cykla, gonatt :waving:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ljusbarriär som redan nämts som triggar ett
eller flera signalhorn av lasbilsmodell.
Kanske en treklangsgenerator för trevligare toner?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Efterssom jag har liknande problem, fast min brevlåda är närmare så har jag också funderat på hur man ska utforma ljusbarriären, det är lite problematiskt att brev kommer i så många storlekar, det är inte helt ovanligt att typ paketlappar, vykort och liknande småsaker ligger platt på botten av lådan, hur detektar mand essa ? ska man kolla när nåt passerat så att säga ? då måste man ju hålla reda på när nån plockat upp posten med osv..

..När jag drar ut ström till grindstolpen (för min grindstolplykta) ska jag iaf dra dit en kabel för ändamålet så jag slipper köra trådlöst..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"vykort och liknande småsaker ligger platt på botten av lådan, hur detektar mand essa ?"

Jag är lite osäker på hur man detekterar mandelmassa, :wink:
men med tanke på vykort och sådant så kanske man istället
skulle sätta IR-lysdioden i botten och fototransistorn i locket?

Det lär inte vara ofta som ett kuvert ställer sig i givakt i lådan,
så risken att det lyser bredvid är teoretiskt minimal.

Detaljerna är ju inget som man måste slå fast sådär väldigt noga
eftersom man ändå behöver justera lite beroende på hur lådan ser ut.
Man kanske t.ex behöver två fototransistorer.

Just det ja: IR-lyset bör ju inte ha så stor spridning.
Annars finns det risk att hela lådans insida reflekterar och studsar till fototransistorn.
(Speciellt om man har en vit brevlåda.)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Om man har fri sikt till lådan från huset, (vilket jag antar att TS har eftersom det går att få fram en laserstråle), så kan man ju alltid använda den traditionella lösningen med en vimpel på en pinne som fälls upp av tyngdlagen när brevbäraren lägger post i lådan. Men den lösningen är väl alldeles för okomplicerad. :)
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Ett magnetlåslarm i luckan borde väl vara det simplaste
som triggar ett larm.

Re: Typ ett sånt men vet inte räckvidden på den
http://www.jula.se/tradlost-hemlarmsystem-120-db-441080

Eller 100m kabel hehe
Användarvisningsbild
MyKee

Inlägg av MyKee »

Skär bort framsidan på postlådan och montera dit en sida av plexiglas eller dyl.

Sen kan du använda kikaren för att spana om det ligger post i lådan eller inte :wink:
becker

Inlägg av becker »

En enkel strömbrytare i lådan som brevbäraren slår på när han har varit där. Tänder en diod eller lampa i huset. Enklast är det ju då med en lång sladd....
Eller att strömbrytaren aktiverar laserpekaren. Det finns ju "ofarliga" laserpekare :wink: Den behöver ju inte vara på flera watt.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Jag har samma problem.
Mitt "projekt" har precis som JimmyAndersson var inne på en ir-diod och en ir-led.
Dessa tänds och läses analogt (med jämna mellanrum, men RTC vore bra så den exempelvis bara scannar en gång i halvtimmen mån-fre 11-15) av en atmega168 som jämför med ett referensvärde om mer eller mindre ir reflekteras tillbaka.
Om den nu då upptäcker att mängden ir som kommer tillbaka är utanför gränsvärdet så skickar den via xbee en signal till en liknande enhet inne som börjar blinka (lite basic förvisso, men tanken är väl i slutändan ethernet och skicka mail till min mobil). Har även en spänningsdelare till analog för att kunna mäta batterispänningen lite grovt för att meddela när det är dags att byta.

Nu har jag förvisso min postlåda i trappuppgången, men jag är också lat :)
Så lat att jag faktiskt inte hunnit testa om den faktiskt funkar än.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

LDR ljussensor som via en 555 aktiverar en (433 MHz?) sändare under några minuter till huset?

När brevbäraren under dagtid öppnar lådan kommer det in ljus vilket aktiverar sändaren och då piper det inne i huset. Den behöver inte ens monteras.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

SeniorLemuren skrev:Om man har fri sikt till lådan från huset, (vilket jag antar att TS har eftersom det går att få fram en laserstråle), så kan man ju alltid använda den traditionella lösningen med en vimpel på en pinne som fälls upp av tyngdlagen när brevbäraren lägger post i lådan. Men den lösningen är väl alldeles för okomplicerad. :)

En typisk KISS lösning på 'problemet' som förutsätter free line of sight :tumupp:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Trampmina?

Skämt åsido. Jag röstar för laser! Det är ju häftigast!
Skriv svar