Filtreringssytem till fräsen
- ghost_rider
Filtreringssytem till fräsen
Har nu kört i några månader med fräsen och skärvätska, men har ännu gått nit på att komma på något bra sätt att rena vätskan.
Just nu har jag i stort sätt en dunk och tre lager fleeceliknade material och det funkar bra, ett tag.
När väl porerna har blivit mättade av spånor stiger vätskenivån i dunken och förvisso så blir anläggningsytan större o större pga den koniska utformningen, så det blir aldrig problem (änsålänge) med att det rinner över.
Tänkte kolla här om det finns någon med ett par bra tips eller länkar?
Just nu har jag i stort sätt en dunk och tre lager fleeceliknade material och det funkar bra, ett tag.
När väl porerna har blivit mättade av spånor stiger vätskenivån i dunken och förvisso så blir anläggningsytan större o större pga den koniska utformningen, så det blir aldrig problem (änsålänge) med att det rinner över.
Tänkte kolla här om det finns någon med ett par bra tips eller länkar?
Re: Filtreringssytem till fräsen
Kanske nån typ av "slamfälla" där vätskan rinner långsammare och spånen sjunker till botten och att den töms på vätska när man stänger kylningen så att man bara skrapar bort spånen.
Blev lite kryptiskt men jag har gjort så på min hem gjorda tvättmussla och det funkar bra för att få bort den värsta skiten från avfettningen.
Blev lite kryptiskt men jag har gjort så på min hem gjorda tvättmussla och det funkar bra för att få bort den värsta skiten från avfettningen.
- ghost_rider
hm, ja det kan kanske vara ngt.
Du har inte lust att ta någon bild ?
Du har inte lust att ta någon bild ?
- ghost_rider
Ingen annan?
Har svårt att tro att många av er bara låter spånorna åka ner i uppsamlingskärlet igen
Jag har stött på följande tips vissa bra andra mindre bra, fleecematerial, tyg, div svampar, perforerad plåt, silar, strumpor.
Nu när jag var o handlade så såg jag dammsugarpåsar, hmmm.. stora i ytan med bra genomströmning men tar ändå upp mycket av de små spånorna
Har svårt att tro att många av er bara låter spånorna åka ner i uppsamlingskärlet igen

Jag har stött på följande tips vissa bra andra mindre bra, fleecematerial, tyg, div svampar, perforerad plåt, silar, strumpor.
Nu när jag var o handlade så såg jag dammsugarpåsar, hmmm.. stora i ytan med bra genomströmning men tar ändå upp mycket av de små spånorna
-
När jag fräser i kolfiber så låter jag allt cirkulera, sen filtrerar jag bort skiten med kaffefilter och byter ca 5 ggr tills färgen är någorlunda OK.
Vätskan har lukt och färg intakt i ca 6-9 månader, sen byter jag.
Vätskan har lukt och färg intakt i ca 6-9 månader, sen byter jag.
- Krille Krokodil
Dräneringsduk kan du hitta för ett par kronor per m^2: http://byggpriser.se/grund_32/Fiberduk.html
I plansliparna på jobbet matas en liknande filterduk från rulle över något liknande en grov ringbrynja som går ner i en grop i mitten. Matningen styrs av en flottör som ligger i gropen, när filterduken sätts igen och nivån stiger matas duken med slam på fram och upp och slutligen ner i en behållare. Något liknande där man manuellt drar duken över en perforerad plåt hade varit enkelt att bygga.
I plansliparna på jobbet matas en liknande filterduk från rulle över något liknande en grov ringbrynja som går ner i en grop i mitten. Matningen styrs av en flottör som ligger i gropen, när filterduken sätts igen och nivån stiger matas duken med slam på fram och upp och slutligen ner i en behållare. Något liknande där man manuellt drar duken över en perforerad plåt hade varit enkelt att bygga.
- ghost_rider
Låg o tänkte på ngt liknade igår innan jag somnade.
En cylinder med två cirkulära plåtar innuti, plåtarna är förslagsvis gjorda av någon perforerad plåt som inte rostar eller liknade. Sedan hade jag tänkt att trä filtreringsduk utanpå ringarna så att första lagert tar det grövsta, nästa är finare och tar såklart det mindre.
En cylinder med två cirkulära plåtar innuti, plåtarna är förslagsvis gjorda av någon perforerad plåt som inte rostar eller liknade. Sedan hade jag tänkt att trä filtreringsduk utanpå ringarna så att första lagert tar det grövsta, nästa är finare och tar såklart det mindre.
- ghost_rider
En snabb rendering över hur jag tänkte.
skärvätskan+spånor leds ner i det yttre facket, där sitter den en filtermatta som är ganska så grov. Vätskan filtreras och rinner in mot nästa mellanrum där det sitter ett finare filter. För att filterna skall behålla sin form sitter det två perforerade plåtar mellan varje steg.
Tanken är sedan att filterna+väggarna skall sitta ihop på en perforerad plåt i botten så att man enkelt kan lyfta ur insatsen för rengöring.
skärvätskan+spånor leds ner i det yttre facket, där sitter den en filtermatta som är ganska så grov. Vätskan filtreras och rinner in mot nästa mellanrum där det sitter ett finare filter. För att filterna skall behålla sin form sitter det två perforerade plåtar mellan varje steg.
Tanken är sedan att filterna+väggarna skall sitta ihop på en perforerad plåt i botten så att man enkelt kan lyfta ur insatsen för rengöring.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skissade en slamfälla

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ghost_rider
Det ända problemet jag ser med en slamfälla är att det alltid står skärvätska i de olika facken ?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du tar väl och pumpar från sista facket så har du ju alltid 'rent' där.
Kaffefilter på rea: http://www.clasohlson.com/se/Kaffefilte ... r348377000
Eller köra denna klassiker: http://www.clasohlson.com/se/Filterhus/Pr306630000
En enkel slamfälla, typ burk på 5 liter med utgångshål högt upp, innan kan nog vara en fördel.
Eller ett väldigt grovt filter.
Eller köra denna klassiker: http://www.clasohlson.com/se/Filterhus/Pr306630000
En enkel slamfälla, typ burk på 5 liter med utgångshål högt upp, innan kan nog vara en fördel.
Eller ett väldigt grovt filter.
- ghost_rider
Filterhuset som du länkade till, hur mycket spån kan en sådan rymma? Eller bör man ha flera parallellt? Annars blir de väl fyllda på nolltid .
Hmm
Hmm