Men i alla fall så ökar mitt intresse mer och mer för CNC byggen och jag vill ge mig i kast med att någon gång bygga en egen liten fräs.
Har suttit och klurat en hel del på lösningar kring drivning och linjär enheter.
Mått på maskinen är inte bestämt, men det kommer nog bli i stil med 400*400mm och med fast portal, tanken är att jag skall fräsa kretskort, plaster men även alu fräsning.
Har fått tag på ett "t-spårs bord" i alu (fynd hos den lokala skrothandeln) och alu profil med t-spår.
Men nu är det så att jag håller på att renovera ett hus och jag skall få mitt första barn i slutet av mars och jag driver eget, så fritid är inget jag har i överflöd.
Men jag tänkte ha en liten expriment stuga under våren och testa lite egna lösningar på alla olika problem som det innebär att bygga egen CNC med "hygglig" presicion i.
Tanken är att jag skall försöka tillverka så mycket som möjligt själv, delvis pga jag inte har råd att sväva ut (hus och barn) och sen för att jag tycker att det är jäkligt skoj att klura och svarva/fräsa/svetsa osv.
Kommer säkerligen ställa en massa dumma frågor i denna tråd under "byggets" gång och ha ett form av bollplank.
Har en massa funderingar, men det börjar bli sent och jag börjar bli lite trött i ögat så jag börjar med att lägga upp lite bilder på kvällens god gärning.
Detta är expriment nr 1 på en så glappfri mutter som möjligt och med så liten friktion som möjligt.
Har helt enkelt svarvat till 2 st flänsmuttrar med M16*2 gänga och lagt en fjäder imellan, sen så har jag låst muttrarna med ett spräckt rör.
Om denna lösningen blir aktuell vid bygge (tror inte det) så tänktr jag tillverka muttrar i röd metall och göra ett seriöst fäste för muttrarna.
Det var svårt att rigga klokt, men jag lyckades reducera glappet till 3-4 hudradels milimeter.
Inte riktigt nöjd än, men förvånad att det ändå verkade fungera så pass bra och det var väldigt låg friktion.
Jag borrade upp hålet så det låg med lite över dim och så körde jag flera varv med skav-in för att det skulle gå så lätt som möjligt.
Nästa experiment är att tillverka en plasthylsa som klyvs på mitten, sen så skall jag värma gängstången så den nästan glöder och spänna fast halvorna.
Är inne på att beställa hem en trapetsgängad stång också för att testa.
Kommer självklart att mäta friktionen och glapp på alla varianter för att ta reda på vilken variant av skruv som blir minst glapp och friktion i.
Som ni kanske förstår så är bygget en stor del till att jag vill ha en CNC, och så har jag aldrig varit så mycket för att göra så kallade "kartong byggen"