Melkers försök till budget CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Melkers försök till budget CNC fräs

Inlägg av Melkutt »

Okej, vet inte riktigt om de här blir en byggtråd eller en ide'e tråd :)

Men i alla fall så ökar mitt intresse mer och mer för CNC byggen och jag vill ge mig i kast med att någon gång bygga en egen liten fräs.
Har suttit och klurat en hel del på lösningar kring drivning och linjär enheter.
Mått på maskinen är inte bestämt, men det kommer nog bli i stil med 400*400mm och med fast portal, tanken är att jag skall fräsa kretskort, plaster men även alu fräsning.
Har fått tag på ett "t-spårs bord" i alu (fynd hos den lokala skrothandeln) och alu profil med t-spår.

Men nu är det så att jag håller på att renovera ett hus och jag skall få mitt första barn i slutet av mars och jag driver eget, så fritid är inget jag har i överflöd.

Men jag tänkte ha en liten expriment stuga under våren och testa lite egna lösningar på alla olika problem som det innebär att bygga egen CNC med "hygglig" presicion i.
Tanken är att jag skall försöka tillverka så mycket som möjligt själv, delvis pga jag inte har råd att sväva ut (hus och barn) och sen för att jag tycker att det är jäkligt skoj att klura och svarva/fräsa/svetsa osv.

Kommer säkerligen ställa en massa dumma frågor i denna tråd under "byggets" gång och ha ett form av bollplank.

Har en massa funderingar, men det börjar bli sent och jag börjar bli lite trött i ögat så jag börjar med att lägga upp lite bilder på kvällens god gärning.
Detta är expriment nr 1 på en så glappfri mutter som möjligt och med så liten friktion som möjligt.
Har helt enkelt svarvat till 2 st flänsmuttrar med M16*2 gänga och lagt en fjäder imellan, sen så har jag låst muttrarna med ett spräckt rör.
Om denna lösningen blir aktuell vid bygge (tror inte det) så tänktr jag tillverka muttrar i röd metall och göra ett seriöst fäste för muttrarna.
Det var svårt att rigga klokt, men jag lyckades reducera glappet till 3-4 hudradels milimeter.
Inte riktigt nöjd än, men förvånad att det ändå verkade fungera så pass bra och det var väldigt låg friktion.
Jag borrade upp hålet så det låg med lite över dim och så körde jag flera varv med skav-in för att det skulle gå så lätt som möjligt.
bild (4).JPG
bild (3).JPG
bild.JPG
bild (1).JPG
Nästa experiment är att tillverka en plasthylsa som klyvs på mitten, sen så skall jag värma gängstången så den nästan glöder och spänna fast halvorna.
Är inne på att beställa hem en trapetsgängad stång också för att testa.
Kommer självklart att mäta friktionen och glapp på alla varianter för att ta reda på vilken variant av skruv som blir minst glapp och friktion i.

Som ni kanske förstår så är bygget en stor del till att jag vill ha en CNC, och så har jag aldrig varit så mycket för att göra så kallade "kartong byggen" :madmodder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pakko

Re: Melkers försök till budget CNC fräs

Inlägg av Pakko »

ska bli kul att följa denna tråd :tumupp: Alltid roligt att klura på saker och hitta på egna lösningar
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Tack du, jo man lär sig så mycket på vägen :)

En läges uppdatering, har fått tag på alu profiler som skall vara till ramen.
Har inte fått dom än (yes, dom vart gratis) men dom skulle vara i storleks ordning 80x80mm med t-spår på två håll.
Har också fått pris på trapetsgängad stång av 5,8 kvalitet M12x3 för 120:-/m +momsen.
Inte det absolut billigaste med det är fraktfritt, är med andra ord värt att ta hem en stång för att testa!

Ni som har byggt fräsar förr, duger en M12 stång eller är den för klen?
Är mest orolig att den kommer att flexa onödigt mycket vilket då leder till onödigt slitage och högre friktion.
Stången kommer att vara (uppskattningsvis) 100cm lång.

Nästa fråga då:
Vilket material är bäst att tillverka muttrarna i?
Kan tycka att "röd metall" borde vara det bästa om man tänker på friktion, men slits det inte ner fortare? eller?

Kommer flera frågor om linjärlagring snart, men nu skall jag hoppa i bingen.

Go natt!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hmm, M12 är ju ingen trapetsgänga, men jag antar att du menar 12mm trapetsgänga. Om du ska ha en meter skruv är det nog lite klent, kan du så gå upp i diameter.

80mm alu-profiler är nog fint att bygga av.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En meter skruv så skulle jag vilja ha minst 16mm skruv, 12 känns i klenaste laget.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Om man tar två vanliga M-gängade stänger lägger sidan om varandra så ska toppar gå in i dalar, längs hela, men det gör det inte för stigningen varierar en aning med längden.
Trapetsgängade stänger är mycket bättre. Det är min erfarenhet sen jag byggde cnc.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

X-IL: Självklart menade jag 12mm trapetsgängad stång, miss i protokollet :doh:

Meduza: Skall sätta mig ner snart å skissa och räkna, stången kanske inte behöver vara fullt så lång.
Synd att jag inte kan CAD (ännu) hade vart underlättande att kunna svänga ihop en ritning där.
Gylledne tillfälle att lära sig?!? Kommer ändå bli tvungen att lära mig om jag skall kunna annvända maskinen :D

persika: Vart det jag misstänkte, har ingen större erfarenhet av att använda trapets men jag har fått uppfattningen om att det är en helt annan precision i.

Har för övrigt fått tag på lite mera material! (tur att jag har snälla vänner!)
ca 200*600*20mm alu, kommer inte ihåg kvaliten men det skall vara av den bättre sorten.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Läges uppdate!

Bygget går i extrem lågfart nu, har gått i skogen dom senaste helgerna så man kan få det varmt i stugan nästa vinter!
Men i alla fall, har ändrat måtten på fräs bygget, arbetsytan blir i drygt storlek med ett a4 papper.
Det som styr storleken är delvis material tillgången, efter som detta skall vara så billigt som möjligt (läs gratis i största möjliga mån) så tänker jag inte beställa några större alubitar.
Så yttermåtten blir ca 500x750mm vilket kommer att ge en arbetsyta på ca 300x350, men det är inga mått som är sken heliga så det får bli vad det blir.

Har börjat kapa upp lite bitar och punktat upp det på ena profilen, men det glömdes borta att fotas :doh:

Nä slut på svamlandet, här kommer lite bilder!
bild (9).JPG
bild (10).JPG
bild (12).JPG
bild (13).JPG
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Har lekt lite mera nu!

Svetsat på gavlar på balkarna, skall ännu bearbetas i fräsen.
bild (11).JPG
Inte århundradets snyggaste svets, men jag har knappt TIG-svetsat dom senaste 3-4 åren-
bild (14).JPG
bild (15).JPG
Påbörjar experiment till linjärlagring, blir nog inget av detta bygga, vart mera lite terapi fräsning :vissla:
bild (16).JPG
bild (17).JPG
bild (18).JPG
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Ojoj, här har man inte skrive så mycket :-)

Har gjort det lätt för mig, skrotade idén med alu profiler pga omständigare bygge, svårt att få tag på (gratis) och svårare att få bukt på vibrationer.

Har gått över till 50*50 VKR profiler som ram, 40*40*5 mm u-profiler till linjärlagringarna och 50*15mm plattjärn på ytorna som skall planfräsas.
Har nästan svetsat klart ramen nu!
Har även fått tag på linjärskenor!

Har även 400v servomotorer med drivdon och frekvensriktare liggandes om någon är intresserad.

Har klurat på spindelmotorn, har börjat bygga på en egen lösning men står i val och kval att fuska och köpa en färdig motor på ebay, någon att rekommendera?
Tänkte först och främst fräsa kretskort, plaster och gravera alu.
Drömmen är att kunna fräsa i alu också, men en spindel på under 1kw skulle jag gissa på att den blir alldeles för liten??

Var inne på en 3-400w motor, vad tror ni erfarna?

Sen lite bilder då!!
image.jpg
image.jpg
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Jag kör med en 400w servo motor som fräsmotor på min X2 fräs.
Fungerar helt OK, orginal är det en 550w men finns även de med mindre.
Dock stor skillnad på att köra 3000rpm och 8000-24000rpm spindlar.
De har helt olika användningsområden.

Vad är det för servomotorer du har liggande?
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Om jag inte kommer ihåg helt fel så låg dom på 7.2kw har tyvärr inte mycket mer i minnet.
Dom ligger på jobbet, skall inte dit på några dagar men jag kan ta en bild på typskylten nästa gång jag är där.

Tanken är att jag skall byta mig till kulskruvar, stegmotorer och styrsystem mot dessa pjäser.
Men försäljning är också ok såklart :-)
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

oj då, 7.2kw :)
Tror inte ens jag kan få igång en sån på 16amp säkringen här.
Änn mindre montera den på någon av maskinerna :)
Skriv svar