Blinkenlights - Litet AVR-projekt med storhetsvansinne

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Blinkenlights - Litet AVR-projekt med storhetsvansinne

Inlägg av JohnA »

Kanske bryter jag mot forumreglerna för rubriken "Projekt", men beskrivningen av mitt senaste minimalistiska elektronikbygge blir faktiskt roligast om jag inte ger er allt på en gång. En Atmel AVR (ATtiny44 i detta fall, men jag ska övergå till den billigare ATtiny13), en grön lysdiod och en CR2032 3V knappcell låter kanske inte så imponerande.

Vad gör manicken då? Jo den blinkar... :D Tekniskt är det barnsligt enkelt, t.o.m. om man räknar in det faktum att lysdioden är kopplad mellan två portpinnar och därmed används för mätning av omgivande ljus. Poängen med denna finess är att spara batteriet i dagsljus när lysdioden ändå inte syns så mycket. För att ytterligare spara batteri använder jag en hårdvarutimer till alla tidsfördröjningar så att processorn kan tillbringa den mesta tiden sovande. Snålt i budget alltså, både på batterifronten och materialkostnaden. Programvaran är skriven i C och fungerar för närvarande på ATtiny24/44/84 och ATmega48/88/168. Att anpassa programvaran för ATtiny13 borde inte vålla några problem, jag räknar med att få ändra lite på timerfunktionerna.

Den som nu är nyfiken på vad den lilla blinkmanicken är bra för får nu svälja det retsamma faktum att svaret på alla frågor finns i denna video, men att det sannolikt kommer kräva en del klurande:

På ett elektronikforum som detta är det kanske en extra morot att en hel värld med källkod såväl som beskrivning av den storslagna planen kommer att skölja över er som orkar kämpa sig igenom flaskhalsen. :D Öppen källkod och en förhoppning om att andra hakar på idén och sprider den. Det är t.o.m. ok om andra ser till att tjäna pengar på den medan jag inte får ett öre! Allt jag vill är att vara med om att dra igång något stort! EGOBOOST! :mrgreen:
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Re: Blinkenlights - Litet AVR-projekt med storhetsvansinne

Inlägg av JohnA »

Shittpåmmfritt, det verkar som att jag redan fått min första beställare av ett par exemplar via Facebook samtidigt som SEF tycks sova. :mrgreen:
Jag är medveten om att jag just nu är förblindad av entusiasm och att det kanske inte alls blir något stort av projektet, men bättre misslyckas och bli skrattad åt än att aldrig ens försöka!

Men detta är inte enbart en skryttråd eller ett försök till marknadsföring av en idé. Faktum är att om projektet verkligen lyfter så kommer jag behöva hjälp med både utvecklandet och praktiskt byggande av blinkmojängerna och då hoppas jag några här på SEF kan vara sugna att hjälpa till. De jag hittills visat konceptet för IRL (och som förstått det) har varit väldigt positiva och nu tycks det som sagt växa fram ett konkret intresse. KUL!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"samtidigt som SEF tycks sova."

Sådär kan vi inte ha det. :D
Så jag var tvungen att logga in här och bevisa att jag hittat målet.

"Achtung alles kuriosenmainded rubbernecken!"
(Citat från första raden som står när man kommit rätt.)

Ledtråd till andra: Ljudet från hundens tassar! ...eller?... :wink: :mrgreen:
andpe

Inlägg av andpe »

..HO DASENT EIN MYSTERIE SOLVEN LIKEN?..
freppac
Kontakt:

Inlägg av freppac »

hehe fint...va inte mycke på den länken dock...under construction :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

...FINDEN UND WATSCHEN DER BLINKENLICHTEN...
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Åh, härligt att det tar sig! SEF må sova ibland men det tycks å andra sidan finnas nyfikna energiska människor som är vakna alla tider på dygnet! :) Snyggt jobbat!
Jag fick förresten ett e-mail från en dansk SEF-medlem som uppenbarligen gått ett litet steg längre i utmaningen. :wink:

Nu gäller det att ha en bra plan för hur jag ska hantera detta om det faktiskt "tar sig" på riktigt... Att bygga extremt smått är t.ex. kanske inte det smartaste. Jag hade tänkt köpa hem ett gäng ATtiny13 i SO8-kapsel men kanske är det smartare att välja DIL-8 eftersom de passar i vanlig nollkraftsockel (för programmeringens skull) och är betydligt lättare att löda för de som är nybörjare. Prismässigt tror jag inte det är någon större skillnad.

Sedan måste jag ha en vattentät policy för webbservern. Jag vill vara liberal och generös men inte tillåta precis vad som helst. Spontant känns det vettigt att förbjuda hetsande och kränkande budskap. Politik och religion bör jag kanske också ta avstånd ifrån. Men det blir alltid svåra gränsdragningar hur man än försöker gardera sig. Tanken på att projektet faktiskt kan få genomslag är svindlande men också en smula skrämmande.

Så småningom tänker jag beskriva exakt var projektet går ut på men en liten stund till vill jag fortsätta med kodknäckarutmaningen. Känner jag mig själv rätt kommer jag ganska snart läcka ut så mycket ledtrådar att även de som inte orkar engagera sig så djupt kommer fatta vad det går ut på... :D
dmiller

Inlägg av dmiller »

"under construction" ?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

JohnA skrev:Känner jag mig själv rätt kommer jag ganska snart läcka ut så mycket ledtrådar att även de som inte orkar engagera sig så djupt kommer fatta vad det går ut på... :D
Då inväntar jag det då.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Om morset var som avslöjat ovan så gissar jag på vägarbetslampor? :)
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

dmiller skrev:"under construction" ?
Näää, du måste ha hittat snett på något vis.

@FormerMazda: Gissa inte, då går du miste om utmaningen. Dessutom gissade du på felaktiga grunder. Försök läsa meddelandet själv!

@Alla som ännu inte löst mysteriet:
Alltså, det börjar väl vid det här laget bli ganska uppenbart att blinkandet är ett morsekodat meddelande? Värt att påpeka är att jag i tidigare versioner av programkoden endast använde A-Z samt 0-9 och ersatte vissa skiljetecken med lite längre pauser eller bokstaveringar av specialteknens namn. Detta blev grötigt och förvirrande så i versionen på filmen ovan används specifika morsetecken för dessa symboler enligt internationell standard. Att använda specialtecken istället för bokstavering sparar också tid för en otålig läsare. Är man total novis och behöver förlita sig på morsetabeller från t.ex. Internet, farfars gamla scoutbok, Gröngölingsboken eller det som står tryckt på en leksakswalkietalkie är det risk att man tolkar meddelandet fel.

Här skulle jag behöva några goda råd för ett slutgiltigt vägval! -Vilket är lättast för en nybörjare att uppfatta, specialtecken eller bokstaveringar typ "PUNKT", "KOMMA", "FRÅGA"?

Bild

Radioamatörer och vänner av allmänt god ordning kanske också vill anmärka på att timingen är felaktig i mitt meddelande. Enligt morsestandard ska det vara:

Varaktigheten av 1 kort teckendel är referens (enhetsintervallet),
Avstånd mellan teckendelar = 1 enhetsintervall,
Längden av en lång teckendel = 3 enhetsintervall,
Avståndet mellan enskilda bokstäver inom ett ord = 1 lång teckendel, det vill säga 3 enhetsintervall,
Pausen mellan ord = 7 enhetsintervall.

(från http://sv.wikipedia.org/wiki/Morsealfabetet )

Jag har ökat på detta förhållande betydligt eftersom synen är mycket trögare än hörseln. När jag experimenterat med LED-armbandsur har jag konstaterat hur svårt det är att läsa av en snabbare och mer kompakt morseliknande kod, t.o.m. om man har olika färger för "kort" och "lång", t.o.m. om man separerar lysdioderna ett par centimeter. Det tycks helt enkelt vara mycket svårt för hjärna och ögon att tolka ett sekventiellt informationsflöde snabbt. Där är hörseln överlägsen.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jag förstod att det förmodligen var morse redan första gången jag tittade, men då jag inte kan morse så tänkte jag att.. äh, skoj men jag hajar inget..

Sen scrollade jag ner och ser att morsealfabetet hade getts på silverfat, så då tänkte jag att man lika gärna kunde prova, speciellt eftersom flera andra redan hade löst meddelandet :P

Skoj projekt!! :)

EDIT..
Kom på en grej, det är ju ett underbart projekt som kanske kan ge morse lite extra överlevnadstid, eftersom många tagit bort det (militären bland annat?) :( Det ger åtminstone mig som är ganska ung (29) en mening med att lära mig något, dvs morse, eftersom det finns en anledning. Att lära sig morse bara för skojs skull kan man väl göra, men det fastnar inte på samma sätt och man har ingen användning för det.

Och med att lära sig morse, för er knäppgökar som kommer säga att "vadå lära sig, finns inget att lära sig.. gör det bara!".. Jag menar givetvis att lära sig sekvenserna av korta långa signaler utantill ;)

Morse kommer förmodligen aldrig dö ut helt, men det kommer ju användas allt mindre ju längre tiden går om det inte finns någon som använder det..
Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inlägg av JohnA »

Bra inställning toffie! Själv är jag 44 och första gången jag funderade på att lära mig morse var nog 30-talet år sedan. Det har aldrig blivit av, främst för att jag saknat behovet. När jag för bara ett par år sedan gjorde en nystart på programmeringsfronten med C och enchipsdatorer trillade jag snabbt in i extremt hårdvaruminimalistiska projekt. -Kanske som en uppgörelse med mina projekt för 20 år sedan då jag löste så mycket som möjligt med hårdvara istället.

Ganska snart efter nystarten insåg jag det förträffliga i morseteknikens grunder. -En enda tryckknapp kan användas för att ställa systemparametrar, mata in tal m.m. och en enda lysdiod kan mata ut det. Det faktum att en lysdiod dessutom fungerar utmärkt som ljussensor gör att den i vissa fall t.o.m. kan ersätta tryckknappen! I mitt projekt BL4, eller "Blinkenlights for Europe", har jag ljusmätning, men då bara för att släcka ner blinkandet i dagsljus för att spara batteri. Det skulle dock vara fullt möjligt att använda lysdioden för att t.ex. sätta systemparametrar eller rent av ändra meddelandet. Allt man behöver göra är att vifta med fingret framför lysdioden samtidigt som den belyses utifrån!

Ett lustigt sammanträffande är att just när jag skulle skriva om mitt BL4-projekt på detta forum så fann jag ett annat morserelaterat projekt högt upp bland ämnena:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=63593

Jag tror inte morsekoden kommer få någon renässans eller bli något för en bred allmänhet i framtiden. De flesta idag är så upptagna av att peta på högupplösande touch-skärmar att de får bulor i pannan av alla lyktstolpar. Till mer nördigt nischade produkter och diverse hembyggen ser jag dock en klart intressant applikation för morsekod eller modifierade varianter på denna.

Kanske kan det också visa sig att det går att locka nyfikna människor att om inte lära sig så åtminstone upptäcka och använda morsekoden om det börjar dyka upp mystiska blinkande ljusfyrar här och där ute på stan, i parkerade bilar, i lägenhetsfönster m.m. Det finns förvånansvärt många morserelaterade telefonappar och några av dem är uppenbart riktade till barn och ungdomar som ju sedan långt innan mobiltelefonerna roats av diverse hemliga språk och alternativa kommunikationsmetoder. T.o.m. en del av dagens ungar har hört talas om rövarspråket. Att få höra till den lilla grupp som lyckas läsa de "hemliga" meddelandena från blinkfyrar utplacerade av mystiska skuggfigurer om natten borde ge viss status bland kompisarna. Om man dessutom får något personligt och mer konkret att vinna på konceptet kanske det faktiskt kan växa och sprida sig ordentligt.

Lite kluven känner jag mig ändå till projektet, för med tanke på hur irriterande det är med blinkande reklam överallt i datorns webbläsare och floder av spam-mail i inboxen skulle jag då rakt inte vilja möta en framtid där det sitter blinkande lysdioder vart man än tittar. Är de dessutom starka och illa placerade kan det bli direkt farligt. Nuförtiden har vi gigantiska TV-skärmar längs både motorvägar och i starkt trafikerade vägkorsningar. Galet!

Uppmärksamhet handlar om att skrika högre än alla andra med konsekvensen att man till sist drunknar i ett hopplöst inferno. Detta är INTE vad jag vill uppnå, så på sätt är BL4 en ganska dålig idé... Å andra sidan, varför skulle inte jag ha samma rätt som alla andra som redan bidrar till vårt ständigt ökande informationsbrus? Kanske är det rent av lika bra att driva skiten till sin ände så fort det bara går så att vi äntligen får en anledning att tänka om ordentligt...
johano

Inlägg av johano »

Låter lite som analoga QR-koder tycker jag.
Edit:
Varför inte göra en egen BL4-app som kan avkoda meddelandena?

/johan
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

johano
Om du hade löst morse-koden och använt dig av den informationen hade du kanske inte behövt fråga den frågan ;)

Inget negativt, men vill inte avslöja något ;)
Skriv svar