dmiller skrev:"under construction" ?
Näää, du måste ha hittat snett på något vis.
@FormerMazda: Gissa inte, då går du miste om utmaningen. Dessutom gissade du på felaktiga grunder. Försök läsa meddelandet själv!
@Alla som ännu inte löst mysteriet:
Alltså, det börjar väl vid det här laget bli ganska uppenbart att blinkandet är ett morsekodat meddelande? Värt att påpeka är att jag i tidigare versioner av programkoden endast använde A-Z samt 0-9 och ersatte vissa skiljetecken med lite längre pauser eller bokstaveringar av specialteknens namn. Detta blev grötigt och förvirrande så i versionen på filmen ovan används specifika morsetecken för dessa symboler enligt internationell standard. Att använda specialtecken istället för bokstavering sparar också tid för en otålig läsare. Är man total novis och behöver förlita sig på morsetabeller från t.ex. Internet, farfars gamla scoutbok, Gröngölingsboken eller det som står tryckt på en leksakswalkietalkie är det risk att man tolkar meddelandet fel.
Här skulle jag behöva några goda råd för ett slutgiltigt vägval! -Vilket är lättast för en nybörjare att uppfatta, specialtecken eller bokstaveringar typ "PUNKT", "KOMMA", "FRÅGA"?
Radioamatörer och vänner av allmänt god ordning kanske också vill anmärka på att timingen är felaktig i mitt meddelande. Enligt morsestandard ska det vara:
Varaktigheten av 1 kort teckendel är referens (enhetsintervallet),
Avstånd mellan teckendelar = 1 enhetsintervall,
Längden av en lång teckendel = 3 enhetsintervall,
Avståndet mellan enskilda bokstäver inom ett ord = 1 lång teckendel, det vill säga 3 enhetsintervall,
Pausen mellan ord = 7 enhetsintervall.
(från
http://sv.wikipedia.org/wiki/Morsealfabetet )
Jag har ökat på detta förhållande betydligt eftersom synen är mycket trögare än hörseln. När jag experimenterat med LED-armbandsur har jag konstaterat hur svårt det är att läsa av en snabbare och mer kompakt morseliknande kod, t.o.m. om man har olika färger för "kort" och "lång", t.o.m. om man separerar lysdioderna ett par centimeter. Det tycks helt enkelt vara mycket svårt för hjärna och ögon att tolka ett sekventiellt informationsflöde snabbt. Där är hörseln överlägsen.