elektriskt ledande korrosionsskydd för aluminium

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan.o
EF Sponsor

elektriskt ledande korrosionsskydd för aluminium

Inlägg av Johan.o »

Hej,

Jag har en elektrisk kontaktpunkt med ett skruvförband ner i en aluminiumkylare, men eftersom
aluminium oxiderar med tiden skulle jag vilja skydda detta förband så att det alltid leder ström bra (HF-strömmar).

Är det någon som känner till något elektriskt ledande och koorosionskyddande medel man kan applicera på förbandet?
gkar

Re: elektriskt ledande korrosionsskydd för aluminium

Inlägg av gkar »

Aluminium är ju lite knepigt.
Skruvförband fungerar ibland, men det händer tex när man skruvar kretskort i en alumniumlåda med skruvskallen på utsidan av lådan, att kretskortet blir skadat inne i lådan när man skjuter ESD pulser på skruven utifrån.
Kontakten mellan skruv och låda är helt enkelt för dålig.

Det enda jag vet som används är svetsning, bondning eller något bättre lämpat sputtrat ytlager, om man vill veta att det det verkligen skall fungera och hålla.

För HF å andra sidan, behöver det ju kanske inte vara DC kontakt garanterat utan det fungerar kanske tillräckligt bra med den kapacitiva kopplingen du får när de ligger väldigt nära?

Något bra "klet" känner jag inte till, men kommer du på något så låt oss höra!
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Hittade dessa sidorna som tar upp Conductive grease:

http://www.heavyequipmentforums.com/sho ... ive-Grease

http://sofamel.com/en/product-catalogue ... and-joints

Jag kom att tänka på detta nu när det var lite sent.. Så jag skulle vilja ha något som skyddar mig under fälttest period på
kanske ett halvår.. Sedan kan jag alltid ändra så att vi kontakterar i Zink-plåt istället, efter det.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Funderar på en bult, mutter och ett par taggbrickor, borde ge bättre kontakt än ett skruvförband.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Gulkromatering var alltid det vi använde på militärmateriel, både som enda skydd (vid tagglister mot EMC/EMP) och som fäste för lack.
Men jag tror det är förbjudet numera, giftigt och cancerframkallande.
Behöver du bara till ett enstaka tillfälle eller till produktion?
Jag kan ha lite liggandes :vissla:
Sikmeister

Inlägg av Sikmeister »

Gulkromatering (tex under varumärket Alodine) innehåller sexvärt krom och uppfyller därmed inte RoHS. Det är nog det som gör att det är svårt att få tag på någon som gör det. Även militär/flygindustri verkar gå ifrån det.

Nickelplätering har jag sett användas. Den är bra både elektriskt och korrosionsmässigt och är det som gäller om man vill plätera på någon ytterligare, tex silver.

Ett företag jag jobbar åt använder en ytbehandling som heter Surtec 650, som verkar marknadsföras som ett kromfritt alternativ till Alodine. Kan vara värt att titta på.

Jag har ingen aning om hur praktisk någon av dem är att lägga på fläckvis i efterhand, eller om detaljerna måste sänkas ner i ett bad. Det bästa alternativet är nog att kontakta en ytbehandlingsfirma.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det finns andra kromfria ledande ytbehandlingar idag, nästa all RF-elektronik som huserar i olika aluminiumkonstruktioner, lådor och skärmburkar idag huserar i aluminium med ledande kromfri ytbehandling och finns i olika kvaliteer i avseende tex. tendens till passiva intermodulation mm. då tex RF-effektrissorns kylflänsar skruvas ned i aluminiumstruktur och det kan gå mycket strömmar med mycket överlagrad RF i gränsskiktet.

nickelplätering och ytbehandling med nickel tex. under silverplätering (silverplätering är väldigt vanlig ytbehandling invändigt på passiva RF-grejor som hanterar höga effekter) är helt förbjudet när man hanterar utrustning som för radiofrekventa signaler då nickel är magnetiskt och skapar passiv intermodulation när strömmarna och därmed magnetfälten på ytorna är så höga att det mättar nickellagret magnetiskt.

Detta innebär troligen att du får prata med mekanisk verkstad som fräser fram dyliga grejor och har kontakt med ytbehandlare som behandlar grejorna på rätt sätt.

Man kan även få ytbehandling på aluminimum så att ytan går att tenna och göras lödbar, vet på jobbet för länge sedan hade sådana block som man lödde in semiridgekablar för olika passiva RF-konstruktioner som fördelnings-stjärnor. mm med exakt inklippta kabellängder mot filter etc.

---

Det här utesluter dock att använda befintligt mekanik ur bra och ha lådan utan kräver att man hitta sådana ämnen med rätt ytbehandling redan från börja eller att tillverka nytt.

---

En variant att fundera över men är osäker om det fungerar i ditt fall - inom kraftdistribution går man från kopparkabel till aluminiumkabel just för att koppar är dyrt och stöldbegärligt i sådan grad att kablar, även nyss nedgrävd sådan, numera rycks ur handen på montören medans han håller på att skruva den in i plinten för att det är en VAN eller tom. traktor i andra ändan snurrat några varv på kroken repar upp kabeln genom den fortfarande mjuka sanden på de nytäckta diket och drar iväg med kabeln... och man i det här läget har samma problem med isolerade oxider på ytorna när de skall anslutas till plintar.

Där använder man en speciell pasta med hårda ledande korn i uppblandad med typ vaselin där kornen bryter igenom oxidskikten när för aluminiumkabel avsedda plintarna dras åt och vaselinet ser till att luftsyret inte kommer in utifrån och med tiden oxiderar upp de nypenetrerade kontaktpunkterna som skapats.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Vi brukade använda en sorts tagg-bricka som mer såg ut som en vanlig bricka men på båda sidor hade den spiral/radiala ränder som var "vassa" och skar igenom oxiden. Vi använde inget "gegga" men vi tillverkade å andra sidan inte för svåra miljöer. Kan inte komma ihåg om den typen av bricka hade något eget namn.

Min gissning är att du med taggbrickor av något slag och vanligt polfett kommer att få fullgott skydd och kontakt.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

xxargs: Vet du vart jag kan hitta den typen av pasta med ledande korn?
xxargs

Inlägg av xxargs »

vet inte - sådant följde med plintarna som skulle hantera aluminiumkabel där jag såg detta och fick konceptet beskrivet - en (industri)elektriker kan nog hjälpa mer.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Här hittade jag sådan pasta med ledande korn:

http://www.nelco.se/infobase/IB_Product ... =629&web=1

Jag undrar om inte det är mest gjort för plana ytor som kabelskor, jag tänkte hälla ner det i det gängade hållet
i aluminiumkylaren, där sedan skruven ska skruvas ner.. Kanske inte är riktigt så det var tänkt att användas?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall det leda av RF så är det för sent om strömmen leds ned några mm i en skruv innan det leds över till stommen via gängskärningen - kontakten mellan kropparna bör göras redan på ytan.

Dessutom vill man inte att strömledningen med RF-komponenter skall ske genom stålskruv utan överledningen görs innan mha kontaktytor runt skruven innan strömmen når skruven då det kan skapa passiv intermodulation pga. att skruven är ferritiskt (och magnetiskt)

Är det kinkigt tex skruva fast kylflänsar på RF-transistorer mot aluminiumkylkropp och man är inte 100% säker på att ingen ström går genom skruven (tex använder kylpasta mellan ytorna som isolerar och enda vägen för strömmen är genom skruven) så använder man ibland försilvrad mässingsskruv eller annan icke magnetisk och ferritisk skruv...

nu brukar bult-varianten av effekt-RF-transistorer redan ha jord-fanor och annat för att kontrollera strömmarna så det som skruvas i kylflänsen anses neutralt, icke strömförande men likväl är utförd i koppar eller mässing.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

I detta fallet så är det en kopplingskondensator som avleder RF i EMC hänseende,
så länge det är kontakt är det en mycket enklare väg än att gå på andra ställen med mycket högre impedans.
Anledningen att jag inte vill att det ska bli dålig kontakt är att jag inte vill att dessa störströmmar gå på ställen där de
kan störa funktionen i kretsar. Internmodulation får det bli hur mycket det vill.
nu brukar bult-varianten av effekt-RF-transistorer redan ha jord-fanor och annat för att kontrollera strömmarna så det som skruvas i kylflänsen anses neutralt, icke strömförande men likväl är utförd i koppar eller mässing.
Är det något jag har lärt mig är det att världen inte sammanfaller med teorin, vill man inte har ström i stål så stoppar man inte dit någon stål, för ström kommer det alltid att gå eftersom det finns fler parasitkomponenter än det går att ha koll på.
Westlund

Inlägg av Westlund »

Jag skulle rekommendera någon form av passivering. ChromitAL TCP har jag goda erfarenheter av från mitt jobb.
Skriv svar