Rasberry-pi användningsområden?
Rasberry-pi användningsområden?
Hej!
Detta har säkert redan nämts här men.
vad kan man ha för nytta av en rasberry pi (STAVNING) vad klarar den av?
Vad kan man ha för op i den?
Jag vet är det är typ värdens minsta dator men vet inte prestanda och sånt
Min fundering var att sätta en i min A-Traktor med en liten skärm och kunna köra spotify typ? eller är jag helt ute och cyklar?
Min fundering var att sätta en i min A-Traktor med en liten skärm och kunna köra spotify typ? eller är jag helt ute och cyklar?
Re: rasberry pi användningsområden?
Raspbian är kanske att föredrar, en Linux distribution gjord för Hallonpajen.
Jag tror mig veta att Tomten kommer med en åt mig om någon timme (betalade den själv. Men regeringen sa att det fick bli julklapp...
) , så jag kanske vet mer i morgon. Despotify har jsg set nämnas på nätet, det måste väl vara kompilerar för en ARM processor?
Jag tror mig veta att Tomten kommer med en åt mig om någon timme (betalade den själv. Men regeringen sa att det fick bli julklapp...

Kolla här http://www.sweclockers.com/artikel/1599 ... spberry-piLödmannen skrev:Hej!
Det du tänker ha den till funkar utan problem.
Men, varför inte slänga in ett fullstort chassi med bättre hårdvara i skuffen som är gummiupphängd. Så kan du använda den till allt. musik/film/surf/GPS etc etc

OBS att stödet för mpeg-2 kostar extra. Bra att veta om man t.ex. tänker köra XBMC för att kolla på saker man spelat in från TV (i standardupplösning) (med t.ex. TVHeadEnd).
Det verkar som om det finns Android för raspberry pi, det vore väl annars en vettig idé att köra kanske?
Det verkar som om det finns Android för raspberry pi, det vore väl annars en vettig idé att köra kanske?
Re: Rasberry-pi användningsområden?
(MiaM) Vet du var du såg att det finns Android till Pi?
Det låter intressant!
Det låter intressant!
Ja, varför jag inte sätter ett full stort chassi i skuffen beror på att det är en chevrolet silverado pickup med soffa och ca 10cm utrymme
bakom soffan
Och den platsen kommer redan vara upptagen med StoorA Basar
Finns det inbyggda 3g kort?
Vad använder man för skärm?
Mellan tummen och pekfingret, Vad kan det komma och kosta?
bakom soffan

Finns det inbyggda 3g kort?
Vad använder man för skärm?
Mellan tummen och pekfingret, Vad kan det komma och kosta?
- zekkexavior
Härlig epa, lite omväxling ifrån alla kapade duetter
Raspberry Pie är kraftfull grafikmässigt, dock inte så himla stark gällande processorkraft. Du kan ju ladda hem färdiggjorda program eller koda eget. Typiska användningsområden är väl typ HTPC.. så det borde ju funka bra i din epa. Annars är ju ett vanligt mITX kort smidigt att arbeta med.

Jag har alltså inte provat själv, har ingen raspberry pi själv, men googlade lite.littos skrev:(MiaM) Vet du var du såg att det finns Android till Pi?
Det låter intressant!
T.ex.:
http://androidpi.wikia.com/wiki/Android_Pi_Wiki
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har det kommit någon version av Android än? Har läst en del om att det är på G men inte sett något färdigt.
Spotify är lite besvärligt av diverse tekniska orsaker. Despotify fungerar, har kört det men bara med ett textbaserat gränssnitt.
Som skärm kan man ha i princip vad som helst. Det finns analog video ut via en rca-hona och HDMI. Det finns också USB, så det borde gå att köra typ en Lilliput med touch-skärm.
Spotify är lite besvärligt av diverse tekniska orsaker. Despotify fungerar, har kört det men bara med ett textbaserat gränssnitt.
Som skärm kan man ha i princip vad som helst. Det finns analog video ut via en rca-hona och HDMI. Det finns också USB, så det borde gå att köra typ en Lilliput med touch-skärm.
Någon som testat den hårdvaruaccelererade H.264 funktionen ?
Vad finns det för passande touch skärmar för dessa?
Inbyggd wlan/3g?
Inbyggd wlan/3g?
-
Ja men det passar ju inte så bra med tanke på att den ska sitta i en bil