Greja med radiostyrd bil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MaggoT
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 juli 2005, 16:48:27
Ort: Finland
Kontakt:

Greja med radiostyrd bil?

Inlägg av MaggoT »

Hej, hittade min gamla radiostyrda bil när jag rotade runt på vinden idag :) eftersom jag nyligen börjat intressera mig mer och mer för elektronik började jag fundera på hur svårt det kunde vara att trimma denna..

Skruvade sönder bilen och kikade lite, det borde inte vara speciellt svårt att byta ut motorn till en kraftigare/större men elektroniken blir väl desto knepigare antar jag...

Problem nr 1 är att jag inte vet vilken spänning batteriet till bilen skall ha eftersom original-batteriet är försvunnet, finns det något sätt att ta reda på detta?

Problem nr 2 är antennen som är avbruten/avklippt av någon anledning, kan man göra en ny på något vis? Originalantennen ser bara ut som en bit sladd som är fastlödd på kretskortet och andra änden har stuckit rakt upp i luften med ett litet plaströr runt för att styva upp den.

Någon som har tips/ideer på hur man skulle kunna göra? Är inte speciellt haj på elektronik (änn så länge :D)
Ps. Bilen är en "Nikko Yellow spider 3" om det kan vara till nytta för någon :)
The11thGrape
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 augusti 2005, 21:32:52

Inlägg av The11thGrape »

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... 46101&rd=1

Enligt honom ska det vara en 9,6V (620mAh) ACC.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Skaffa en borstlös motor, ett lithium-polymer batteri och en ny radio så har du en raket på hjul!
Kolla på tex umeå rc eller http://www.mft.nu/

/d
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

lithium-polymer batteriet behöver en egen laddare oxå.

En varning kan vara på platts. Jag fick en ljusbåge från mitt batteri när jag fumlade lite med kontakten till laddaren.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Vad kortslutningsströmmen är i ett Li-Po batteri vill jag nog inte veta.. :roll: :)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Välkommen till Forumet, du är finne nr. 3. (Kanske lite sent att hälsa dig välkommen efter 18 inlägg men gör det ändå :) ).
Bor rätt nära dig tom, bor i Korsholm.

Aja över till topic,
Antennen är antagligen en 1/4-vågsdipol, dvs 300/freq*0,95/8.
MaggoT
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 juli 2005, 16:48:27
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Tack för alla era svar och tips :) tyvärr har jag blivit tvungen att lägga ner denna ide tillsvidare pga tidsbrist..
Olle E.
Inlägg: 331
Blev medlem: 10 maj 2005, 11:41:03
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Haha! Jag har haft precis en sån där bil du har.

Om du vill "trimma" en radiostyrd bil är nog detta en av de sista bilarana du ska utgå från. Varför? Jo, den är halvt omöjlig att svänga med i höga hastigheter, det finns totalt tre lägen i styrningen, och det är rakt fram-höger-vänster.

Dock kan du ju prova ändå, men det är ingenting jag skulle försöka mig på. Möjligtvis om man bara använde chassit, men att man byter ut allt annat.

Radion kan du ju iallafall spara.
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

kör med den tills den går sönder o sen släng den och köp en riktig rc-bil istället ;)
Skriv svar