Mäta utlösningsvillkor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
radixlecti
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 december 2012, 15:24:59

Mäta utlösningsvillkor

Inlägg av radixlecti »

hej

jag skall mäta utlösningsvillkoret på flera belysningsanläggningar i ett område.

använder en Eurotest 61557
områdena är uppbyggda med 4G10

undrar om jag gör rätt då jag mäter i lyktstolpen längst bort i t.ex gr1. sätter vredet på Zline. mäter mellan PEN+L1, PEN+L2, PEN+L3.

jag går efter den här tabellen:

Max säk gL lk 5s

Z1[Ω] lk[A] max säkring
3,26 47 10
2,36 65 16
1,8 85 20
1,39 110 25
1,02 150 32
0,88 174 35
0,81 189 40
0,61 251 50
0,48 319 63

1. har jag rätt tillvägagångsätt?
2. använder jag rätt tabell?
3. tar man hänsyn till både impedansen och kortslutningsströmmen?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mäta utlösningsvillkor

Inlägg av tecno »

:humm: Antar att du inte har behörighet då du måste fråga om sånt här, är det så?
radixlecti
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 december 2012, 15:24:59

Re: Mäta utlösningsvillkor

Inlägg av radixlecti »

Jag har behörighet. Det som jag skrev är det jag fått lära mig.
Men då jag har börjat mäta i anläggningen så har jag fått många dåliga värden. Därför blev lite osäker och tänkte rådfråga om jag gjort rätt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta utlösningsvillkor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jo
Men hår på Ef finns så måpnga wisserbessrar att det är vaklsigt att fråga om det som är nära!

OBS Avsiktligata stavninger Pga. tillståndet!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mäta utlösningsvillkor

Inlägg av xxargs »

Har förvisso läst ellära och växelströmslära för länge sedan men inte praxis och begrepp som gäller för elinstallationsjobb.

Och därför har svårt att avkoda vad tex. "områdena är uppbyggda med 4G10 som gäller för elinstallationsjobb" och "Max säk gL lk 5s"

tex om det är 5 sekunders utlösningstid (vilket jag tycker låter väldigt länge om det avser kortslutning men mer rimligt om det avser 47 ampere på en 10 A säkring) så bör det vara olika impedanser beroende på typ av säkring om det är snabb, normal eller trög sådan.

kortslutningsströmmen bestäms av impedansen hela vägen från lasten till transformatorn där transformatorn tillsammans med ledningen har en induktiv part och resistiv part.

en standard EN61000-3-3 väguttagsimpedans upp till 16 ampere definieras till 0.4+j0.25 Ohm (ger absolutbeloppet 0.47 Ohm) som man använder för att mäta övertonshalt och blinkningseffekter vid start/stopp, påslag/avslag och avser nog en vägguttags impedansmässig tillåtna maxvärde. Mellan 16 - 75 ampere så sätts impedansen till (0.25 + j0.25) för enfasslingor och för 3-fas (0.15+j0.15)

Vid ett lastprov med 10 ampere så bör ovanstående impedans ge max 4.7 Volt spänningssänkning gentemot nollström och kortslutningsströmmen för 230 Volt hamnar då på 230/(0.4+j0.25) = |487.6| ampere... ('| |' markerar absolutbelopp)

ovanstående gäller nog inte för dig då det nog är praxistabellerna som du refererar till som förmodligen gäller.

---

Om du har bekymmer med för hög spänningsfall/för hög impedans så är frågan om rätt kabelarea är installerad med tanke på längderna och att hålla nere slingresistansen - sådan måste beräknas i förväg då det kan behövas större area en lämplig bit av hela sträckan än vad som är standard för en viss ström/avsäkring för att nå tillräckligt låg slingresistans ända till lasten längst bort, och det är kanske detta du har råkat på att man kört 'tummregler' gentemot säkringstorlek utan att räknat på verkan av detta vid längre kabelsträckor och har en situation med för långa kablar med för smal area.


om detta är OK och med marginal så blir det att gå igenom termineringarna/anslutningar att de är rätt utförda med god kontaktering
Skriv svar