En simpel mini-laptop för studiebidraget
En simpel mini-laptop för studiebidraget
Ironiskt nog så är jag ganska känslig för elektronik, och klarar inte av att titta på en dataskärm under en längre tid. Samtidigt håller jag på att skriva en bok, så det är svårt att hålla sig borta från datorn.
Jag undrar om ni känner till några små, billiga skitdatorer som man inte blir lika trött i ögonen av. Jag har googlat lite, men inte fått fram något ännu. Det enda jag egentligen begär är att det skall gå att skriva på den, att den är liten och att det går att föra över det man har skrivit till en större dator.
Jag undrar om ni känner till några små, billiga skitdatorer som man inte blir lika trött i ögonen av. Jag har googlat lite, men inte fått fram något ännu. Det enda jag egentligen begär är att det skall gå att skriva på den, att den är liten och att det går att föra över det man har skrivit till en större dator.
Senast redigerad av LillaJag 18 december 2012, 10:57:29, redigerad totalt 1 gång.
Re: En simpel mini-laptop för studiebidraget
Jag förstår inte varför den skall vara liten, en liten skärm innebär ingen som helst garanti för att den strålar mindre än en stor skärm. Är det placeboeffekten du är ute efter?
Blir du trött i ögonen så handlar det antagligen mer om att du har för mörkt bakom skärmen eller har en gammal skärm med dålig synergonomi.
Blir du trött i ögonen så handlar det antagligen mer om att du har för mörkt bakom skärmen eller har en gammal skärm med dålig synergonomi.
För att den skall vara lätt att ta med sig. Min lektion skulle precis börja, så jag skrev väldigt snabbt. Jag brukar aldrig sitta med datorn i mörkret...
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag köpte en "Netbook" i jobbet för några år sedan (den skulle bli till labbdator). Att använda den var nog den mest frustrerande datorupplevelse jag haft. Litet tangentbord, pytteskärm med dålig upplösning. Inget jag skulle vilja skriva några längre stycken på. Skall du ha en liten och lätt dator hade jag titta på något i stil med MacBook Air eller dess motsvarigheter på Windowssidan. Lätt att bära med sig, hyfsad prestanda och tillräckligt stor för att faktiskt få något vettigt gjort med.
Edit: och en stor och bra skärm till skrivbordet. Inget mindre än24" och 1900x1200.
... om det går att klämma in i studiebidraget låter jag dock vara osagt ...
Edit: och en stor och bra skärm till skrivbordet. Inget mindre än24" och 1900x1200.
... om det går att klämma in i studiebidraget låter jag dock vara osagt ...
Vad jag blir trött i ögonen av är för ljus eller bara allmänt dålig bild. Knappast storleken.
Ah, jag tolkade inlägget som att motivet till inköpet var att det var för jobbigt att sitta vid en normalstor dator...
Den främsta nackdelen är att tangentbordet på en netbook är komprimerat, det är besvärligt att skriva på. Liten skärm och såna grejer är nog inget problem om man bara ska skriva text. Det går ju att skriva i Anteckningar eller nåt om man vill, mer eller mindre "textläge".
En äldre begagnad 12-13-tums notebook kan vara ett vettigare alternativ, de har lite vettigare tangentbord men framförallt är de billigare. Ska den bara användas till att skriva på kan man ju peta in nån minimal Linux-dist (kan ju köras i rent textläge om man så vill).
Den främsta nackdelen är att tangentbordet på en netbook är komprimerat, det är besvärligt att skriva på. Liten skärm och såna grejer är nog inget problem om man bara ska skriva text. Det går ju att skriva i Anteckningar eller nåt om man vill, mer eller mindre "textläge".
En äldre begagnad 12-13-tums notebook kan vara ett vettigare alternativ, de har lite vettigare tangentbord men framförallt är de billigare. Ska den bara användas till att skriva på kan man ju peta in nån minimal Linux-dist (kan ju köras i rent textläge om man så vill).
Du kanske skulle kolla upp synen, inte ovanligt att synfel, till exempel astigmatism ger sig tillkänna vid denna typ av arbete.LillaJag skrev:Ironiskt nog så är jag ganska känslig för elektronik, och klarar inte av att titta på en dataskärm under en längre tid. Samtidigt håller jag på att skriva en bok, så det är svårt att hålla sig borta från datorn.
Och sedan får man inte glömma bort om man blir trött i ögonen med en tjockskärm beror det väldigt ofta på att uppdateringsfrekvensen är för låg. På en LCD-skärm har detta ingen betydelse pga. skillnaden i sättet som skärmarna uppdateras på.
Men är man normaltseende kan ett par svaga läsglasögon göra underverk vid LCD-skärm och besvär!
Men är man normaltseende kan ett par svaga läsglasögon göra underverk vid LCD-skärm och besvär!
Ta en synundersökning, med jämna mellanrum kör Synsam och andra kampanj med gratis synundersökning utan köptvång.
Du får dock gärna köpa min eeePc som är just en mycket liten laptop. Här ser jag alltså en god möjlighet att profitera på dina bekymmer
Du får dock gärna köpa min eeePc som är just en mycket liten laptop. Här ser jag alltså en god möjlighet att profitera på dina bekymmer

Billig, liten och helt okej prestanda: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=755279
Du får lägga till win om du inte vill köra linux.
Du får lägga till win om du inte vill köra linux.
Jag hade glasögon som liten, så risken att lite av synfelet har kommit tillbaka är ju inte helt omöjligt.
hanzibal: Till vilket pris då?
Jag vill förresten inte lägga ut mer än ett par hundra, så jag menar en riktig skitdator som endast används för att skriva boken på. En mobil som man bara kan sms:a och ringa på tror jag kostar runt 200-300 kr.
hanzibal: Till vilket pris då?
Jag vill förresten inte lägga ut mer än ett par hundra, så jag menar en riktig skitdator som endast används för att skriva boken på. En mobil som man bara kan sms:a och ringa på tror jag kostar runt 200-300 kr.
Tja, skulle nog vilja ha en 5-hundring för den i alla fall. En svart eeePC 901 i bra skick som nedan med WinXP, 4 + 12 = 16Gb SSD och uppgraderad till 2Gb RAM:

Hittar den inte på Prisjakt.nu men tror ny kostar ca 2.500 kr eller strax därunder. De är strömsnåla och kan gå 8 - 10h på en laddning. Både Wifi och trådat ethernet, blutooth och inbyggd webbkamera samt SD-kortläsare och flera USB 2.0-portar (dock ingen DVD).
Om inte intressant för dig så lägger jag ut den på auktion här på forumet.

Hittar den inte på Prisjakt.nu men tror ny kostar ca 2.500 kr eller strax därunder. De är strömsnåla och kan gå 8 - 10h på en laddning. Både Wifi och trådat ethernet, blutooth och inbyggd webbkamera samt SD-kortläsare och flera USB 2.0-portar (dock ingen DVD).
Om inte intressant för dig så lägger jag ut den på auktion här på forumet.
Ska du skriva mycket skulle jag rekommendera dig att köpa en begagnad kvalitetsdator.
Businessdatorer slumpas bort i fint skick bara några få år senare. Satsa på minst en core2duo med 2GB ram så har du bättre prestanda än en netbook.
Jag köpte en Lenovo Thinkpad x200s med högupplöst 12" skärm, 4 GB DDR3 och vikt <1,5kg för dryg 2500kr med 1 års garanti.
Exempel på ultraportabla modeller med tillräckligt bra prestanda för studier:
HP 2150p, 2350p, nc2400
Dell e4200, D430
Lenovo X61, x200, x200s
etc.
Businessdatorer slumpas bort i fint skick bara några få år senare. Satsa på minst en core2duo med 2GB ram så har du bättre prestanda än en netbook.
Jag köpte en Lenovo Thinkpad x200s med högupplöst 12" skärm, 4 GB DDR3 och vikt <1,5kg för dryg 2500kr med 1 års garanti.
Exempel på ultraportabla modeller med tillräckligt bra prestanda för studier:
HP 2150p, 2350p, nc2400
Dell e4200, D430
Lenovo X61, x200, x200s
etc.
Om man skriver "jag vill förresten inte lägga ut mer än ett par hundra..."
så verkar ju tips på datorer "för dryg 2500kr" lite, hm, onödigt.
Det missar ju kravbilden ganska rejält...
Hanzibal's eeePC ser just nu ut som det som ligger närmast kraven.
Sen så kanske kravet "ett par hundra" i sig är lite orimligt eller i
alla fall lite svårt att uppfylla...
så verkar ju tips på datorer "för dryg 2500kr" lite, hm, onödigt.

Det missar ju kravbilden ganska rejält...

Hanzibal's eeePC ser just nu ut som det som ligger närmast kraven.
Sen så kanske kravet "ett par hundra" i sig är lite orimligt eller i
alla fall lite svårt att uppfylla...

sodjan: nu var det mobil som kostade så mycket om jag fattade det rätt 
sen är min bland de dyraste av dem jag skrev. Många av dessa går att få under 1000-lappen.
edit: läste lite bättre nu.
nåja, ska man ge ett par hundra för en laptop så är det inte mycket till laptop om man inte har tur.
kommer gå på knäna vid youtubande, filmvisning etc.

sen är min bland de dyraste av dem jag skrev. Många av dessa går att få under 1000-lappen.
edit: läste lite bättre nu.
nåja, ska man ge ett par hundra för en laptop så är det inte mycket till laptop om man inte har tur.
kommer gå på knäna vid youtubande, filmvisning etc.