Beställde kulskruvar enligt ritning med gott resultat

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hato

Beställde kulskruvar enligt ritning med gott resultat

Inlägg av hato »

Köpte en BF30 som jag nu bygger om till CNC.
Kulskruvarna från Optimum går på drygt 9000Kr så jag bestämde mig för att testa en Kinesvariant.
Gjorde ritningar för de tre skruvarna så de skulle passa utan att jag behövde göra någon form av bearbetning.
Läste på CNC-zone om en leverantör som tydligen var bra "linearmotionbearings2008" (Ebay).
Skickade ritningarna o frågade på pris o leveranstid.
Efter sex timmar fick jag svar, kulskruvar enligt ritningar 1500kr inkl frakt med en leveranstid på 10 dagar.
Lät nästan för bra för att vara sant men varför inte testa?
Nu har det gått 10 dagar o posten levererade enligt plan.
Kulskruvarna är bearbetade helt enligt mina ritningar.
Ok de har säkert inte den kvaliten som "fina skruvar" men säkert lika bra som originalen som också kommer från Kina.
De räcker säkert för mig som amatör, vi får väl se.....
Måste säga att jag blev imponerad av leverantörens sätt att hantera detta!
:tumupp:
Senast redigerad av blueint 18 december 2012, 01:52:08, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande ettords rubrik: Kulskruvar
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Re: Kulskruvar

Inlägg av Cano »

Jo... det brukar fungera bra. :)
Vi är många här på forumet som handlat av honom.
Användarvisningsbild
Gustavson

Re: Kulskruvar

Inlägg av Gustavson »

Jag handlade av solar Jean och kan säga att jag också är mycket nöjd med "Kina skruvarna" det kostade 40 dollar mer hos honom än hos motionlinebearinhs men min leverantör skrev totalkostnad 140 dollar (istället för 900) vilket underlättar i tullen. 7 dagar frakt.
Användarvisningsbild
swapper

Re: Beställde kulskruvar enligt ritning med gott resultat

Inlägg av swapper »

Har även jag beställt kulskruvar från linearmotion till min X2 klon som jag har cnc konverterat men inte fått någon precision i med acme skruvarna som kommer med.
Hoppas det kommer bli bra, låter som det finns hopp när så många har bra erfarenheter.

Skall uppdatera när jag fått dem och kommit vidare med konverteringen.

Hur har du tänkt lösa preload m.m. Av lagerhållare?
Och vilka lager?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

hato skrev:Köpte en BF30 som jag nu bygger om till CNC.
Kulskruvarna från Optimum går på drygt 9000Kr så jag bestämde mig för att testa en Kinesvariant.
Gjorde ritningar för de tre skruvarna så de skulle passa utan att jag behövde göra någon form av bearbetning.
Läste på CNC-zone om en leverantör som tydligen var bra "linearmotionbearings2008" (Ebay).
Skickade ritningarna o frågade på pris o leveranstid.
Efter sex timmar fick jag svar, kulskruvar enligt ritningar 1500kr inkl frakt med en leveranstid på 10 dagar.
Lät nästan för bra för att vara sant men varför inte testa?
Nu har det gått 10 dagar o posten levererade enligt plan.
Kulskruvarna är bearbetade helt enligt mina ritningar.
Ok de har säkert inte den kvaliten som "fina skruvar" men säkert lika bra som originalen som också kommer från Kina.
De räcker säkert för mig som amatör, vi får väl se.....
Måste säga att jag blev imponerad av leverantörens sätt att hantera detta!
:tumupp:
För att få en uppfattning om vad du fick för pengarna vore det intressant att se en bild på skruvarna samt lite måttuppgifter. Det kan ju alltid vara bra att ha något att jämföra med för egen del tänker jag. :)
hato

Inlägg av hato »

Jobbar för fullt med ombyggnaden, fast man mäter väldigt noggrant så måste jag lika förbannat shimsa för att X-axeln att löpa fint utan att kulskruvarna spänner i ena ytterläget.
Behöver hjälp med Y-axeln. Måste demontera muttern för att få få skruven på plats.
Hur gör man?
Tänkte först svarva en hylsa i plast med "liknade gänger" men det ä ändå en del jobb finns det något lättare sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ett rör kan räcka att trä upp kulorna på, inga gängor behövs. Du kan inte docka den ände mot ände med nån av de andra axlarna och rulla över muttern dit tillfälligt?

Även om det går åt fanders och alla kulor trillar ut så är det inte hela världen, fett, tålamod och typ en tandpetare så går det att lösa det med.
hato

Inlägg av hato »

Va bra, skall svarva till ett plaströr när Julen lugnat ner sig.
Tack
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Se till att röret/pinnen får samma dia som kärndiametern på skruven så ska det vara lugnt, en tiondel hit eller dit spelar nog ingen roll.
Neptunus

Inlägg av Neptunus »

Jag har en kulmutter som ligger förpackad i en låda här på skrivbordet så jag tog fram och mätte på den och kulskruven. Med detta som bakgrund ger jag följande svar på din fråga:

Det går bra med plast, stål eller aluminium. Borra ett hål genom hela med samma diameter som du har på änden där lagret sitter. Ytterdiametern på rörstumpen bör vara några tiondelar mindre än diametern i dalgångarna på skruven.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Fick mina skruvar, två av dem var rätt längd men en hade blivit fel på längden enligt det jag beställt.
Messa tillbaka till honom och han bad så mkt om ursäkt och skickar en ny skruv.
Fick välja om jag ville ha en till kulmutter vilket ja köpte till för 22usd (så kan ja säkert ha den felaktiga skruven till nåt projekt sen)
Ändbearbetningen som är gjord tycker iaf jag ser mkt bra ut, nu skall bara jag få rätt på alla fästen i X2 clonen...

Han verkar vad jag sett så långt hantera allt bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
freco

Inlägg av freco »

Ni som har lite erfarenheter av de här kinaskruvarna, vad tycker ni om dom?
Verkar dom hålla i längden? Hur är det med glapp (framförallt axiellt men även radiellt)?
Går dom lätt? Jag fick känna på en kinaskruv för ett tag sen och den gick ganska trögt.

Om man köper dom obearbetade, är dom då väldigt hårda att svarva i själv?

Vilken gänga är "standard" för låsning till lagret, fingänga?

Tacksam för lite feedback och tips innan jag beställer!
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Summerat är jag nöjd med vad jag fått som glad nybörjare på området.
Både med leveranser och att få de svarvade i ändarna, vad jag har förstått så är det inte helt lätt att svarva dem då de är härdade.
Antingen avhärdar man eller så kör man med keramiska vändskär har jag för mig.
Båda kräver lite pejl på läget, avhärdningen kan göra de värre har jag läst i vissa fall.
Några alternativ är att man slipar ner till kärnan med vinkelslip, men även det har sina risker.

Hållbarhet på sikt vet jag inte men för hobby lär det räcka skulle jag gissa.
daglig produktion så är det en annan femma då stillestånd kostar många gånger mer än bättre skruvar.
frågade på skruvar ifrån en svensk firma här i HBG och för priset av 3 kinaskruvar fick jag 1...

Gällande glapp så kan jag inte uttala mig helt, jag har kört lite tester i min X2 clon och fått till hyfsat runda former.
Vill man förbättra kan man köpa större kulor har jag för mig.

De går lite trökt först, men när man kört dem i maskinen några gånger gärna med lite fett så har mina börjat snurra ner sig själva.

Standard gängan för låsmuttern är i vart fall inte vanlig "M" gänga, det måste vara fingänga.
När jag beställde från linearmotionbearings2008 så beställde jag ändbearbetning enligt "BK" standard för 2 lager + låsmutter.
Beställde då även passande låsmuttrar så man slapp tänka på det.
freco

Inlägg av freco »

Tack för info! Låter som att det är bäst att beställa färdigsvarvade inkl låsmuttrar då. Det innebär ju att jag måste konsturera min maskin färdigt innan jag beställer... :oops:
Skriv svar