Fel skala ISEL och KAY

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
kamikaze

Fel skala ISEL och KAY

Inlägg av kamikaze »

Jag har nu i väntan på licensen till KAY provkört lite i demoversionen för att kunna komma igång lite. Men jag har stött på patrull, förmodligen så är det bara något litet skitfel och jag som är korkad :), men alla är vi newbies i början.

Jag har ritat upp en rektangel i solid works och sparat den som STL. Längden på rektanglen är 250mm i solid.
STL filen gör jag om till en NC-fil via Deskproto
Sen plockar jag upp filen Via KAY och fräser.

Problemet är att KAY verkar köra den rätt i mjukvaran. Men i verkligheten så blir rektanglen inte mer än 105mm lång.

Vad är det för inställning jag har missat? Hittade något i KAY om 400p/r. Fräsen är en ISEL CPM 4030, och även vald till det i uppstaren.
Är det något mer som ska ställas in som jag missat?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fel skala ISEL och KAY

Inlägg av tecno »

Man kan ju undra om det är nån som kör KAY här på EF. Finns det inget dedikerat forum för KAY?
Berg

Inlägg av Berg »

Lite svårt att avgöra såhär utan att ha sett något men först bara lite kontrollfrågor. Hur stor är fräsen du använder? Fräser den på "rätt" sida av rektangeln?

Enligt spline.nl tillverkades CPM maskinerna med både 10 och 4 mm stigning på axlarna. Delar du 250 med 105 ligger du runt 2.4 som är nära den faktorn på 2.5 som du skulle ha om du i konfigureringen i KAY har 10 mm istället för 4. Detta gör att maskinen tror att den kommit längre än vad den egentligen har.

Det som även måste kollas är hur stegmotorerna drivs. Enligt samma hemsida är stegmotorerna i Isel av typen 200 steg per varv och körs i 1/8 steg. Detta skulle ge 1600 ppr. Vad har du för drivning?
kamikaze

Inlägg av kamikaze »

Tack! Så var det. Delningen var på 10 i KAY, men på fräsen var det 4mm stigning. Så nu verkar det fungera med gravering och så iaf.
Nu blir det till att för söka sätta sej in i Deskproto med. Men det ska nog gå fint.

Tack för hjälpen!
Skriv svar