Jag har under ett och ett halvt år ägnat min fritid åt att konstruera en CPU med hjälp av en CPLD.
Häromdan lyckades jag ladda ner mjukvaran till en Xilinx XCR3512XL som jag utvecklat under typ ett år.
Innan dess har jag ägnat månader åt att vira ihop grejerna.
Efter jag fick laddat ner programmet hände nåt kul.
Maskinen intog alla de åtta tillstånden som den nödvändiga och interna RST-instruktionen kräver.
Jag kunde se det pga att jag har applicerat över 100st debugg-lysdioder.
Här är det primitivt förstår ni

Vad som bekymrade mig var dock att resetvektorn inte stämde. A5 lös inte. Detta trots att allra första tillståndet ska vara FFFEh hos min 16-bitars CPU.
Jag fick alltså FFDEh i stället. Men efter att jag vänt på steken kunde jag se att en virtråd för just den adresspinnen hade gått av av någon osannolik anledning.
Så nu är jag på väg att vira om den pinnen (även om jag tror jag fuskar, dvs löder dit den istället).
Det är dock mycket intressant att man kan få maskinen att köra alla microprogrammerade steg för den interna RST-instruktionen. Detta bådar gott inför framtiden.
I morgon ska jag försöka få fixat A5. Sen är jag dock inte helt säker att jag ändå kan få det att fungera.
Mest för att testprogrammet nyttjar 5 instruktioner (av 36) och att en del av dessa fem är aningen komplexa (läs brancher).
Jag önskar idag att jag hade gjort ett enklare testprogram. Även om det jag har nu är mycket enkelt.
Kul att kunna skriva på svenska för en gångs skull!
Ha det bra!
MVH/Roger