Tv krångel!
-
Tv krångel!
Panasonic TX-28W3E Startar ej. Har lött loss vertikalsteget för det brukar vara en trolig orsak i dessa apparater, men icke. STBY lampan lyser rött tills man startar apparten, då blinkar bildrutan till och STBY lampan slocknar. Det tycks vara högspänningen som inte drar igång. Testade även med en beg trafo men det gick inte det heller tyvärr. 

-
Man kan löda loss högspänningstrafon på lämpligt ställe och istället koppla in en annan belastning (lampa tex) för att se så att PSUn drar igång överhuvudtaget. Då kan man allafall utesluta något fel där. Kolla även HS-trasistorn och lite säkerhetsmotstånd runt därikring.
Annars så kan jag kolla lite schyssta databaser på jobbet imorgon, om jag kommer ihåg.
Annars så kan jag kolla lite schyssta databaser på jobbet imorgon, om jag kommer ihåg.
Man brukar sätta en glödlampa mellan kollektor och emitter på HS-trissanjack skrev:Man kan löda loss högspänningstrafon på lämpligt ställe och istället koppla in en annan belastning (lampa tex) för att se så att PSUn drar igång överhuvudtaget. Då kan man allafall utesluta något fel där. Kolla även HS-trasistorn och lite säkerhetsmotstånd runt därikring.
Hej !
Du skriver:
Har lött loss vertikalsteget för det brukar vara en trolig orsak i dessa apparater, men icke.
Det går inte att göra på detta viset, du måste sätta dit en ny vertikalkrets om du misstänker denna, Tv´n skall slå av om det inte finns vertikalsvep,
kolla också spänningarna till vertikalkretsen, har det varit fel i denna kan också säkerhetsmotstånden gå sönder.
/ ElFjollo
Du skriver:
Har lött loss vertikalsteget för det brukar vara en trolig orsak i dessa apparater, men icke.
Det går inte att göra på detta viset, du måste sätta dit en ny vertikalkrets om du misstänker denna, Tv´n skall slå av om det inte finns vertikalsvep,
kolla också spänningarna till vertikalkretsen, har det varit fel i denna kan också säkerhetsmotstånden gå sönder.
/ ElFjollo