Felaktig Siemens LOGO

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Spunk

Felaktig Siemens LOGO

Inlägg av Spunk »

Jag har 2st Siemens Logo som fungerar lite sisådär :)
Modellnr. 6ED1 053-1FB00-0BA2
Det är en äldre modell som har 230v i matning, när man har ett program i den som drar 5eller fler utgångar så stängs den ner. Det verkar som att inte den inbyggda 24v matningen orkar med.
DSC00315.JPG
Spänningsdelen uppe till höger
DSC00314.JPG
Sänningsdelen uppe till vänster

Är det någon som har idé om vad jag ska kolla på eller om det är hopplöst från början att göra något åt.

//Peter

Edit: Ändrat i rubriken
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Re: Siemens LOGO

Inlägg av H.O »

Mät 24V-spänningen samtidigt som programmet går, sjunker/dippar spänningen när dina 5 utångar går till? Om ja så är det kanske problem med 24V-matningen, om inte så är det något annat. Ett oscilloskop är att föredra men om din multimeter har Min/Max så kanske det kan fungera.

Leta upp processorns datablad, kolla upp dess matningspänning på liknande sätt, är det den som dippar? Har den någon extern reset-ingång, är det där störningen kommer in när utgångarna switchar?

Använder du den internt genererade 24V-spänningen till något externt, dvs är den du switchar MED utgångarna? I så fall är det kanske därför...

Till sist, jag vet inte hur nätdelen på den där är konstruerad, huvida den är galvaniskt skilld från nätet eller inte, så ta det försiktigt när du mäter, speciellt om du använder oscilloskop.
Spunk

Re: Felaktig Siemens LOGO

Inlägg av Spunk »

Jag skrotar nog dom istället har inte rätt grejer för att fixa detta.

Tack ändå

//Peter
Skriv svar