Började med det här projektet eftersom jag har en jättefin gammal väggtelefon och tycker det är trist att den inte går att använda (har ingen fast telefoni). Tanken är att den gamla telefonen ska ringa, man ska kunna svara och man ska kunna slå nummer på fingerskivan för att ringa upp någon osv. DTMF ansågs onödigt, då finns det färdiga prylar att köpa. Prylen skall enbart klara av att avkoda pulsval! Har köpt ett utvecklingskort med en Siemens TC35 på Ebay. Hade tänkt mig en 2x16 LCD och en rotationsenkoder med tryckknapp för menyer, mm. Tänkte exempelvis att när man slår nummer med fingerskivan visas numret på LCD:n, så att man vet att det blir rätt! Nu har jag kommit så pass långt att telefoninterfacet är klart och fungerar, det är byggt som ett fristående byggblock på Veroboard. Telefonkortet matas med 12VDC och har utgång för den fasta telefonen (två trådar), en logikutgång för att känna av pulserna från fingerskivan och en logikingång för att koppla in transformatorn för mikronfon / hörlur och koppla bort ringgeneratorn. Nu när telefonkortet är klart ska jag rita upp schema på det och sedan blir det att börja med nästa del, där mcu och GSM modul ingår. En klurig nöt att lösa var ringgeneratorn, som skall kunna ge 75V för att få de gamla klassiska klockorna att ringa. Fast det visade sig vara enklare än väntat. Lite läsande av Tomi Engdahls telefondokument på gamla klassiska "epanorama.net" gav lösningen. En liten audioförstärkare som matar en vanlig 12 - 230V transformator! Sekundären på transformatorn (12V) ansluts till högtalarutgången på förstärkaren, primären ansluts i serie med telefonen (230V). Sedan är det bara att mata förstärkaren med en passande sinus, 25Hz låter ungefär rätt, skruva upp volymen på insignalen tills telefonen börjar ringa - klart. I "bra att ha lådorna" hittades bland det första jag gjorde med en lödkolv, en 7W Welleman byggsats, och den passade perfekt till ringgeneratorn.
I korthet då, så här är det tänkt: Mcu blir ett teensy board. Det skall avkoda pulserna från fingerskivan, generera 25Hz signalen i rätt mönster till POTS kortet, sköta om växlingen av ON/OFF hook, prata AT-kommandon med GSM modulen, samt sköta användarinterface via LCD och vridknapp.