Sitter och funderar på varför det inte skulle funka köra stål i våra borismaskiner?
Vad är det som sätter begränsningen? Menar folk kör titan i t.ex julamaskinerna.
Nu förstår jag att man inte kan fläska på med 800mm/min men man får ändå inte in större verktyg än 10mm i Kressen.
Förslag? tester? erfareheter?
Vad krävs för att fräsa stål (t.ex 2333) ?
- ghost_rider
Re: Vad krävs för att fräsa stål (t.ex 2333) ?
Jag skulle tro att lägsta varvtal är en begränsning.
SS2333 kan vara problematiskt att fräsa med HM.
Har man möjlighet att få ned varvtalet, då går det nog fint med HSS.
SS2333 kan vara problematiskt att fräsa med HM.
Har man möjlighet att få ned varvtalet, då går det nog fint med HSS.
- ghost_rider
Kressen går tyvärr inte lägre än 5000rpm och med en så pass 'litet' frässtål måste man mata på ganska så bra för att få till 'rätt(are)' värden, högre matning = mer vibrationer gissar jag
- Krille Krokodil
Vi förbrukar rätt mycket 4-2 mm pinnfräsar, du skulle kunna få några begagnade att testa med. Fräser mest hårt härdat och där ligger vi runt 10.000 rpm och 2000-3000 mm/min med 0.2-0.25 mm djup på en 4 mm, så 20.000 rpm kanske om det är ett mjukt stål.
Ladda ner en skärdatakalkylatorer från Seco eller någon av de andra tillverkarna så kan du se vilken spindel- och matningseffekt som krävs för olika operationer.
Ladda ner en skärdatakalkylatorer från Seco eller någon av de andra tillverkarna så kan du se vilken spindel- och matningseffekt som krävs för olika operationer.
Har hört att vissa rostfria inte går bra ihop med HM pinnfräsar men att HSS funkar bra. Vet inte om det var vanlig 2333 eller 2343 (syrafast) eller nån värre variant.
Kan du få tag på en hygglig HSS skrubbfräs till vettigt pris så är det nog värt att prova.
Kan försöka kolla upp var vi brukar köpa HM pinnfräsar, dom närapå billigare än HSS från konkurenterna. Fast dom är inget att köra i 50000RPM då måste man gå upp i klass.
Kan du få tag på en hygglig HSS skrubbfräs till vettigt pris så är det nog värt att prova.
Kan försöka kolla upp var vi brukar köpa HM pinnfräsar, dom närapå billigare än HSS från konkurenterna. Fast dom är inget att köra i 50000RPM då måste man gå upp i klass.
- ghost_rider
Pratade med en försäljningsingenjören på Sandvik i förra veckan om vad han trodde om att fräsa stål i en maskin liknande den du föreslår. Då jag har på tok för liten egen erfarenhet i ämnet så återger jag bara hans svar. Typ.
Enligt honom så skulle det inte finnas några hinder att fräsa stål i en sådan maskin. Han ansåg att en hm pinne med många skär samt dynamisk fräsning och ordentligt med matning (i fz i det här fallet) så skulle detta inte vara något problem.
Nu såg han kanske inte samma fräs framför sig som jag såg i mitt innre men jag undrar om det kan vara så att det kan ligga någonting i det han sa.
(Nu pratade vi om stål i allmänhet och inte ovan nämnda variant (2333))
Nu finns det ju folk med rikligt med erfarenhet här på forumet så mitt bidrag kanske inte ger så mycket men det kanske skulle vara intressant att höra vad en ingenjör på Sandvik hade för åsikt i frågan.
Enligt honom så skulle det inte finnas några hinder att fräsa stål i en sådan maskin. Han ansåg att en hm pinne med många skär samt dynamisk fräsning och ordentligt med matning (i fz i det här fallet) så skulle detta inte vara något problem.
Nu såg han kanske inte samma fräs framför sig som jag såg i mitt innre men jag undrar om det kan vara så att det kan ligga någonting i det han sa.
(Nu pratade vi om stål i allmänhet och inte ovan nämnda variant (2333))
Nu finns det ju folk med rikligt med erfarenhet här på forumet så mitt bidrag kanske inte ger så mycket men det kanske skulle vara intressant att höra vad en ingenjör på Sandvik hade för åsikt i frågan.