Torktumlare vs. lufttorka, energiförbrukning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Torktumlare vs. lufttorka, energiförbrukning

Inlägg av mri »

Anta att man bor i villa med direkt elvärme. Hur är energieffektivast att torka tvätt på vintern; i torktumlare eller på torkställning inomhus?
Jag anar att torkställningen kräver mindre energi, men ungefär hur mycket mindre?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Torktumlare vs. lufttorka, energiförbrukning

Inlägg av tecno »

Vad är det för fel att torka utomhus på torkställning, bästa valet alla kategorier.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror på faktisk.

Om den fuktiga och värma luft skickas ut från huset är det ju direkt en förlustaffär. Men om värmen som torktumlaren utvecklar finns samlat inomhus är den ju inte direkt bortkastat, dock är rummet den står i oftast för varmt vilket är energispill.

Hängtorka är definitivt det mest energieffektiva, den förbrukar knappast energi alls då ingen energi släpps ut. Såklart ska det vatten som finns i de våta kläder värmas upp, det kan vara från t.ex. 10°C till 20°C och en ringa mängd vatten.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Vid hängtork, går det inte åt energi när vattnet i kälderna avdunstar (om nu det är rätt term). Det handlar väl inte bara om att vattnets temperatur skall höjas till rumstemperatur?

tecno: hängtorka utomhus på vintern i minusgrader...?
xxargs

Inlägg av xxargs »

det som drar värme är inte att värma från 10 till 20 grader - det är att förånga vattnet i kläderna och återkondenserar man inte detta utan låter vattenånga följa med ut med ventilationen så småningom så är det värmemängdsförlust som aldrig har upplevts som värme.

vad är det som får ett hett bad i badkar att svalna relativt snabbt - ja inte är det själva badkarets väggar som drar värmen eller snubben som ligger i badet, och skulle man lägga gladpack/duschdraperi över hela vattenytan som inte upptar av badaren själv så skulle badkaret hålla värmen på vattnet mycket längre

många av er har säkert gått med våta byxor efter bad mm och låter det självtorka, vet hur länge kläderna känns kalla

ett kg vatten behöver 680.9 Wh för att omvandlas från flytande till gasform vid 21 graders temperatur och vatten hör till de mest värmekrävande som finns (och det skall vi vara glada för) för att förånga av dagens vanligaste förekommande gaser och vätskor.

man använder vatten och vattenånga i evakuerade rör som köldmedie i tex heat-pipes som används för att kyla processorer i laptop och högprestandakylare för tex högpresterade gaming-PC. Andra 'traditionella' köldmedie som R134a etc. skulle vara svårt att få att fungera då vätskeflödena tillbaka till heta punkten via kapillärrör skulle behöva 10-dubblas och likaså gasflödet mellan varma och kalla punkten och då blir det bokstavligen 'logistikproblem' med flödestransporterna i rören att det når den nivån att det inte är värt besväret i jämförelse med tex massiv kopparstav och tjocka aluminiumprofiler.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Med en luftavfuktare borde det vara löst?

Lite smidigt ska det ju vara med.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

mri skrev:Vid hängtork, går det inte åt energi när vattnet i kälderna avdunstar (om nu det är rätt term). Det handlar väl inte bara om att vattnets temperatur skall höjas till rumstemperatur?

Funkar förträffligt! Man får bara inte ha så bråttom.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Jag ställde mig frågan torktumlare eller inte när jag köpte ett nytt hus i januari och torktumlare saknades.
Tycker iof. att torktumlare är energislöseri men med ett par ungar (som har en förmåga att krypa i lera) som alstrar så mycket tvätt att det inte får plats att hängas upp i tvättstugan var det en möjlig lösning för endel av tvätten.

Nån torktumlare blev det inte i början av året, jag stod helt enkelt ut med att ha tvätt i halva huset på torkställningar vid diverse sporadiska tillfällen samt att under sommaren hänga ut tvätten
Så kom hösten med ännu fuktigare väderlek än den smått regninga sommaren, och jag ledsnade på att ha tvätt överallt började återigen att fundera på torklösning och kollade framförallt på värmepumps torktumlare tyckte det verkade vara en bra ide men det sliter ju endel på kläderna att tumla.... så jag fortsatte att belamra tvättstugan med tvätt.

Rätt som det är kom jag på att det står en portabel ac som jag fick av en kompis trasig. Lagade den (dåligt pressad kabelsko!) ställde in den i tvättstugan och lite beroende på väderlek (tror jag) torkar tvätten på runt 2 timmar och vill man ha "fnöske" torrt 4timmar. detta gäller en maskin, av nån anledning fördubblas inte tiden med 2 maskiner upphängda.
Med 3 maskiner upphängda fylls kondensvattenbehållaren relativt fort.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

mri skrev:Vid hängtork, går det inte åt energi när vattnet i kälderna avdunstar (om nu det är rätt term). Det handlar väl inte bara om att vattnets temperatur skall höjas till rumstemperatur?

Frystorkade kläder. :)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

xxargs: tack, nu är du inne på det som intresserar mig. Jag eldar dagligen i ackumulerande spis och noterar därför varierande energibehov. Två maskiner tvätt på hängtork är en betydande energiförbrukare.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Någon som har hittat en värmepumpstorktumlare?
Om så köper jag en direkt.

Kondensationstorktumlarna använder bara den inkommande luften för att kondensera ur vattnet och skickar därmed hyfsat torr luft in i huset. Men det är inte bra nog för mig...
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

xxargs skrev:det som drar värme är inte att värma från 10 till 20 grader - det är att förånga vattnet i kläderna och återkondenserar man inte detta utan låter vattenånga följa med ut med ventilationen så småningom så är det värmemängdsförlust som aldrig har upplevts som värme.

vad är det som får ett hett bad i badkar att svalna relativt snabbt - ja inte är det själva badkarets väggar som drar värmen eller snubben som ligger i badet, och skulle man lägga gladpack/duschdraperi över hela vattenytan som inte upptar av badaren själv så skulle badkaret hålla värmen på vattnet mycket längre

många av er har säkert gått med våta byxor efter bad mm och låter det självtorka, vet hur länge kläderna känns kalla

ett kg vatten behöver 680.9 Wh för att omvandlas från flytande till gasform vid 21 graders temperatur och vatten hör till de mest värmekrävande som finns (och det skall vi vara glada för) för att förånga av dagens vanligaste förekommande gaser och vätskor.

man använder vatten och vattenånga i evakuerade rör som köldmedie i tex heat-pipes som används för att kyla processorer i laptop och högprestandakylare för tex högpresterade gaming-PC. Andra 'traditionella' köldmedie som R134a etc. skulle vara svårt att få att fungera då vätskeflödena tillbaka till heta punkten via kapillärrör skulle behöva 10-dubblas och likaså gasflödet mellan varma och kalla punkten och då blir det bokstavligen 'logistikproblem' med flödestransporterna i rören att det når den nivån att det inte är värt besväret i jämförelse med tex massiv kopparstav och tjocka aluminiumprofiler.
Tvätten blir kallare, men också den fuktiga luften som bildas när vattenångan avdunstar. Därför sjunkter temperaturen i rummet. Det får såklart termostaterna att reagera => elementen vräker på värme , på så sätt tillförs energin som åtgår för att förånga vattnet.

För att i slutändan är det precis så att den fuktiga luften går ut med ventilationen. Sedan beror det på hur ventilationen i huset är konstruerad, är det bra flöden och rätt flöden mm hur mycket av värmen som kommer till nytta.

Det kan dock vara en god ide att lufttorka, speciellt vintertid eftersom luften är väldigt torr då om det är kallt ute, och uppvärmd torr luft är ännu värre för luftrören och slemhinnorna säkert bidragande till ett ökat antal förkylningar vintertid.

Moderna torktrumlare (kondenstumlare) de kyler den varma fuktiga luften från tvätten med kall luft som alltså förvärms . fördelen är att en hel del av det borttorkade vattnet kondenseras ut och därför blir det inte enorma mängder fuktig varm luft i lokalen utan bara lite av denna, det stora flödet går internt i maskinen.
Energiförbrukningne ligger runt 4 kWh/torkning men det är givetvis beroende av tvättens fukthalt (centrifugera så hårt det går)
Men egentligen kommer all värme i maskinen tillgodo, det är ju ett värmeelement av lite annorlunda form.

Kanske man skulle ha en frånluftsvärmepump +styrd ventilation , då återvinns ju mycket av värmen i luften ? Med direktverkande el är det ju det som gäller, eller en luft/luft värmepump (beror på var man bor)

Tror inte det finns värmepumpslösningar med torktumlare i konsumentprodukter...
Pucco

Inlägg av Pucco »

Det finns gott om värmepumpstumlare. Lite dyra bara. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=5 ... s103648135
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tror inte att det stämmer, visa mig en av dessa som berättar vilket kylmedium som används internt.
På de tre som jag tittat på så talas det om kondens men ALDRIG om kylmedium, så jag tror att det är bluffbeskrivningar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror på om det är en kondenserande maskin eller inte. Behöver man värmen så är en konventionell maskin lika bra som lufttorkning. En kondenserande är bättre än lufttorkning. Men som sagt det förutsätter att man kan dra ner på övrig värme i motsvarande grad, och att tumlaren inte är ansluten till frånluftsventilationen.

Själv kör jag med hängtorkning och en avfuktare som får hjälpa till i bland. Men det är nästan bara augusti-september den behövs.

EDIT: Nu kom det en hel massa svar emellan, men jag postar ändå.
Skriv svar