Fjärde axel till styrd plasma
Fjärde axel till styrd plasma
Diskussionen startade här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=62617
Tänkte bygga mig en fjärde axel till plasman för att kunna skära många och underliga hål i rör.
Här en länk till en film på en hemmabyggd rörskärare
Till Wackt i föregående tråd:
Någon växellåda är nog inte ett måste, men det hade varit smidigt!
Dina uträkningar ser bra ut men nog kan man få en stegis att varva mer än 500rpm utan att tappa allt för mycket kraft?
Jag hade siktat på en utväxling kring 10:1.
Tänkte bygga mig en fjärde axel till plasman för att kunna skära många och underliga hål i rör.
Här en länk till en film på en hemmabyggd rörskärare
Till Wackt i föregående tråd:
Någon växellåda är nog inte ett måste, men det hade varit smidigt!
Dina uträkningar ser bra ut men nog kan man få en stegis att varva mer än 500rpm utan att tappa allt för mycket kraft?
Jag hade siktat på en utväxling kring 10:1.
Re: Fjärde axel till styrd plasma.
Hittade en snäckväxel i aluminium bland mina bra att ha saker, den verkar ha en utväxling på 10:1. Men den har ju lite glapp då det är en "vanlig" snäckväxel, är det något man kan kompensera bort i Mach3? Vet ju att det GÅR men är det vettigt att bygga med glapp och lita på att Mach3 fixar det? Den ska ju användas till en plasma så precisionen behöver inte var lika bra som i en fräs tex..
En sak som är bra är ju att ju större(och tyngre) rör man skall skära ju långsammare behöver det snurra för att uppnå rätt skärhastighet.
En sak som är bra är ju att ju större(och tyngre) rör man skall skära ju långsammare behöver det snurra för att uppnå rätt skärhastighet.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vändglapp bör man åtgärda i det mekaniska i första hand, nya Mach4 kommer att ha bättre hantering för detta eller som Brian kallar det 'returspolning'.
Jo det är kanske så, satt precis och snurrade lite på växeln, och packboxarna i den gör att den går rätt tungt. Är nog inget bra alternativ ändå.
Ajden som är välkänd inom bilbyggarbranchen har ju byggt lite CNC-saker, som rörbock och rörnotch, tjuvkika lite där 
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=795

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=795
Re: Fjärde axel till styrd plasma
Egentligen ska du ju börja med, vilken rördimension är den _minsta diameter_ och _tunnaste_ du vill kunna skära och vilken skärhastighet behöver du i den tjockleken?
Då kan du räkna ut vilken högsta hastighet du måste kunna hålla och därmed får du en begränsning på vilken utväxling du kan använda på en stegmotor för att fortfarande kunna hålla denna hastighet.
Sedan kan du fundera på vilket det största röret i diameter du vill använda är, vilken skärhastighet du behöver och hur mycket detta största tänkbara rör kommer att väga och från detta räkna ut hur stort vridmoment det kommer krävas att vända riktning på röret från lämplig maxhastighet (transporthastighet, inte nödvändligtvis skärhastighet) till maxhastighet åt andra hållet.
Utifrån detta kan man sedan hitta lämplig växellåda och motor.
Då kan du räkna ut vilken högsta hastighet du måste kunna hålla och därmed får du en begränsning på vilken utväxling du kan använda på en stegmotor för att fortfarande kunna hålla denna hastighet.
Sedan kan du fundera på vilket det största röret i diameter du vill använda är, vilken skärhastighet du behöver och hur mycket detta största tänkbara rör kommer att väga och från detta räkna ut hur stort vridmoment det kommer krävas att vända riktning på röret från lämplig maxhastighet (transporthastighet, inte nödvändligtvis skärhastighet) till maxhastighet åt andra hållet.
Utifrån detta kan man sedan hitta lämplig växellåda och motor.
Just precis Meduza det var så jag gjorde i de snabba uträkningarna i köpestråden.
Ja 500 varv/min är kanske lite lågt, högg det för att ha lite moment kvar för snabba riktnigsbyten. Det får man kolla lite mer.
Gjorde en ny beräkning med utväxling 10 blev 1433 varv/min då.
Rörskärare
Max skärhastighet 9000 mm/min
Max hastighet stegmotor 1433 1/min
Min rör diameter 20 mm Omkrets 62,8 mm
Max rör diameter 200 mm Omkrets 628 mm
Utväxling som krävs 9,999155556
Upplösning helsteg 0,314026518 mm/helsteg
Max rör diameter
Upplösning helsteg 0,031402652 mm/helsteg
Min rör diameter
Forsgren skicka ett PM med en mailadress om du vill ha excelsnurran för att testa själv.
Ja 500 varv/min är kanske lite lågt, högg det för att ha lite moment kvar för snabba riktnigsbyten. Det får man kolla lite mer.
Gjorde en ny beräkning med utväxling 10 blev 1433 varv/min då.
Rörskärare
Max skärhastighet 9000 mm/min
Max hastighet stegmotor 1433 1/min
Min rör diameter 20 mm Omkrets 62,8 mm
Max rör diameter 200 mm Omkrets 628 mm
Utväxling som krävs 9,999155556
Upplösning helsteg 0,314026518 mm/helsteg
Max rör diameter
Upplösning helsteg 0,031402652 mm/helsteg
Min rör diameter
Forsgren skicka ett PM med en mailadress om du vill ha excelsnurran för att testa själv.
Petercab: spännande länk..
Har funderat på en sak, jag använder mach3 och Sheetcam. Shetcam har inget stöd för en fjärde axel så man lär bli tvungen att rita röret som en platt plåt?
Om man sedan har en chuck att spänna fast röret så kommer "utväxlingen" på motorn att variera med rörets diameter, och då lär man vara tvungen att justera inställningarna i mach när man byter rördiameter, tänker jag rätt?
Men om man istället gör som jag sett andra göra att man sätter drivningen i stödrullarna som röret ligger på, då kommer 1mm alltid vara 1mm i mach oavsett omkrets på röret.
Så måste det inte vara mycket bättre att ha drivningen mot rörets pereferi?

Har funderat på en sak, jag använder mach3 och Sheetcam. Shetcam har inget stöd för en fjärde axel så man lär bli tvungen att rita röret som en platt plåt?
Om man sedan har en chuck att spänna fast röret så kommer "utväxlingen" på motorn att variera med rörets diameter, och då lär man vara tvungen att justera inställningarna i mach när man byter rördiameter, tänker jag rätt?
Men om man istället gör som jag sett andra göra att man sätter drivningen i stödrullarna som röret ligger på, då kommer 1mm alltid vara 1mm i mach oavsett omkrets på röret.
Så måste det inte vara mycket bättre att ha drivningen mot rörets pereferi?
- tecno
- Kontakt:
Du kan väl använda dig av skalning i Sheetcam för korrektion av materialets diameter alt så gör man detta i CADen.
Ja det är riktigt ska du måste kalibrera om din axel för varje ny diameter. Men Tom har gjort något plugin till mach3 som ska fixa det där smidigt. Kolla längst ner på den här sidan, (rotary plasma).
http://www.candcnc.com/manuals.htm
Hur eller om det fungerar vet jag inte. Har inte satt mig in det än.. tydligen ska den klara fyrkanströr också !?
http://www.candcnc.com/manuals.htm
Hur eller om det fungerar vet jag inte. Har inte satt mig in det än.. tydligen ska den klara fyrkanströr också !?
Jo så kan man ju också göra, men det känns inte rätt... 
Edit: Wackt: Skall kika på den..

Edit: Wackt: Skall kika på den..
- tecno
- Kontakt:
På nåt sätt känns det som om en chuck är oundviklig eller motsvarande och då är nog skalning det som gäller. 4-kant rör 'rör' ju till det lite men annars är det väl bara rakt av som vanligt, eller?
- tecno
- Kontakt:
Det som Tom gör kan ju knappast vara nåt annat än skalning.
Hmm, jag kanske inte riktigt är med.... Om jag förstår problemet korrekt så finns väl lösningen redan inbyggd i Mach3? Från manualen:
6.2.12 Rotational Diameter control family
As described in the Feedrate control family, it is possible to define the approximate size of a rotated workpiece so the rotational axis speed can be correctly included in the blended feedrate. The relevant diameters are entered in the DROs of this family. The Axis control Family has warning LED(s) to indicated the setting of non-zero values here. Values are not required if rotary movement is not to be coordinated with linear axes. In this case a suitable F word for degrees per minute or degrees per rev should be programmed.