Men, helt utan CNC kan man ju bara inte vara, måste ju ha något att vara lite kreativ med och att åka hem till föräldrarna (8 mil enkel resa) för att fräsa går ju inte att göra så fort man känner för att fräsa något litet en kväll.
Därför, en fräs som ser vettig ut (Den ska ju bo ihop med flickvännen) och inte ta allt för mycket plats skall byggas!
Ett viktigt användningsområde kommer att bli att borra mönsterkort då jag kommer att stå utan pelarborr. Just det var det som fick sätta storleken på maskinen. För att kunna köra hela euroboards så är det 100x160mm som gäller, plus lite marginal för att kunna ta allt, så 110x170mm är arbetsytan jag satsar på. Och 50mm i Z-led.
Som linjärlager har jag valt ut LM10UU som ska få gå på 10mm slipad stång, drivning blir med vanlig M8 gängstång och några små Nema17 stegmotorer, hoppas att de har tillräckligt vridmoment (har ingen exakt data på dem)
På själva stängerna har jag inte ritat in någon justermån alls, eftersom att jag tänker mig att jag ska köra alla bitar i CNC så hoppas jag att det blir bra nog ändå. I själva lagerblocken har jag dock ritat in en liten justermån i skruvhålen.
Spindle blir en pytteliten sak jag köpte här på forumet.
Vad som präglat designen är då just utseende, att den ska gå att fräsa så enkelt som möjligt, dvs. gärna bara på en sida med så få verktygsbyten som möjligt, och att alla bitar ska gå in i min maskin.
Allt är då tänkt att det ska vara i 16mm stavlimmad ek.
Vad jag dock insåg just nu är att sidostyckena är för stora för de ekskivor jag spanat in, de finns inte bredare än 300mm men sidorna är på 340x345mm. Får leta lite på om jag kanske kan hitta bredare skivor.. Om någon känner till några så säg till för tusan!
I princip all sammanfogning av träbitar blir med M5-skruv och rampamuffar samt en och annan träplugg.
Vad som är kvar att rita är självklart alla förbättringar jag kommer på och får tips om här, sen så ska X-axeln (kallar jag den med själva bordet) sänkas en liten bit då jag glömde rita med utrymme för offerskiva, och så ska jag rita in all skruv och plugg som fogar samman delarna, just nu är där bara ett fåtal ritade. Och så behöver jag komma på någon vettig montering av stegmotorerna då de i nuläget bara har två M3-skruvar att montera med.. En vettig fästning av spindlen behövs också, just nu är den bara instucken i ett hål underifrån med lite presspassning.
Jag tror inte att jag själv riktigt insett hur litet allt är, det är svårt att få perspektiv på 3D-ritningar. Footprinten den tar upp just nu är ynka 340x232mm, alltså bara lite större än ett A4-papper.

Jag har beställt linjärlagerna samt kullager för gängstängerna på Ebay, nätagg, spindle och stegmotorer har jag hemma, har beställt rampamuff. Kvar att inhandla är då allt trä, plast till muttrar för gängstängerna, all skruv, stängerna till linjärlager, stegmotordrivare och annat smått man kommer på efter hand.
Nu då till bilderna!
(Det är jäkligt trögt att rendera på "Realistic"

Hela maskinen framifrån: Och bakifrån: Underifrån: Tänkte göra själva hållarna för linjärlagerna i två delar som kläms ihop, och för att de ska hålla sig på plats i längd-led tänkte jag köra med 3D-fräsning och göra spår motsvarande spåren i själva lagerna. Kommer givetvis inte att gå helt och hållet med bara en 3-axlig maskin men det får bli så bra det blir och sedan så får jag fila resten för hand.
Och som synes så är hålen lite förlängda för justermån. Vet inte riktigt vad jag mer ska skriva just nu, men ja, uppdaterar tråden så fort saker händer.

Och de som har frågor, synpunkter eller tips är väldigt välkomna med dem!