µMill, en skrivbordsvänlig mini-CNC i ek

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

µMill, en skrivbordsvänlig mini-CNC i ek

Inlägg av Klas-Kenny »

I och med kommande flytt till lägenhet så kan jag inte ta med min gamla fräs, det är en omöjlighet.

Men, helt utan CNC kan man ju bara inte vara, måste ju ha något att vara lite kreativ med och att åka hem till föräldrarna (8 mil enkel resa) för att fräsa går ju inte att göra så fort man känner för att fräsa något litet en kväll.

Därför, en fräs som ser vettig ut (Den ska ju bo ihop med flickvännen) och inte ta allt för mycket plats skall byggas!

Ett viktigt användningsområde kommer att bli att borra mönsterkort då jag kommer att stå utan pelarborr. Just det var det som fick sätta storleken på maskinen. För att kunna köra hela euroboards så är det 100x160mm som gäller, plus lite marginal för att kunna ta allt, så 110x170mm är arbetsytan jag satsar på. Och 50mm i Z-led.

Som linjärlager har jag valt ut LM10UU som ska få gå på 10mm slipad stång, drivning blir med vanlig M8 gängstång och några små Nema17 stegmotorer, hoppas att de har tillräckligt vridmoment (har ingen exakt data på dem)
På själva stängerna har jag inte ritat in någon justermån alls, eftersom att jag tänker mig att jag ska köra alla bitar i CNC så hoppas jag att det blir bra nog ändå. I själva lagerblocken har jag dock ritat in en liten justermån i skruvhålen.

Spindle blir en pytteliten sak jag köpte här på forumet.

Vad som präglat designen är då just utseende, att den ska gå att fräsa så enkelt som möjligt, dvs. gärna bara på en sida med så få verktygsbyten som möjligt, och att alla bitar ska gå in i min maskin.

Allt är då tänkt att det ska vara i 16mm stavlimmad ek.
Vad jag dock insåg just nu är att sidostyckena är för stora för de ekskivor jag spanat in, de finns inte bredare än 300mm men sidorna är på 340x345mm. Får leta lite på om jag kanske kan hitta bredare skivor.. Om någon känner till några så säg till för tusan!
I princip all sammanfogning av träbitar blir med M5-skruv och rampamuffar samt en och annan träplugg.

Vad som är kvar att rita är självklart alla förbättringar jag kommer på och får tips om här, sen så ska X-axeln (kallar jag den med själva bordet) sänkas en liten bit då jag glömde rita med utrymme för offerskiva, och så ska jag rita in all skruv och plugg som fogar samman delarna, just nu är där bara ett fåtal ritade. Och så behöver jag komma på någon vettig montering av stegmotorerna då de i nuläget bara har två M3-skruvar att montera med.. En vettig fästning av spindlen behövs också, just nu är den bara instucken i ett hål underifrån med lite presspassning.

Jag tror inte att jag själv riktigt insett hur litet allt är, det är svårt att få perspektiv på 3D-ritningar. Footprinten den tar upp just nu är ynka 340x232mm, alltså bara lite större än ett A4-papper. :shock:

Jag har beställt linjärlagerna samt kullager för gängstängerna på Ebay, nätagg, spindle och stegmotorer har jag hemma, har beställt rampamuff. Kvar att inhandla är då allt trä, plast till muttrar för gängstängerna, all skruv, stängerna till linjärlager, stegmotordrivare och annat smått man kommer på efter hand.

Nu då till bilderna!
(Det är jäkligt trögt att rendera på "Realistic" :oops: )

Hela maskinen framifrån:
Hela.PNG
Och bakifrån:
Hela 2.PNG
Underifrån:
under.PNG
Tänkte göra själva hållarna för linjärlagerna i två delar som kläms ihop, och för att de ska hålla sig på plats i längd-led tänkte jag köra med 3D-fräsning och göra spår motsvarande spåren i själva lagerna. Kommer givetvis inte att gå helt och hållet med bara en 3-axlig maskin men det får bli så bra det blir och sedan så får jag fila resten för hand.
Och som synes så är hålen lite förlängda för justermån.
Blockhalva.PNG
Vet inte riktigt vad jag mer ska skriva just nu, men ja, uppdaterar tråden så fort saker händer. :D

Och de som har frågor, synpunkter eller tips är väldigt välkomna med dem!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Johanb

Re: µMill, en skrivbordsvänlig mini-CNC i ek

Inlägg av Johanb »

Kommer den att fixa fräsning av mönsterkort också?
Den väcker i så fall stort habegär :)
IKEA har tjockare ekskivor som är större men det var nog inte svaret du letade efter :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jovisst, fräsning av mönsterkort var det också tänkt att den skulle klara av. :)
Tänker mig även fräsning av akrylplast och lite gravyr i det mesta.

Tjockare skivor är inte det ultimata, men ifall jag inte hittar något annat eller kommer på något bra sätt att minska storleken på sidorna så skulle det fungera att ha just dem lite tjockare.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Gör sidostyckena i plywood istället (ädelträ + kantlist för utseende). Som det är ritat nu får du väldigt korta fibrer i sidornas ramar (om du tänkte göra den i ett stycke iaf).

Läckert projekt!
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Snyggt!
Ska bli riktigt spännande :)
EDIT: Du har inte funderat på att ha någon slags kåpa över för att hindra dam från att flyga runt i lägenheten?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Shargo: Bra poäng. Kanske skulle man kunna fräsa sidostyckena vinklat, så att fibrerna kommer längsmed den sneda kanten istället, borde bli stabilare?

Ochkl0620: Jo, det är ingen dum idé. Att täcka för hålen i sidorna och där bak med plexi vore ju enkelt, sen skulle man kunna göra en bockad bit som täcker hela toppen och framsidan, skulle kunna bli rätt bra. :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Inte hunnit läsa ännu, men, f-n vad kul att du blivit så biten. Jag känner mig delvis delaktig eftersom jag försett dig med prylar. Nu ska jag slå mig ner och ta min kaffemugg för att läsa igenom denna tråd.
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Rusta har ett ganska brett sortiment av hyllplan i ek, kanske värt att kolla in.

http://www.rusta.se/FS/Sok/?search=hyllplan+ek
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag tycker att du ska överväga att designa sidostyckena så att det går att ha ett plexiglaslock på den stora lutande framsidan, och möjlighet att sätta luckor på övriga hål.
Dammsugaruttag kan vara en trevlig extrautrustning.
Neptunus

Inlägg av Neptunus »

Det är lätt att glömma bort att Ekskivor hos Rusta, Jem&Fix och andra lågprisbutiker inte är massiv ekträ. De består oftast av limmade stavar som innebär en helt annan hållfastighet jämfört med massiv ek.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Känns spontant som MDF skulle vara ett bättre material val.
Limträskivor har en tendens att slå sig har jag märkt. Speciellt om de blir utsatta för olika fukt/torrhalt på olika sidor.

Fast oljad ek skulle va det estetiskt bästa valet naturligtvis (imho).

Läcker konstruktion iaf. :tumupp:
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

@Neptunus

Då TS skrev "Allt är då tänkt att det ska vara i 16mm stavlimmad ek" i sin förstapost så är han nog väl medveten om det och även jag när jag tipsade om inköpsställe.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Fast, det är väl så att en korrekt limmad och sammanfogad skiva av småbitar är starkare och formstabilare än ett massivt materialstycke.
Sen så tvivlar jag mycket starkt på att dessa stavlimmade skivor från Rusta mfl är vare sig limmade med lämpligt lim eller sammanfogade på rätt sätt för att uppnå fördelar visavi massivt material.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag kan intyga att det slår sig ganska duktigt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Var det en korrekt gjord skiva eller en skiva där allt bara lagts "huller om buller"?
Bara att lägga stavarna så att kärnveden ligger åt olika håll borde öka formstyvheten om man sedan förskjuter så att det tar ut sig och fingerskarvlimmar allt så borde det enkelt att få en betydligt bättre skiva än ett massivt trästycke.
Skriv svar