Rekommendation av CAM för 3-axligt (eller fler)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Rekommendation av CAM för 3-axligt (eller fler)

Inlägg av Retroperra »

Hejsan,

På jobbet har vi en rätt stor fräs - en Prototrak VM5000 - där vi kör 2 och 3 axligt via lite olika nc genererande CAM program.
Nu letar vi en programvara som hyggligt enkelt kan skapa nc-kod av STL filer eller 3D DXF. VI ritar i Rhino och Solidworks för det mesta.
Någon annan här i forumet hade provat FreeMill men jag inser ju att det är en plug beroende av VisualCAD.

Vi använder Prototrakens eget styrsystem som vi antingen kör filer till eller "drop-feedar" bägge via serieport.
Det funkar riktigt bra.

Vad kör ni andra med?
Vad rekommenderar ni att jag kollar vidare på?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Rekommendation av CAM för 3-axligt (eller fler)

Inlägg av tecno »

Ta en titt på Dolphin Partmaster

http://dolphincadcam.com/
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vi kör med mastercam på jobbet, både fristående och som plugin till solidworks. Jag föredrar att jobba med mastercam for solidworks, då vi jobbar extremt mycket med iterativ design. När jag gör en ändring i solidworks behöver jag bara trycka på "regenerate" så uppdateras alla verktygsbanor.
persa

Inlägg av persa »

Har företaget hyfsad ekonomi och vill satsa på ett system som garanterat fungerar bra ihop med SolidWorks så titta även på SolidCam
floppen

Inlägg av floppen »

Ta en titt på CamModul 3D
Jag kör själv med CamModul dock ej 3d versionen men lätt att göra post processor för olika masiner
Kör ni rhino så är det nog en bra kombo
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Floppen: Vi har CAMmodul faktiskt - både 2dn och 3dn men 3d:n är mycket gammal. Man får en flashback från Commodore 128 och CP/M när man startar den ;) Micke på Microtech var uppe hos oss och hjälpte med att lösa lite problem - mycket trevligt.

Walle: Det låter faktiskt helt rätt med Mastercam om man kan regenerera nc:n när modellen ritas om.

persa: Tack - SolidCAM verkar dessutom integrera med Autodesk Inventor vilket våra ingenjörer kör med. Ser inget pris dock. Vi är alltså ett universitet och får därför ibland rabatter men också rätt skralt med pengar.

/Per
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Vi kör CATIA, ingår rätt mycket godis i den här akademiska versionen http://www.catiastudent.com/Products/catia-v5.aspx , bl a Machine Tool Builder där man kan rita upp sin maskin och sedan simulera körningen med NC-koden.

Siemens NX är ett annat mycket kompetent CAD/CAM http://www.plm.automation.siemens.com/e ... goplm/app/
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Hej

Testa VisualMill 2012, tycker den är enkel att använda .billig .

Är ÅF för VisualMill.
Skriv svar