Hjälp med CE-märkning + prototypbygge

chisburg

Hjälp med CE-märkning + prototypbygge

Inlägg av chisburg »

Hej,

jag håller på att utveckla en produkt vilken har kommit en ganska bra bit på vägen. Produkten i fråga kopplas med sladd till ett vanligt vägguttag.

Just nu befinner jag mig i ett stadie där jag letar efter någon som kan tänkas vara intresserad av att rådge kring el-säkerheten. Produkten i fråga kommer att behöva en CE-märkning, jag har varit i kontakt med de större företagen som tillhandahåller denna tjänst, dock är det nästintill omöjligt att anlita dessa företag då deras dagsarvode inte lämpar sig för en privatperson samt att de inte är så intresserade av dessa små-projekt.
Jag har även kontaktat 2 mindre företag dock var båda dom fullbelagda. Min fråga är alltså om det finns någon här som besitter
kunskap kring ce-märkning samt elsäkerhet.

Till konstruktionen finns framtagna 3d-ritningar på alla komponenter, det ska tilläggas att det inte handlar om finelektronik.
Till samma projekt letar jag även efter någon som kan hjälpa till med en (enkel) prototyp.
Jag tänker mig att en 3d-printer klarar jobbet samt en stans/CNC-fräs som klarar 2-3 mm koppar.

Mvh
Nerre

Re: Hjälp med CE-märkning + prototypbygge

Inlägg av Nerre »

Nu är det ju väldigt diffust vad produkten gör, men jag har svårt att tro att du kan komma under 50 000 i kostnad för att kunna CE-märka produkten (och då har jag inte räknat in konsulthjälp i de kostnaderna utan bara de tester/mätningar som behöver göras av nån form av testlabb).

Att lägga 3-4 tusenlappar på ett par timmars rådgivning tjänar man på i det långa loppet.

Observera att det är inte bara LVD som gäller, EMC, WEEE, RoHS och säkert nåt mer tillkommer garanterat.
DisOrd3r

Inlägg av DisOrd3r »

Hejsan chisburg!

Jag har hållt på relativt mycket med elsäkerhet och sådant.
Har dock aldrig ce-märkt själv men vet ungefär vad man behöver för att få göra det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Här är en någorlunda komplett lista med de direktiv som kan gälla för din produkt
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 19&t=59297
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Skicka PM om du vill ha tips på prototyp eller att jag gör en.
Skriv svar