Siemens diskmaskin fyller inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lassex

Siemens diskmaskin fyller inte

Inlägg av Lassex »

Vår diskmaskin Siemens Lady har funkat länge (även om den tar lite väl lång tid på sig) men härom dagen slutade den att ta in vatten. Den pumpar ut och Aquastopen börjar surra men inget vatten kommer in. Jag tog bort och gjorde rent vattenmagasinet på sidan för några år sedan i samband med ett annat problem men det var så krångligt att sätt tillbaka (korta slangar, svårarbetat och trångt) att jag inte har någon lust att göra det på vinst och förlust. Tips mottages tacksamt på diagnos och åtgärd.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Siemens diskmaskin fyller inte

Inlägg av MiaM »

Utan att veta hur det faktiskt ser ut i just den maskinen så lär det väl vara en 230V-driven elektromagnet som manövrerar vattenintaget.

Spänningsmätning på matningen till den elektromagneten kan vara en början. Ett förslag kan vara att rigga mätinstrumentet så att du slipper hålla mätpinnar mot anslutningarna hela tiden, d.v.s. mätkablar med krokodilklämmor är en bra idé.

Se upp med elfaran, speciellt eftersom det är vatten inblandat. Jag skulle rigga mätinstrumentet med krokodilklämmor medan strömsladden till diskmaskinen är urdragen, sen stoppa i strömmen till maskinen och provköra och "se men inte röra" instrumentet, och inte röra instrumentet/kablarna förrän jag dragit ur 230V-sladen ur vägguttaget igen.

Ett alternativ är att (givetvis med 230V-sladen urdragen) lossa kablarna (brukar vara kabelskor) på elektromagneten och ohm-mäta att det inte är avbrott i den, men det ger kanske inte jättemycket för det avslöjar inte om den t.ex. kärvar eller om lindningarna är halvdåliga (om du inte vet exakt rätt dc-resistans).
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Aquastopen börjar surra men inget vatten kommer in.
I Aquastopen sitter (på vissa) två ventiler i serie med varandra. Ena är
det troligtvis avbrott i.
anders_rontgen

Inlägg av anders_rontgen »

Hej!
Utan att veta så mycket om just din maskin så....
- kolla i botten på maskinen om du har ett översvämningskydd som blivit fuktigt.
Brukar se ut som en sockerbit/liten svamp med en microbrytare på.
Denna måste vara torr!
Om maskinen tror att du har vattenläcka körs avloppspumpen och inget nytt vatten tas in så klart.
Lassex

Inlägg av Lassex »

MiaM skrev:Utan att veta hur det faktiskt ser ut i just den maskinen så lär det väl vara en 230V-driven elektromagnet som manövrerar vattenintaget.

Spänningsmätning på matningen till den elektromagneten kan vara en början. Ett förslag kan vara att rigga mätinstrumentet så att du slipper hålla mätpinnar mot anslutningarna hela tiden, d.v.s. mätkablar med krokodilklämmor är en bra idé.

Se upp med elfaran, speciellt eftersom det är vatten inblandat. Jag skulle rigga mätinstrumentet med krokodilklämmor medan strömsladden till diskmaskinen är urdragen, sen stoppa i strömmen till maskinen och provköra och "se men inte röra" instrumentet, och inte röra instrumentet/kablarna förrän jag dragit ur 230V-sladen ur vägguttaget igen.

Ett alternativ är att (givetvis med 230V-sladen urdragen) lossa kablarna (brukar vara kabelskor) på elektromagneten och ohm-mäta att det inte är avbrott i den, men det ger kanske inte jättemycket för det avslöjar inte om den t.ex. kärvar eller om lindningarna är halvdåliga (om du inte vet exakt rätt dc-resistans).
De vet inte möjligen var denna elektromagnet sitter eller brukar sitta?
Lassex

Inlägg av Lassex »

Danny skrev:
Aquastopen börjar surra men inget vatten kommer in.
I Aquastopen sitter (på vissa) två ventiler i serie med varandra. Ena är
det troligtvis avbrott i.
Finns det något enkelt sätt att undersöka detta? Annat än att byta Aquastopen och kanske märka att det inte var felet...
Lassex

Inlägg av Lassex »

Senaste nytt: Efter att ha vänt, vridit och knackat här och var på maskinen tar den faktiskt in vatten men väldigt långsamt vad jag kan se. Tyder antagligen på någon slags hinder i vattenflödet. Frågan är var... Eller kan det vara så att det finns luft någonstans i pumpsystemet där det inte borde finnas så att tillräckligt tryck aldrig uppnås?
Senast redigerad av Lassex 30 oktober 2012, 15:38:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Finns det någon kran den är ansluten till?
Lassex

Inlägg av Lassex »

Maskinen är ansluten till vattenledningen via Aquastop och ovanför den finns en kran på blandaren. Kranen ställer jag givetvis i öppet läge när maskinen går så det är inte där problemet ligger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur vet du det?
Någon pump är inte inblandad i fyllningen av maskinen.
Lassex

Inlägg av Lassex »

Så den fylls bara med trycket i vattenledningen? Detta är det inga problem med testade att ta bort Aquastopen och det flödade bra ? Då verkar det rimligt att det är något som blockerar flödet, eller? Någon flaskhals i maskinen som kan gegga igen?
Senast redigerad av Lassex 30 oktober 2012, 20:28:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som alltid: när det är så mycket osäkert ska man se till att enheten man felsöker faktisk kan fungera. Alltså hade jag kopplat vatteninloppet loss från maskinen och testat slangen i en hink, bara för att se att det finns sprutt på det hela.
Lassex

Inlägg av Lassex »

Jodå, det sprutar på bra, åtminstone direkt från röret som går in i Aquastopen.
Skriv svar