DIY Dyklampa

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
ostling

DIY Dyklampa

Inlägg av ostling »

Hej,
Jag är på gång att bygga en egen LED-dyklampa av kanister typ. Kanister innebär att lamphus och batterihus är skilda åt med en kabel i mellan.
Har kikat runt ganska mycket på komponenter att använda, men skulle gärna vilja ha lite synpunkter och idéer kring det jag har tänk mig.

Som led har jag bestämt mig för:
led-tech.de/../CREE-Module/7-x-CREE-XM-L-U2-auf-Kupfer-Rundplatine-LT-1847_120_117.html - En riktigt trevlig modul innehållande 7 stycken XM-L U2 dioder.

För att driva LEDs:en optimal krävs en konstantström på 3A, jag har kikat runt mycket efter en konstantström drivare som skall klara av att leverera detta till 7 st LED samtidigt. Den enda som jag har hittat som påstår sig klara detta är:
intl-outdoor.com/boost-7led-3-modes-23-cells-input-circuit-board-p-545.html - Denna påstår kunna leverera 2.8-3A med 3 Lion celler. Har jag tänkt rätt här eller har jag missat något?

Som lins tänkte jag använda:
led-tech.de/en/High-Power-Supply/Khatod-Optics/CREE-7-Point-Lense-10°-LT-1707_106_109.html

Lamphus har jag inte figurerat ut. Kollat endel på tidigare byggen, många har använt sig av hus till nedgrävbara utomhuslampor. Får se lite hur jag gör...
Batterier och batterihus har jag inte heller bestämt, men tänkte ev. bygga ihop ett eget batteripack, förslag på vilken typ mottages tacksamt.

Synpunkter? Ideer? Tacksam för allt!

Mvh,
Martin
Senast redigerad av blueint 24 oktober 2012, 00:56:29, redigerad totalt 3 gånger.
Anledning: håll länkar korta (urltrim)
Användarvisningsbild
Andax

Re: DIY Dyklampa

Inlägg av Andax »

Bara en spontan sak som dyker upp är hur bra kapslade li-ionbatterierna är och hur bra din yttre kapsling måste vara. Litium reagerar ju kraftigt i kontakt med vatten. (
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Linsen verkar vara för XPG fungerar den med XML också?
ostling

Inlägg av ostling »

Andax: Absolut, vore riktigt tråkigt om man fick in vatten där. Men om man nu väljer att bygga ett batteripack av litium-typ så ligger väl litiumet inte helt exponerat? Skulle gärna vilja se vad som hände om man släpper ned ett litium batteri i vattnet istället.

Volny: Jag tror den skall göra det, diametern på XP-G modulerna är densamma som för XM-L modulerna. Men skall skicka ett mail till led-tech och kolla vad de säger.

Mvh,
Martin
ostling

Inlägg av ostling »

Skickade ett mail till led-tech.de där jag förklarade vilken led modul jag ville ha och vad jag hade för inspänning på batteriet. Fick följande svar:
Regard the fact that the 7 x CREE round PCB-Modules have a input voltage of
approx 20V-24V.
So if you still work with a Input Voltage of 12V you have to use a Step-Up-
Converter.

Alternativ you can work with 7x CREE- Aluminum-PCB but you have to rework
the conductor pads.
There´s a possibility to cut the conductor paths on the indicated points .
The second step is to make a new connection between the LEDs.

Its recommended to use furthermore a seriel connection:

-2x 3 LEDs with a Step-Down Converter (Article Nr. LT-1552, -1553)
-1x 1 LED with a Step-Down Converter (Article Nr. LT-1552, -1553)
Jag förstår inte riktigt hur han menar att jag skall koppla ihop detta, någon som kan förklara för mig hur han menar?

Mvh,
Martin
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Normalt ligger de 7 LED-elementen i serie, var man får ca 3V spänningsfall över varje dvs lite drygt 20V totalt.

Vill man använda ett 12V batteri, behöver man ha en modul som omvandlar 12V till de man vill ha. En Step-up-converter omvandlar en lägre spänning till högre.

Alternativ föreslår han att man gör åverkan på kortet LED-arna sitter på så att det inte är 7 i serie, utan två slingor med 3 i serie, och en som ligger för sig själv, dvs skära upp ledarna som går mellan LEDs. Dessa slingor skulle man då mata med ca 9V (3 LED på raken), och ca 3V för den ensamma LED. Då skulle man använda moduler som omvandlar en högre spänning till en lägre (12V -> 9V resp 3V), dvs step-down-converter.
Skriv svar