Jag behöver handla några mikrocontroller och har nollkoll.
Bakgrund
Jag håller på att sätta ihop en gitarrförstärkare och vill fjärrstyra alla potentiometrar. Som potentiometer tänker jag använda 2st Silonex NSL32SR2. I första läget skall de styras mha potentiometer för att senare kunna konverteras till MIDI styrning, om det då blir motordrivna-potentiometrar eller "rotary encoder" för att visa och programmera olika inställningar står skrivet i stjärnorna. En annan anledning till att jag vill fjärrstyra potentiometrarna är för att eliminera långa signal-ledningar och kunna optimera layouten på "turretboarden".
Jag har tittat lite på AtTiny10 och den verkar lovande om man bortser ifrån PB3
Osäker på om denna kan port funka som PWM utgång, även osäker på om mer än en port kan agera PWM utgång, står säkert någonstans i den 170 sidiga pdf jag laddat nerReset input. A low level on this pin for longer than the minimum pulse length will generate a reset, even if the clock is not running and provided the reset pin has not been disabled. The minimum pulse length is given in Table 16-4 on page 120. Shorter pulses are not guaranteed to generate a reset. The reset pin can also be used as a (weak) I/O pin.
En förtydligande bild över vad jag tänkt i steg 1
Frågor
1) Lämpliga mikrocontroller att titta på, se Kravspec nedan?
2) Programmeringsmiljö för GNU/Linux vad finns att rekommendera?
3) Mikrocontroller avkoppling på spänningsmatningen behövs det och hur liten kan den vara i så fall?
4) PWM utgången bör man filtrera/avkoplla den med en kondensator?
5) Att sätta upp en buss med seriekommunikation i ett senare skede, är det möjligt för en obildad generalist?
Kravspec på Mikrocontroller
¤ Programmerbar i C under GNU/Linux.
¤ "Inline" programmerbar
¤ Omprogrammerbar.
¤ Möjlig att handla nu och även i framtiden för en privatperson och gärna i Sverige.
¤ Hyggligt billig.
¤ Liten formfaktor.
¤ 1 analog ingång (Utgår när den konverteras till MIDI styrning).
¤ 2 PWM utgångar som orkar att driva lysdioden i NSL32SR2 utan extra komponenter.
¤ 1 tråds- buss för att ta i mot/skicka data från/till central mikrocontroller (MIDI styrning).
¤ 1 tråds- buss för att ta i mot data från central mikrocontroller (Central mikrocontroller ska vara MIDI styrd och kunna styra potentiometrarna).
¤ Lödbar med lödkolv och normalfumlig gubbe som håller i den.
¤ Kunna lagra en matris* med data för att hålla opto-potentiometerns-totalresistans någorlunda konstant vid alla inställningar samt kunna skapa olika potentiometrar** .
* Matris storlek 2*20 byte, och sen får man interpolera värden mellan dessa.
** Potentiometrar 1M log, 250k lin, 25k lin ,5k lin. En mikrocontroller ska bara hålla data för en potentiometer specifikation.
Jag ber om ursäkt redan nu för detta långa inlägg och hoppas att någon förstod mitt svammel

Tack på förhand
Edit: Genomstruken röd text fel, rättad text under
Edit2:Schemat innehöll en kortis