Tips på elektronik-CAD-program

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Tips på elektronik-CAD-program

Inlägg av PoorCadaver »

Tja!

Nu kör jag Eagle för att designa mina kretskort och det har fungerat utmärkt fram tills nu när jag vill göra lite mer avancerade saker. Egentligen är det inte så avancerat, men Eagle verkar inte klara av att göra detta...

Det jag inte kan göra är att på ett bra sätt mäta hur stort kortet är, markera och flytta ett gäng komponenter tillsammans, samt att jag saknar några footprints (vanliga 6,3 mm telejack).
Jag har sökt runt (även på Eagles hemsida) men inte hittat något som kan hjälpa mig.

Kretskorten jag gör är en- eller tvåsidiga, sällan större än 5x5 cm och har bara hålmonterade komponenter.

Har någon här förslag på program som inte är allt för avancerade men samtidigt något mer avancerade än Eagle?

Tack!

[Kompletterade rubrik - hcb]
Användarvisningsbild
lond

Re: Tips på CAD-program

Inlägg av lond »

I den senaste versionen av Eagle så finns det verktyg för att rita ut dimensionen på kretskortet.
För att flytta flera komponenter tillsammans så använder man "Define a group"-verktyget för att markera och sedan flytta gruppen.
Finns inte komponenten så får man cadda den själv :vissla: har gjort många komponenter själv.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag föredrar helt klart DipTrace, väldigt trevligt att använda och mycket enkelt att skapa de komponenter man saknar.

Förvisso begränsat antal pinnar och lager i gratisversionen, men sen jag fick en gratis studentlicens har jag aldrig behövt mer.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Som sagt så har den senaste versionen verktyg för att sätta ut mått men det går att ta reda på längder enkelt i tidigare versioner också. Högerklicka helt enkelt på exempelvis högersidan av ramen runt kretskortet och välj "Properties", i rutan som dyker upp står längden plus en massa annan info.

För att flytta flera komponenter på en gång. Använd grupperingsverktyget som ser ut som en "streckad" fyrkant (eller skriv "group" på tangentbordet och tryck enter. Markera komponenterna genom att dra upp en ruta runt dem, om du vill ha mer kontroll kan du klicka ut punkter runt komponenterna (vet inte hur jag ska beskriva det men du märker när du provar att klicka istället för att hålla in musknappen och dra). Sedan byter du till "Move"-verktyget som ser ut som ett kryss med pilar i varje udd (eller skriver "move" och trycker enter). Sen är det lite... speciellt... håll ner Ctrl samtidigt som du högerklickar på de markerade komponenterna, sedan kan du dra runt dem dit du vill.

Saknade komponenter kan skapas. Tror Sparkfun har en skaplig tutorial på det. Det är inte så intuitivt de första gångerna men sedan går det lätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Poor, det hela beror ju på om du vill ha kostnadsfritt eller betala för det.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

!

Inlägg av PoorCadaver »

Jag hittade flytta grupp-knappen. Såg inte att det fanns en till meny när man markerat och högerklickat på gruppen :)

Hittade också en tutorial som var ok, men jag behövde gå tillbaks och göra om några saker i efterhand när jag märkte att det blev fel. Som sagt, inte så intuitivt i början. Men nu verkar det fungera som jag vill!

Bara en grej till, hur stor yta kan man ha på kortet med freeware-licensen? När jag försöker flytta komponenter till vissa områden så går det inte . En ruta säger typ att det inte går att utföra med light-versionen. Blir lite irriterande och det börjar bli trångt... :s
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

8x10cm är väl gratisversionen, Du får inte placera hål/paddar utanför detta =)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Re: Tips på elektronik-CAD-program

Inlägg av PoorCadaver »

Ok, synd bara att gränsen inte är markerad. Man får liksom chansa...
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Jag skulle rekommendera KiCad, kanske är lite svårare att lära sig från grunden men det är helt fritt från begränsningar och under konstant utveckling.
http://teholabs.com/knowledge/kicad.html är en ganska bra tutorial som går igenom alla delar lite lätt.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Fungerar KiCad till Mac?
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Har vart lite strul på mac tidigare men nu ska det nog fungera ganska bra. http://www.kicad-pcb.org/display/KICAD/Mac+OS+X

Edit:
Det är snapshots verkar det som, kanske är värt att testa men det är inte officiella releaser.
http://www.mdx4.org/index.php?/categories/5-Kicad
Senast redigerad av mrOh 19 oktober 2012, 10:16:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Flera av unixprogrammen listade på Wikin borde fungera på Mac om du installerar X11

http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... x_mjukvara

Angående footprints tycker jag det är viktigast att går smidigt och snabbt att rita egna. Ytterliggare finns det massvis med program beroende på krav och smak. Själv gillar jag enkla program utan en massa menyer hit och dit. PCB har jag använt mest

http://opencircuitdesign.com/pcb/index.html
H.O

Inlägg av H.O »

Ok, synd bara att gränsen inte är markerad. Man får liksom chansa...
Det är den. När du i schema-delen av programmet väljer File->Switch to board för att börja placera dina komponeneter och routa kretskortet så finns det en ruta i lagret Dimension, den rutan är 100x80mm, dvs gränsen inom vilken du måste hålla dig. Om du börjar direkt med ett kort, utan att först göra ett schema (rekomenderas inte) så är det ju bara att själv rita en ruta som är 100x80mm. Du ser ju också, hela tiden, i klartext var du har muspekaren.

1/4" tele-jack finns t.ex i con-lumberg -> KLBRSS3 men om just den matchar just din vet jag såklart inte.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Ska kolla när jag kommer hem, men det jag använder är typ sånna här:
http://www.electrokit.com/6-3mm-jack-ch ... oger.46693
Skriv svar