Dropdownlist i Excel.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Dropdownlist i Excel.

Inlägg av Bosen »

Låt oss säga att jag har en lista med namn i A-kolumnen och i B-kolumnen finns respektive telefon-nummer.

Om jag, på ett annat blad, skapar en dropdown-lista (med hjälp av Dataverifiering -> Tillåt Lista) med namnen, så visas ju namnen och jag kan välja ett namn. När jag har klickat på det namnet så är det ju namnet som står i cellen.

Jag vill istället välja namnet från listan men när jag klickar på det så vill jag att telefonnumret skall stå kvar i cellen istället.
Det vill säga: Jag vill välja från Kolumn A, men jag vill att värdet plockas från kolumn B.
Går detta att lösa?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: Dropdownlist i Excel.

Inlägg av swesysmgr »

Det anpassade uttrycket man kan fylla i för dataverifieringen kan enbart ge sant/falskt för själva verifieringen. Kan du tänka dig att ha telefonnumret i en kolumn bredvid valideringskolumnen? Använd i så fall LETARAD i telefonnummerkolumnen för att slå upp rätt nummer från valideringsfliken när användaren valt rätt namn.

Får man använda makron så går det nog att trigga på någon händelse som dras i samband med verifiering=ok och som byter ut värdet men jag är osäker på om detta krockar med dataverifieringen. Alternativt använda det egna makrot i verifieringsformeln och låta det både svara sant/falskt och peta dit telefonnr.
Skriv svar