Jag skriver inte här så ofta, så nu kanske denna tråd hamnar fel?
Behöver dock lite hjälp...
Vad jag försöker göra:
Jag läser bilddata (bitmap) från ett SD-kort med en Arduino.
Låter Arduinon styra två DC-motorer (X och Y) och ett servo som då ritar punkter i en matris.
Så långt inga problem. Programmeringen är klar, DC-motorerna snurrar när de ska osv.
Dock så strandar jag nu på det mekaniska.
T.ex. motor Xs funktion är tänkt att den via ett "timing belt" (Drivrem på svenska?) ska köra en släde fram och tillbaka. Ganska enkel konstruktion?
Problemet är att alla DC-motorer har så sjukt små axeldimensioner, mellan 2 och 3 millimeter på de motorer jag har hemma. Det är ju ingenting!

Kugghjulet som ska sitta på motorn och som passar drivremmen har dimension 4.7mm. Del blir lite glapp alltså...
Hur kan jag göra för att lösa problemet?
Har letat efter kugghjul med mindre dimensioner, men hittar inte. Axelkopplingar?
Jag vill ju någonstans hålla det är så "enkelt som möjligt", och tänkte därför att direktdrivning från axeln hade varit ypperligt! Eller?
Och nu tänker någon: Varför kör han inte bara med en stegmotor, gängstång + mutter också är problemet löst? Dessutom blir det bättre precision!
Jag har egentligen inget vettigt svar på den frågan. Utan har bara tänkt att det blir lite jobbigare då, för att prylen ska vara 2m x 2m. Och att precisionen inte spelar någon större roll (Det är centimeter och inte millimeter..). Samt att inte pinnarna räcker till på Arduinon.