Axeldimensioner på små DC-motorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zthee
Kontakt:

Axeldimensioner på små DC-motorer?

Inlägg av zthee »

Hej Elektronikforumet!

Jag skriver inte här så ofta, så nu kanske denna tråd hamnar fel?

Behöver dock lite hjälp...

Vad jag försöker göra:
Jag läser bilddata (bitmap) från ett SD-kort med en Arduino.
Låter Arduinon styra två DC-motorer (X och Y) och ett servo som då ritar punkter i en matris.
Så långt inga problem. Programmeringen är klar, DC-motorerna snurrar när de ska osv.

Dock så strandar jag nu på det mekaniska.

T.ex. motor Xs funktion är tänkt att den via ett "timing belt" (Drivrem på svenska?) ska köra en släde fram och tillbaka. Ganska enkel konstruktion?
Problemet är att alla DC-motorer har så sjukt små axeldimensioner, mellan 2 och 3 millimeter på de motorer jag har hemma. Det är ju ingenting! :(
Kugghjulet som ska sitta på motorn och som passar drivremmen har dimension 4.7mm. Del blir lite glapp alltså...
Hur kan jag göra för att lösa problemet?
Har letat efter kugghjul med mindre dimensioner, men hittar inte. Axelkopplingar?
Jag vill ju någonstans hålla det är så "enkelt som möjligt", och tänkte därför att direktdrivning från axeln hade varit ypperligt! Eller?

Och nu tänker någon: Varför kör han inte bara med en stegmotor, gängstång + mutter också är problemet löst? Dessutom blir det bättre precision!
Jag har egentligen inget vettigt svar på den frågan. Utan har bara tänkt att det blir lite jobbigare då, för att prylen ska vara 2m x 2m. Och att precisionen inte spelar någon större roll (Det är centimeter och inte millimeter..). Samt att inte pinnarna räcker till på Arduinon.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Axeldimensioner på små DC-motorer?

Inlägg av Icecap »

Om du använder vanliga DC-motorer utan feedback på positionen är din "noggrannhet" inte i cm-klassen, den är i meter-klassen, alltså obefintlig! Och har du feedback har du pinnar nog för stegmotor!

Att pinnarna inte räcker till på Arduinon är ett synnerligt bra argument för att spola skiten och bygga en riktig styrenhet. Dessutom är det skitsnack med att det inte finns pinnar nog, ett stegmotor-drivkort kan nöja sig med 2 styrningssignal:
1: Riktning.
2: Stegpuls.
zthee
Kontakt:

Inlägg av zthee »

Jag driver DC-motorerna via Ladyadas motorshield - Så jag antar att jag har feedback, för jag kan styra dem under kontrollerade former... Byggde en prototyp igår, med kortare sträcka, som jag har drivrem osv för. Och fick den att röra sig så som jag ville.

Dock så fick jag för mig att att använda stegmotorerna tar fler pinnar än vad DC-motorerna gör, och SD-kort läsaren tar upp ganska många pinnar... Men jag kan kolla det igen.

Så enligt dig så är det gör om gör rätt som gäller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då dina krav verkar vara "det har ingen betydelse" ska det nog fungera med DC-motorer, om du däremot avser att ha en fungerande maskin får du nog göra rätt direkt från början.

Du skriver att du har feedback för att du kan styra dom, du menar alltså att du kan ställa den till att köra 10 varv med en hastighet åt ena hållet och därefter få den att köra 10 varv åt andra hållet fast då med en annan hastighet?
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Inlägg av Mr. Pink »

Jag gissar på att stegmotorer är en mycket bättre väg att gå eftersom du förmodligen vill ha någorlunda koll på positionen.

Vad det gäller det mekaniska så kan du ju snegla på
http://www.polargraph.co.uk/

Kan man styra två stegmotorer och ett servo så tror jag man kan få rätt ok reslutat med ett par trådrullar och fiskelina samt en pendel som håller pennan och servot.

Edit: Felstavning...
zthee
Kontakt:

Inlägg av zthee »

Det den slutgiltiga funktionen är att på servot sitter det en penseln, som målar olja på en duk. Idéen var då att få någon form av "maskinimpressionism" - Där hårdvara och mjukvara "fritt" tolkar datan den får och sedan agerar där efter. Så det ska vara lite "eget". Det vore även spännande att jobba med stokastiska variabler i det hela. Men det är ett sidospår.

Nej, den precisionen har jag inte - Utan just nu har jag löst det med att enbart stega den framåt i ett visst antal millisekunder, och sedan när den gjort det bestämt antal gånger, så går den till 0 (Och den upptäcker det genom att det sitter en tryckströmbrytare på släden, när släden slår i botten så går det puls till Arduinon att allt är 0 igen).

Det är väldigt grovt som sagt...

Skrivaren som jag tog motorerna ur hade ett cirkulärt raster på genomskinlig skiva som var kopplade till drivaxeln på motorn. Sen satt det en led och en ldr (antar jag) som då läste antalet steg den snurrade. Antar att det är en billigare lösning än att stoppa stegmotorer i några hundra tusen skrivare...

Men dock - Bra lösning på problemet med axeldimensionerna?
zthee
Kontakt:

Inlägg av zthee »

Mr. Pink skrev:Jag gissar på att stegmotorer är en mycket bättre väg att gå eftersom du förmodligen vill ha någorlunda koll på positionen.

Vad det gäller det mekaniska så kan du ju snegla på
http://www.polargraph.co.uk/

Kan man styra två stegmotorer och ett servo så tror jag man kan få rätt ok reslutat med ett par trådrullar och fiskelina samt en pendel som håller pennan och servot.

Edit: Felstavning...
Tack för tipset!

Om jag använder stegmotorer - Det går bra med drevrem ändå? (Har fått för mig att jag måste använda gängstång med stegmotorerna, men det kanske är fel..).
zthee
Kontakt:

Inlägg av zthee »

Nej men nu bestämmer vi att jag använder stegmotorer istället.

Tack! :lol:
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Inlägg av Mr. Pink »

Inga problem med remhjul direkt på en stegmotor!

Många 3d-skrivare är byggde på det viset.
Min jag köpte här ifrån:
http://reprapsource.com/en/prusa_mendel_kit
Har den lösningen.

Skall man ha en drivning av en kraftig fräs däremot så kan gäng/kul-stänger krävas då du har betydligt större krav på kraft och styvhet i mekaniken då en rem annars kan vara för vek.
zthee
Kontakt:

Inlägg av zthee »

Hurra!

Det där var precis vad jag behövde. Stegmotor beställda, också blir det en 10m drivrem också. Perfekt!

Tackar :)
Skriv svar