Hjälp att modifiera metalldetektor med optisk signal
Hjälp att modifiera metalldetektor med optisk signal
Hej alla genier!
Jag har en metalldetektor som ger en signal i lurarna när spolen passerar någon metallbit.
Nu vill jag byta ut lurarna mot en lampa som tänds istället och som lyser tills jag släcker/nollställer den via en brytare.
Någon som är intresserad?
[Försökte förtydliga rubrik - hcb]
Jag har en metalldetektor som ger en signal i lurarna när spolen passerar någon metallbit.
Nu vill jag byta ut lurarna mot en lampa som tänds istället och som lyser tills jag släcker/nollställer den via en brytare.
Någon som är intresserad?
[Försökte förtydliga rubrik - hcb]
Re: Hjälp med ett jobb
Beror på effekt och spänning, men ett sätt är att likrikta, och glätta samt mata en lysdiod.
Detektorn drivs med 2 st p 9 v batterier men jag tänkte att laman skulle ha en egen strömförsörjning.
Jag hade också satsat på samma teknik. Mer matematisk blir det att integrera absolutbeloppet av signalen. Sedan får man definiera vilken area som krävs för detektering, det vill säga när lampan ska lysa. Väljer man en för liten area finns det risk att för många störningar detekteras och ger då allt för många missvisningar.blueint skrev:Beror på effekt och spänning, men ett sätt är att likrikta, och glätta samt mata en lysdiod.
Realiseras man konstruktionen med analogteknik behövs gissningsvis följande:
- Ideal likriktare som byggs av dioder och operationsförstärkare. Kopplingsexempel brukar finnas i kretselektronik böcker.
Lågpass filter för integreringen. Finns i flera olika typer. Enklast är resistorkondensator typ (RC-filter) med spänningsföljare efter. Spänningsföljare görs enklast med operationsförstärkare. Kopplingsexempel finns också i de flesta kretselektronik böcker. Tidsfönstret för integrationen bestäms här av filtrets tidskonstant.
En lämplig lampa eller lysdiod kan du sedan mer eller mindre koppla direkt till lågpassfiltret.
hur låter det vanligtvis? Håller det på och knäpper, sprakar och klickar och sedan ändras ljudet (i frekvens och/eller volym) till en ton om man närmar sig ett föremål? Man måste ha en triggnivå, dels på amplitud, men kanske också i tid, för att trigga lampan. Dessa bör vara justerbara i fält. Eftersom lampan ska lysa fast tills du släcker den manuellt så får den inte trigga på falsklarm.
Hallå igen!
Det är ett lågt "hummm" i bakgrunden som man kan ställa in manuellt via en ratt på detektorn.
Signalen är en "pitch" liksom, ju större metallföremål och närmare ,ju större signal, men signalen är gäll och skarp och liknar inte alls "hummet."
Det är ett lågt "hummm" i bakgrunden som man kan ställa in manuellt via en ratt på detektorn.
Signalen är en "pitch" liksom, ju större metallföremål och närmare ,ju större signal, men signalen är gäll och skarp och liknar inte alls "hummet."
Du menar att det finns en låg ton som sedan ökar markant i frekvens när man närmar sig ett metallföremål?
Ett lågt brum i bakgrunden som "dallrar" något och när ett metallföremål detekteras så är signalen som att blåsa i en gäll visselpipa. Det går också att ställa bakrunds"hummet" i princip på noll
Då är jag med. Men hur vet en erfaren användare att det finns ett intressant föremål, är minsta lilla ändring av signalen intressant eller måste visselpipaljudet komma upp i en viss nivå, i styrka eller frekvens, eller både och?
Minsta ändring av signalen, där jag skall använda applicationen är den enda metallen guld, spik, kapsyler dylikt finns ej. En möjlighet att kunna ställa in känsligheten vore ju superb..när den skall trigga så att säga
Finns det inga byggsatser som reagerar på ljud? det finns en högtalare också på detektorn, kanske man kan montera något direkt på högtalaren? det låter ju onekligen lättare?
Re: Hjälp att modifiera metalldetektor med optisk signal
Jag tror att du ska ha en frekvenskänslig avkännare, inte amplitudkänslig. Det kanske funkar med ELFA's grej, men då får man ha ett bra högpassfilter också, annars blir det nog svårt att skilja pip från brum.
Jag skulle nog valt att förstärka signalen så jag får ut en fyrkantsvåg. Sedan mäta tiden mellan flankerna. (Det är inte så komplicerat som det låter ) kort tid = pip. lång tid = brum.
Jag skulle nog valt att förstärka signalen så jag får ut en fyrkantsvåg. Sedan mäta tiden mellan flankerna. (Det är inte så komplicerat som det låter ) kort tid = pip. lång tid = brum.
Re: Hjälp att modifiera metalldetektor med optisk signal
Det var ju bussigt med all hjälp
Byggsatsen är ju "justerbar känslighet" så kanske det går med den men nu är problemet att jag vill att dioderna skall lysa tills jag nollställer..