LED-Arrays och dimning
LED-Arrays och dimning
Tex: BRIDGELUX - BXRA-W0400-00000 - LED ARRAY, 440LM, STAR, WARM WHITE
De har ju en relativt hög framspänning, vilket strular till det vid seriekoppling, så hur skall man koppla/dimma dem? Separat dimmer per led, eller kan man måhända koppla flera parallellt?
De har ju en relativt hög framspänning, vilket strular till det vid seriekoppling, så hur skall man koppla/dimma dem? Separat dimmer per led, eller kan man måhända koppla flera parallellt?
Re: LED-Arrays och dimning
Jag har laborerat med de större Bridgelux. Det går att dimma genom att ändra konstantströmmen, men det är inte linjärt.
Glödljus är heller inte linjära och jag uppfattar inte dessa LED som ett större problem att dimma.
Annars är det pwm som gäller.
Jag hade lagt alla serie, alternativt om du vill bränna effekt, parallellt med ett R i serie.
Att bygga multiple switchar känns bökigt...
Glödljus är heller inte linjära och jag uppfattar inte dessa LED som ett större problem att dimma.
Annars är det pwm som gäller.
Jag hade lagt alla serie, alternativt om du vill bränna effekt, parallellt med ett R i serie.
Att bygga multiple switchar känns bökigt...
Jo, men men ett framspänningsfall på nästan 10V så sätter man ju inte så många i serie.
Vad med att PWM'a ett antal MOSFET som kan kopplas som konstantströmsgeneratorer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Precis så ja. Nu valde jag dock en annan lösning, led denna gång, men jag började fundera bara....
Hur många är många? Anta att du vill ha 40st i serie, är det många?AndersG skrev:Jo, men men ett framspänningsfall på nästan 10V så sätter man ju inte så många i serie.
Om det är många, anta att du driver dem med 230V AC in, sedan en PFC till ca 400V DC. Modifiera PFC återkopplingen lite långsamt så att du får den ström du vill ha.
Isolation är en annan fråga!..
Annars, lägg 4st i serie med egen konstantströmsgenerator, eller ett R. Sedan matas allt med en spänning på under 48V, vilket kan vara praktiskt och enkelt elsäkerhetsmässigt.
Har du flera switchar lägger du dem fasförskjutna, då får du ner ripplet och kan snåla på C.
Precis. Vill hålla spänningen under 48V.
Edit: Valde som sagt var ändå en annan LED, 1855635 5 LED, HI BRIGHT, WARM WHITE, 320LM. Det blir en variant på den CNC-belysning jag byggde för några år sedan med fem Luxeon Rebel. Denhär belysningen får 5 st leddar, dimmade med en linjär dimmer (för EMCns skull).
Edit: Valde som sagt var ändå en annan LED, 1855635 5 LED, HI BRIGHT, WARM WHITE, 320LM. Det blir en variant på den CNC-belysning jag byggde för några år sedan med fem Luxeon Rebel. Denhär belysningen får 5 st leddar, dimmade med en linjär dimmer (för EMCns skull).
EMC, respect! 
Antar att du sett deras lite kraftigare saker.
http://uk.farnell.com/jsp/search/produc ... 2070609-pr
Lyser som en 500w byggstrålkastare.
Rätt brutala!

Antar att du sett deras lite kraftigare saker.
http://uk.farnell.com/jsp/search/produc ... 2070609-pr
Lyser som en 500w byggstrålkastare.
Rätt brutala!