schema fråga, DCDC converter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
carlknut

schema fråga, DCDC converter

Inlägg av carlknut »

Tänkte använda mig av följande dcdc omvandlare:
Men har några funderingar, Cout, 2 x 4,7µF, betyder det 2 stycken parallella 4,7µF eller vad syftar det på?

lm5000.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: schema fråga, DCDC converter

Inlägg av Icecap »

Ja. Och nej, det går inte lika bra med 1 st 10µF.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med två olika kapacitansvärden som kan man hantera olika snabba dippar bättre.
Användarvisningsbild
carlknut

Inlägg av carlknut »

Ska de två parallella kondensatorerna totalt ge 4,7µF eller föreslår de två kondensatorer som totalt ger 4,7 +4,7 ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det ska vara 2 st 4µ7 keramiska kondensatorer, de ska kopplas med kortast möjliga ledningar och det behövs 2 st för att få rätt (låg nog) ESR. blueint's inlägg kan du bortse ifrån.
floppen

Inlägg av floppen »

Bortse från blueint's inlägg?, I detta fallet så håller jag med om att det kanske inte är relevant men för avkoppling så har han helt rätt, låg ESR är inte allt lika viktigt kan vara två olika värden för att få en jämnare impedance kurva.

Ta tex en 47uf i 1210 kåpa tror denna fungerar ganska dåligt runt 1mhz, Men för att ta rippel från en 50khz dcdc så fungerar den bra däremot så kanske den inte dämpar ringningar då dessa troligt är snabbare så för att dämpa dessa kan man ta en mindre konding parallellt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enl. de undersökningar jag har läst. t.ex. i Elektronik i Norden (EiN) är det avkopplingsmässigt ingen signifikant skillnad mellan 10nF och 100nF och inte heller mellan kapselstorlek. Den signifikanta skillnaden berodde enbart på ledningsdragningen som å andra sidan var mycket kritisk.

Men att jämföra en 47µF 1210 med avkopplingskondensatorer är ganska mycket fel! Läser man databladet ser man att dess ESR är ganska högt, detta beror såklart på att den byggas av många och tunna lager och tunna lager metall ger "hög" DC-motstånd vilket ger "hög" ESR. Vid 4,7µF är dessa antal lager och tjocklek av en ganska annan storlek vilket ger avsevärd lägre ESR.

Så det är att jämföra päron och bananer, man väljer inte en 47µF 1210 keramisk för att avkoppla mot HF(!) vilket är gällande vid SMPS.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

och.vid 700 kHz spelar layouten stor.roll. har du en färdig sådan i databladet eller.liknande?
floppen

Inlägg av floppen »

Kanske skall förtydliga lite, Det var bara ett exempel för att förklara om du inte fattade det.
Vad gäller dragning av ledningar till avkopplingar så håller jag med.

Men vad gäller kondingar så skiljer det på resonansfrekvens i olika storlek så om du i EMC labbet ser att du har störningar på tex 100mhz så kan det hjälpa med att byta eller sätta dit en till i annan storlek ibland även bara en till.
Detta beror på att kondingen får liten funktion vid ett visst område pga sin parasit induktans och självklart spelar även layouten stor roll.
Användarvisningsbild
carlknut

Inlägg av carlknut »

rikkitikkitavi: nej,har ingen färdig layout, bara detta schema. Det fanns även ett exempel schema på 300 kHz.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Den där bilden är ju klipp ut från databladet för LM5000. Läs på sidan 11 så beskriver dom vad som är viktigt under rubriken "OUTPUT CAPACITOR SELECTION".
The choice of output capacitors is somewhat more arbitrary. It is recommended that low ESR (Equivalent Series Resistance) capacitors be used such as ceramic, polymer electrolytic, or low ESR tantalum. Higher ESR capacitors may be used but will require more compensation which will be explained later on in the section. The ESR is also important because it determines the output voltage ripple...
(datablad länk)
Användarvisningsbild
carlknut

Inlägg av carlknut »

Är lättare att lyckas med layouten ur EMC perspektiv på 300kHz än på 700kHz?
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Rent generellt så ställer högre frekvenser högre krav på PCB layout, komponenter, skärmning mm mm.
Så ja, lägre frekvenser är enklare att jobba med, nu ligger du iofs under MHz vilket underlättar en del.
Användarvisningsbild
carlknut

Inlägg av carlknut »

Räcker det om de har en voltage rating på 50V? Har för mig att jag läste nånstans att man bör god marginal. Jag har ju 48V ut.
De keramiska 4,7µF blir nämligen väldigt dyra om man går från 50V till 100V.
Men jag kanske kan ta två 50V i serie?
Eller en aluminiumelektrolyt, men hur lågt esr kan jag räkna som lågt, mindre än 1 ohm?
gkar

Inlägg av gkar »

Ja, 50V är snålt om du skall ha 48V ut.
Tar du två i serie blir det halva kapacitansen, så då får du ta 2st dubbelt så stora i serie. Det brukar kosta lika mycket, men du får mer oönskad ESR/L om du gör så.

Undvik dessutom Y5V och Z5U keramik i kondensatorerna. Välj X5R eller X7R.

Varför inte ta några fler 100V med lägre kapacitans om de är dyra?
Skriv svar