Köra QBasic filer rakt av utan OP?
Köra QBasic filer rakt av utan OP?
Vid ett datorhaveri lekte jag med en gammal burk, tog ut hårddisken. ( Tror jag )
Och lyckades då köra QBasic filer direkt ifrån floppy disken.
Minns att jag inte heller hade något ram monterat på moderkortet.
Hur som, min fråga är hur jag kan köra QBasic filer på ett moderkort UTAN operativ.
Alltså att det första datorn gör vid uppstart är att starta en qbasic fil, ifrån tex en ssd enhet ( bestående av CF kort ).
Jag fick böka på något sätt i DOS för det hela förut, men vill få en autorun funktion.
Några tips?
Och lyckades då köra QBasic filer direkt ifrån floppy disken.
Hur som, min fråga är hur jag kan köra QBasic filer på ett moderkort UTAN operativ.
Alltså att det första datorn gör vid uppstart är att starta en qbasic fil, ifrån tex en ssd enhet ( bestående av CF kort ).
Jag fick böka på något sätt i DOS för det hela förut, men vill få en autorun funktion.
Några tips?
Re: Köra QBasic filer rakt av utan OP?
Många datorer har ju haft en BASIC-tolk i ROM. Du kan köra basic med (MS)DOS. Eller lägga till rutiner som sköter viss I/O hantering och länka som absolutkod.. allt beroende på mängden komplicerade knep man är villig att ta till.
För att komma åt en floppy eller hårddisk måste man ha någon form av opertivsystem.
Gamla IBM-PC hade Basic inbyggt i ROM, men andra icke-IBM-maskiner körde igång Basic från en EXE-fil.
Enklaste med en floppy är väl att göra den bootbar med gamla DOS 6.22 eller liknande och i autoexec.bat anropa ett färdigkompilerat basic-program. Qbasic kunde bl.a. kompilera fristående program.
På samma sätt kan du göra med en hårddisk eller SSD.
Gamla IBM-PC hade Basic inbyggt i ROM, men andra icke-IBM-maskiner körde igång Basic från en EXE-fil.
Enklaste med en floppy är väl att göra den bootbar med gamla DOS 6.22 eller liknande och i autoexec.bat anropa ett färdigkompilerat basic-program. Qbasic kunde bl.a. kompilera fristående program.
På samma sätt kan du göra med en hårddisk eller SSD.
> ...hur jag kan köra QBasic filer på ett moderkort UTAN operativ.
Jag tror inte på att du gjorde det.
Jag tror inte på att du gjorde det.
Jag hade ingen hårddisk då den totalt fallerade.
Jag minns inte hur jag gjorde.
Men mitt hemmapulade qb program som läste och skrev ut på lpt porten fungerade dock fint.
Utan ram minnen också.
Har nog faktiskt just det moderkortet kvar någonstans.
Är väl minst 10 år gammalt iallafall.
Jag minns inte hur jag gjorde.
Men mitt hemmapulade qb program som läste och skrev ut på lpt porten fungerade dock fint.
Utan ram minnen också.
Har nog faktiskt just det moderkortet kvar någonstans.
Är väl minst 10 år gammalt iallafall.
Jag kanske körde just en version, typ qb4.5 via diskett?
Jag skulle behöva kunna köra ett qb program utan OP.
Att ha ett minneskort på 256mb med ett OP på blir tight.
Jag vill att datorn endast kör igång med programmet rakt av vid uppstart.
KANSKE win3.11 som op?
Sen låta det hela dra igång mitt basic program innan systemet startat upp?
Är lagom off på den här delen av ett operativsystems uppstart så..
Jag skulle behöva kunna köra ett qb program utan OP.
Att ha ett minneskort på 256mb med ett OP på blir tight.
Jag vill att datorn endast kör igång med programmet rakt av vid uppstart.
KANSKE win3.11 som op?
Sen låta det hela dra igång mitt basic program innan systemet startat upp?
Är lagom off på den här delen av ett operativsystems uppstart så..
-
256mb är mer än väl för ett operativ. Du kan ju boota rent Dos 6.22 med en qbasic tolk på på ett par ynka mb. Windows 3.11 är inget operativ i sig utan en fönsterhanterare som man kör på Dos.
Jag tycker du ska dra in en gammal Dos version och qbasi. Sedan lägger du ju bara in i autoexec.bat för att autostarta ditt program vid uppstart.
Jag tycker du ska dra in en gammal Dos version och qbasi. Sedan lägger du ju bara in i autoexec.bat för att autostarta ditt program vid uppstart.
På din floppy/hd/ssd behöver du bara fyra filer från DOS samt ditt program.
io.sys, msdos.sys, command.com samt autoexec.bat
I autoexec.bat, som är en textfil, skriver du namnet på ditt program.
Din floppy/hd/ssd måste också göras bootbar och de tre första DOS-filerna bör installeras med DOS-programmet sys.com.
Kanske behöver du också köra programmet fdisk.exe /mbr en gång på din floppy/hd/ssd.
Allt detta funkar i alla fall på en mini-ITX-dator med ett Compact-Flash-kort i en adapter (CF to IDE) i en IDE-port.
Myckert snabb och tyst DOS-boot för att köra vissa gamla DOS-program.
Jaja, bl.a. en del gamla DOS-spel då.

io.sys, msdos.sys, command.com samt autoexec.bat
I autoexec.bat, som är en textfil, skriver du namnet på ditt program.
Din floppy/hd/ssd måste också göras bootbar och de tre första DOS-filerna bör installeras med DOS-programmet sys.com.
Kanske behöver du också köra programmet fdisk.exe /mbr en gång på din floppy/hd/ssd.
Allt detta funkar i alla fall på en mini-ITX-dator med ett Compact-Flash-kort i en adapter (CF to IDE) i en IDE-port.
Myckert snabb och tyst DOS-boot för att köra vissa gamla DOS-program.
Jaja, bl.a. en del gamla DOS-spel då.

Senast redigerad av bit96 3 oktober 2012, 07:32:51, redigerad totalt 1 gång.
En VIC-20 hadde 5 kB RAM och fixade BASIC galant. Så det är endast en fråga om hur man lägger upp det. "Operativsystemet" upptog 20 kB. Visserligen ingen QBasic men någon himmelsvid skillnad är det inte.
På det stora måste det finnas programvara som initierar maskinvaran, kommunicerar med bildskärm/tangentbord, spara/lagra, vissa beräkningsrutiner, samt då en BASIC tolk.
När jag läser trådstarten igen, så låter det som att du vill köra från diskett eller ekvalient. Då kan du förslagsvis installera FreeDOS på den samt FreeBASIC (wp). Eller annan basicvariant.
Tipset från bit96 är nog det enklaste dock på x86 och MS-DOS miljöer
På det stora måste det finnas programvara som initierar maskinvaran, kommunicerar med bildskärm/tangentbord, spara/lagra, vissa beräkningsrutiner, samt då en BASIC tolk.
När jag läser trådstarten igen, så låter det som att du vill köra från diskett eller ekvalient. Då kan du förslagsvis installera FreeDOS på den samt FreeBASIC (wp). Eller annan basicvariant.
Tipset från bit96 är nog det enklaste dock på x86 och MS-DOS miljöer

Det hela jag vill är att köra ett nano itx kort, med cf modul som hdd, 256mb av orsak att spara mindre mängd data.
Allt i basic då jag hanterade det språket mycket bra och kan en del kodning i det.
Någon extern skärm etc kommer inte kunna vara på plats, därav måste mitt "program" starta på ren automatik.
Indikera på något sätt att det startat via kanske serie porten emot en MCU som har någon diod, men det är ett annat kapitell.
Allt i basic då jag hanterade det språket mycket bra och kan en del kodning i det.
Någon extern skärm etc kommer inte kunna vara på plats, därav måste mitt "program" starta på ren automatik.
Indikera på något sätt att det startat via kanske serie porten emot en MCU som har någon diod, men det är ett annat kapitell.
Vad är det för övergripande funktion ditt program skall utföra?
Utan RAM tror jag inte på, då hade BIOS pip-varnat och inte bootat till DOS från floppyn. Kanske hade kortet lite RAM pålött?XCore skrev:Och lyckades då köra QBasic filer direkt ifrån floppy disken.
Qbasic från floppy är inget konstigt, du behöver bara ha med qbasic-tolken på disketten liggandes i en katalog som är med i din sökväg, den får plats utan problem. Du startade ett nedskalat DOS som operativ från disketten.
Det var en vanlig installationslösning på 90-talet att ha en minimerad dosversion med format, xcopy, himem och lite annat samt IP-stacken och lanmanklienten för DOS på en startbar floppy. Stick i disketten och starta om så formaterar den disken och kör igång installationen av Windows NT eller Ghost för DOS och en image från servern.
Kan ditt BIOS låta ett USB-minne eller något minneskort låtsas vara floppy kan du göra på samma sätt och du slipper hålla på och hand-gneta ner mängden filer till under 1,44MB.
Det är en fullständig omöjlighet.Hur som, min fråga är hur jag kan köra QBasic filer på ett moderkort UTAN operativ.
Du måste ha DOS snurrande samt BASIC-interpretatorn laddade för att kunna köra ett BASIC-program.
Vill du köra program utan OS, måste du skriva det i antingen C eller x86-ASM, där du hanterar x86-hårdvaran direkt, laddar det i floppyns bootsektor (i alla fall startupp-koden).
Det här påminner mig om en sak ja gjorde med en gammal 286a IBM PS2.
Jag plockade ut diskettstation hårdisk rammine för att se vad som hände när jag startade den.
Då kom jag direkt in i GW basic när datorn bootade upp.
Så tydligen har de basic ligger i rom och endel extra ram monterade på moderkortet.
Jag plockade ut diskettstation hårdisk rammine för att se vad som hände när jag startade den.
Då kom jag direkt in i GW basic när datorn bootade upp.
Så tydligen har de basic ligger i rom och endel extra ram monterade på moderkortet.
De gamla 286orna hade väl 128k eller nått sånt direkt fastlött på kortet, vill jag minnas.