Svart 2cm brett sträck på TV:n
Svart 2cm brett sträck på TV:n
Har i sommarstugan en TV som har det problemet att det hela tiden är en ca 2cm tjock linje från topp till botten ca 4 cm från den vänstra kanten på tv:n. Är på samma ställe hela tiden men den kan ibland få lite ryck så det fläckvis blir mer eller mindre mängd svart. Där det svarta försvinner kommer bilden tillbaka som den skall. En lätt grov gissning från min sida; kan detta ha någonting med vertikal synkroniseringen i tv:n att göra, eller är det någonting helt annat?
Har för mig att det är en Grundig, dock ej helt säker så kan kolla upp det och modellen om det skulle behövas. Den är gammal men kanalinställningen på TV:n är dock digital, har ingen text.
Har inte öppnat TV:n och kollat lödningarna och så än, men jag tänkte mer om detta kanske kunde vara ett uppenbart fel.
Har för mig att det är en Grundig, dock ej helt säker så kan kolla upp det och modellen om det skulle behövas. Den är gammal men kanalinställningen på TV:n är dock digital, har ingen text.
Har inte öppnat TV:n och kollat lödningarna och så än, men jag tänkte mer om detta kanske kunde vara ett uppenbart fel.
-
Hmm, ok skall kolla upp vad det är för något som står där i hörnet..
Edit: Det var visst en Telefunken, och det som står på dess baksida är:
PALcolor 8916 UT
314 952 087
TV:n är ca 20 år gammal så att det tex blivit dålig kontakt i lödpunkter är ju inget som är helt orimligt, men jag har inte haft tid att öppna den och kollat upp det än. Men om så inte är fallet vad hade det då kunnat vara? Tycker det är ett väldigt konstigt fel, menar ett svart streck precis just där med den bredden och på precis exakt samma ställe hela tiden.
Sen så är bilden lite röd tonad också men det skall inte vara några problem att ordna genom att skruva på rätt rattar i TV:n.
Edit: Det var visst en Telefunken, och det som står på dess baksida är:
PALcolor 8916 UT
314 952 087
TV:n är ca 20 år gammal så att det tex blivit dålig kontakt i lödpunkter är ju inget som är helt orimligt, men jag har inte haft tid att öppna den och kollat upp det än. Men om så inte är fallet vad hade det då kunnat vara? Tycker det är ett väldigt konstigt fel, menar ett svart streck precis just där med den bredden och på precis exakt samma ställe hela tiden.

Sen så är bilden lite röd tonad också men det skall inte vara några problem att ordna genom att skruva på rätt rattar i TV:n.
Hej!
som gammal tv-tekniker kan jag ge dig ett bra tips. det brukar vara elektroytkondensatorer som torkat ut när det blir dessa ränder som du besrkiver. har du en kondensatormätare e det den smal sak att fixa. så kolla elektrolyterna kring nätdelen och även kring hs-trafon. ofta skapar man dom nödvändiga spänningarna till vertikaldelen genom trafon!
I vissa fall kan man desutom få felet att bli mindre genom att hetta upp kondensatorerna med en hårfön. om felet försvinner då så e det bara att punktkyla med kylsprej för o ta reda på exakt vilken kondensator det är!
om man inte har hårfön/kylsprej så kan man sätta lödkolvs-spetsen på kondensatorerna en i taget. när fele försvunnit när man värmt rätt så hasr man hittat rätt kondensator. OBs e kondensatorn så pass i dåligt skick kommer det i vissa fall inte att hjälpa o värma dem. då får man mäta upp dem eller provbyta!
som gammal tv-tekniker kan jag ge dig ett bra tips. det brukar vara elektroytkondensatorer som torkat ut när det blir dessa ränder som du besrkiver. har du en kondensatormätare e det den smal sak att fixa. så kolla elektrolyterna kring nätdelen och även kring hs-trafon. ofta skapar man dom nödvändiga spänningarna till vertikaldelen genom trafon!
I vissa fall kan man desutom få felet att bli mindre genom att hetta upp kondensatorerna med en hårfön. om felet försvinner då så e det bara att punktkyla med kylsprej för o ta reda på exakt vilken kondensator det är!
om man inte har hårfön/kylsprej så kan man sätta lödkolvs-spetsen på kondensatorerna en i taget. när fele försvunnit när man värmt rätt så hasr man hittat rätt kondensator. OBs e kondensatorn så pass i dåligt skick kommer det i vissa fall inte att hjälpa o värma dem. då får man mäta upp dem eller provbyta!

Så bara att en konding är lite dålig kan orsaka ett så här knepigt fel, ja där ser man. Fast det är ju klart har det med vertikaldelen att göra så blir det ju någonting dåligt med just den vertikala delen. Ja då får jag ta och kolla upp detta. Skulle gissa på att det är kring hs trafon som det spökar. ESR mätare har jag inte. Dock kylspray och en liten värmepistol. Borde inte vara så väldigt många elektrolyter runt trafon så det blir till och byta ut dom som ev varit närmast en värme källa först, och sen byta ut dom mot 105 graders varianter, borde hålla lite bättre får man hoppas. Bara det sen inte är några specialare med extra låg ESR för dom har jag inte så värst många av, men det skall nog ordna sig.
Ja kapacitansmätare går inte att lita på om kondingarna blivit uttorkade, sånt är i princip omöjligt att se och mäta utan rätt instrument. Så en ESR mätare hade varit bra. Men eftersom felet inte kommer direkt utan först efter ca 30 sek så skall det nog inte vara några problem att hitta det som är felet.
Hör av mig om det går vägen.
Tack så mycket för er hjälp!!
Ja kapacitansmätare går inte att lita på om kondingarna blivit uttorkade, sånt är i princip omöjligt att se och mäta utan rätt instrument. Så en ESR mätare hade varit bra. Men eftersom felet inte kommer direkt utan först efter ca 30 sek så skall det nog inte vara några problem att hitta det som är felet.
Hör av mig om det går vägen.
Tack så mycket för er hjälp!!

Tag loss bakstycket och titta efter chassi beteckning, du sa ca
20 år gammal, då kan chassit heta 615 eller 617.
Jag kanske kan hjälpa dig med feltips bara jag får rätt
chassibeteckning.
Annars är dom här Telefunken apparaterna extremt behäftade med
dåliga lödningar.
Kjelle
20 år gammal, då kan chassit heta 615 eller 617.
Jag kanske kan hjälpa dig med feltips bara jag får rätt
chassibeteckning.
Annars är dom här Telefunken apparaterna extremt behäftade med
dåliga lödningar.
Kjelle
Senast redigerad av Kjelle 9 augusti 2005, 20:50:44, redigerad totalt 1 gång.
-
Det är jag helt säker på att det inte är. Bilden är helt perfekt i ca 30sek precis när jag startar den och sen efter det så kommer strecket successivt under några sek. Detta problem kom från en dag till en annan och det har inte byggts eller rests upp någonting här på de senaste 10 åren.
Hade det varit skuggningar så hade det inte varit helt kolsvart utan förmodligen mer mörkgrå eftersom det alltid är lite signaler som kommer fram.