plocka isär laserskrivare? (se resultat på sidan två och 3)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Guldancistrus
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 april 2012, 16:31:47
Ort: Norrköping

plocka isär laserskrivare? (se resultat på sidan två och 3)

Inlägg av Guldancistrus »

Hej! :D
jag har några laserskrivare som jag funderar på att plocka isär och undrar om det finns något farligt i dem som jag bör akta mig för eller vara försiktig med.
och så undrar jag var färgpatronerna sitter. vill inte råka ha sönder dem ifall jag plockar isär skrivarna.
Senast redigerad av Guldancistrus 4 mars 2013, 22:07:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av Micke_s »

Se till att den har varit avstängd ett bra tag i alla fall.
Vet ej om något annat farligt i en laserskriver. det ska möjligtvis vara att andas in tonern.
Tonern kan du plocka ur innan du börjar.

Edit: på riktigt stora komboskrivare med scannerfunktion så kan det sitta stora gasfjädrar, dessa har nog med kraft för skada dig. Jag har testat att få en tom lucka över bröstkorgen, ingen höjdare.
Användarvisningsbild
Guldancistrus
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 april 2012, 16:31:47
Ort: Norrköping

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av Guldancistrus »

Var brukar tonerna sitta/hur ser de ut?
edit: vad är de där fjädrarna tillför? till luckan eller?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av Micke_s »

Dessa har gasfjädrar t.ex., stora åbäken.
http://www.techfuels.com/attachments/pr ... inters.jpg

Tonern sitter i kasetter som man kan dra bort, brukar vara en lucka på fronten.

Exempel på tonerkasset
http://www.bridgat.com/files/Compatible ... tridge.jpg
Användarvisningsbild
Guldancistrus
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 april 2012, 16:31:47
Ort: Norrköping

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av Guldancistrus »

Tack!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av Micke_s »

Om inte annat så slipper du städa i all evighet, toner gör allt svart och kladdar över till alla ytor typ.
JanErik
Inlägg: 3127
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av JanErik »

Kontrollera nu att de säkert är sönder först... finns inte speciellt mycket användbart i en sån.
Om tonern är slut i en gammal halvdålig laser är det iofs knappast värt att köpa mera heller.

Var försiktig med spilld toner, dels är den knappast hälsosam och om man får den på kläder/möbler/osv är det svårt att få bort.
Användarvisningsbild
Guldancistrus
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 april 2012, 16:31:47
Ort: Norrköping

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av Guldancistrus »

Tänkte på stegmotorer och solenoider. finns det risk att det läcker ut toner även om man tar bort kasetten?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av Micke_s »

Lite toner finns kvar, men det blir inte lika grisigt som en halvfull över skrivbordet :D
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av lond »

Du kan även återvinna högspänningsdelen som används till att fästa tonern på papperet innan det värms fast i skrivaren.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Guldancistrus
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 april 2012, 16:31:47
Ort: Norrköping

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av Guldancistrus »

på vilket sätt återvinna?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av xxargs »

Om man får ut toner så blir det grisig om man försöker torka det, damsugare är heller inget bra då mycket av det kan gå rätt igenom påsen och du får utspritt i hela lägenheten med utblåsluften på damsugaren.

laser och kopieringsapparat-reparatörer har speciella damsugare för detta med specialpåsar som filtrerar väldigt fint.


Har du duchrum eller badrum och badkar så föreslår jag att nedmonteringen sker där då det finns alltid spill av toner i maskiner som använts mycket.

när man har gjort det man skall och det finns små höga med toner överallt - så tar man en blomspruta med vatten och rejäl slurk diskmedel ala 'yes' - ja typ en matsked - skakar om och provsprutar så att man vet att det som kommer ut är diskmedelsslösning och inte rent vatten innan man ens tittar åt tonerspillet.

i början sprutar man dimma i luften som faller ned mot tonerhögarna för att börja väta upp dessa på ytan - kör inte direkt mot dessa då av blåset från sprutan blir det ett svart moln och både du och rummet är betydligt svartare än innan...

När man ser att ytan är vätt så kan man börja spruta mer direkt mot öarna och har du gjort rätt så kommer tonern att rinna iväg med vattnet från sprutan ungefär som lervatten - vilket innebär att det kommer att gå åt en hel del diskmedelsblandad vatten och det som man sprutar på måste tåla rinnande vatten med diskmedel i - därav badrum/duchrum...

Se upp så att diskmedlet inte späds ut för mycket med vatten från duschen i tron att det går bättre om man öser på med extra vatten - då börja tonern separera sig igen och börja fastna i kanter och ytor på vägen när det rinner mot avloppet.

får du toner på kläder så är det kalltvätt med tvättmedel första varvet - minsta värme och tonern kommer att sätta sig permanent i plaggen. med andra ord har kläder som du ändå tänkte offra vid målning med målarfärg senare.
Användarvisningsbild
Guldancistrus
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 april 2012, 16:31:47
Ort: Norrköping

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av Guldancistrus »

det där låter inte kul :( överväger nog att inte ta isär dem, även om jag hade tänkt göra det utomhus.
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av danielr112 »

Det är därför man skrotar sådant utomhus. Gärna när det blåser och tillgång till lufttryck. Sedan är det bara att damma av. Ställ dig bara inte i vindriktningen... :D
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: plocka isär laserskrivare?

Inlägg av Micke_s »

Äh, fullt möjligt att ta isär hemma. Skrotade min gammla.
Lägg tidninspapper under skrivaren och börja skruva.
Toner tar du upp med en trasa/papper som är blött och kastar sedan.
Skriv svar